Eleverne tænker store tanker om, hvordan madpakken kan blive forbedret, så den bliver sundere. Foto: Martin Jørgensen

Eleverne tænker store tanker om, hvordan madpakken kan blive forbedret, så den bliver sundere. Foto: Martin Jørgensen

MADmovers:

Skolemaden gentænkes på Gammelgaardskolen

6.B på Gammelgaardskolen satte i uge 46 fokus på sundere måltider med undervisningsforløbet MADmovers

Af
Af Martin Jørgensen

Spiste du mad i skolen i går? Var du stadig sulten efter spisepausen i går? Var du mæt hele skoledagen i går?

Det var nogle af spørgsmålene, som eleverne i 6.B på Gammelgaardskolen i Åbyhøj blev stillet. Klassen skulle fra mandag til onsdag rette fokus mod skolemåltidet. Her skulle eleverne gentænke rammerne for deres mad og måltider i skoletiden baseret på de udfordringer, som de oplever i deres klasse.

Undervisningsforløbet hedder MADmovers, som er et nyt initiativ fra Arla under Europæisk Kulturhovedstad 2017.
På Gammelgaardsskolen dykkede 6.B og Helle Haugaard Beldam, underviser i madkundskab, ned i netop dette materiale i tre dage. Undervisningen var både på et teoretisk plan og et praktisk plan, hvor eleverne blandt andet fik mulighed for at eksperimentere med at lave nye, spændende madpakker.

”Jeg håber, at eleverne kommer til at reflektere over betydningen af måltidet både i skolen og derhjemme. Det handler ikke kun om selve maden, men også om der eksempelvis er tid og ro, og om spisesituation er hyggelig. Og det er et aktuelt fokus, for vi ved, at de store skolebørn sommetider går i en fælde, hvor de dropper madpakken til fordel for roulader og citronmåner. Derfor er det vigtigt, at de kender det gode valg, og at vi i fællesskab skaber en spisesituation, som giver eleverne lyst til at prioritere at få et godt måltid,” siger Helle Haugaard Beldam.

Elevernes undervisning

På Gammelgardsskolen kommer eleverne til at få en ny rolle, end de er vant til i klasselokalet. Med undervisningsmaterialet fra MADmovers som omdrejningspunkt bliver det nemlig eleverne, der kommer til at bestemme, hvilke udfordringer, de skal arbejde med, og de får indflydelse på at gentænke rammerne for måltidet i skolen. Helle Haugaard Beldam forventer, at denne form for undervisning skaber engagerede elever.

”Det er en ny måde at arbejde på, fordi det er eleverne, der får lov til at vælge vores fokus i undervisningen, og hvilke udfordringer, de gerne vil arbejde med. Eleverne får en stemme og skal i fællesskab arbejde på at finde løsninger, der passer til dynamikken i klasserne. Jeg tror, at involveringen af eleverne giver de bedste forudsætninger for at forbedre måltidet i skolen,” siger Helle Haugaard Beldam.

12-årige Farhad Qaumi var én af 24 elever i 6.B, som satte madpakken på skoleskemaet i uge 46. Foto: Martin Jørgensen

12-årige Farhad Qaumi var én af 24 elever i 6.B, som satte madpakken på skoleskemaet i uge 46. Foto: Martin Jørgensen

Begejstrede elever

12-årige Frederikke Bak Søballe er elev i 6.B, og hun var da også svært begejstret for den nye form for undervisning.
“Det er sjovt. Jeg kan godt lide at lave mad. For det første smager det godt, og så er det sjovt at ælte dejen og skære i de forskellige madvarer,” fortæller den unge pige.

Klassekammeraten Farhad Qaumi er, ligesom Frederikke Bak Søballe, også glad for det nye undervisningsforløb, hvor matematikbøgerne er udskiftet med kogebøger.

“Det er spændende. Man lærer noget nyt i stedet for at have de samme fag, som man altid har, så jeg synes, at det er rigtig fedt,” siger 12-årige Farhad, mens han nænsomt skærer i den røde peberfrugt, der skal bruges som fyld i madmuffins, som klassen i dagens andledning skal lave.

Helle Haugaard Beldam håber, at både forældre og elever tager godt imod det nye initiativ og understreger samtidig, at det ikke handler om, at skolen skal være et såkaldt 'madpakkepoliti'.

“Jeg håber, at det medfører, at eleverne kommer til at reflektere over, hvad de putter i munden, for størstedelen af det mad, som de får i løbet af en dag, indtager de på skolen.”

MADmovers

  • Tilbudt gratis til 6. klasser i hele Region Midtjylland. 
  • Der var 200 pladser til rådighed, som alle er besat. 
  • Skoler fra alle regionens 19 kommuner deltager i initiativet.

Publiceret 18 November 2017 06:00