Foto: Jonas Wrede Hansen

Foto: Jonas Wrede Hansen

Socialdemokratisk valgbudget giver konkurrenterne baghjul

Socialdemokratiets dominans i Aarhus kommer også til udtryk i valgkampsbudgettet

Af
Af Maria Dalhoff og Jonas Hvid

JP Aarhus

Valgplakaterne har indtaget lygtepælene, og især borgmester Jacob Bundsgaard og hans socialdemokratiske medbejlere til byrådet præger bybilledet.
Lige som Socialdemokratiet dominerer i byrådssalen, har partiet tilsyneladende også den største pose penge til at føre valgkamp for.
Det fremgår af en rundspørge, hvori JP Aarhus har bedt de 10 største partier, der stiller op ved kommunalvalget i Aarhus, om at oplyse deres valgbudgetter.
LÆS OGSÅ: Socialdemokratiet fik fjernet flest valgplakater
Socialdemokratiet har til valgkampen sparet 926.000 kr. op via partiets skat på fem pct. af, hvad byrådsmedlemmerne og øvrige partimedlemmer får i honorarer for deres arbejde.
Desuden bliver partiet sammen med SF og Enhedslisten i valgkampen samlet set støttet af LO med 150.000 kr., lige som S kan bruge af de 481.586 kr., som partiet i år får i partistøtte fra kommunen samt bidrag for indsamlinger til at føre kampagne.
Præcist hvor meget Socialdemokratiet samlet set bruger på valgkampen, vil lokalformand Morten Pless ikke oplyse.
LÆS OGSÅ: Bryder loven: Valgplakaterne er for tidlig på den
"Det har vi som princip, at vi ikke udtaler os om. Men jeg vil tro, at vi bruger lidt flere penge end ved sidste valg," siger han og henviser til, at partiet i år har opsparet ca. 50.000 kr. mere i partiskat.
Heller ikke byrådets næststørste parti, Venstre, vil oplyse sit konkrete valgbudget. Men partiet får under halvt så meget i partistøtte som S og har på den konto mindre at sætte ind i valgkampen. Af de øvrige otte partier har SF det højeste valgbudget, på 321.000 kr.

? S satser på Bundsgaard

Morten Pless fortæller, at pengene går til den fælles valgkampagne, hvor borgmesteren er hovedfiguren.
Ifølge formanden baner penge vejen for at sprede partiets budskaber i valgkampen:
"Pengene betyder, at det er muligt at nå ud med kampagnens budskaber på flere forskellige platforme end ellers."
Det er Venstres næstformand, Johnny Olsson, enig i:
"Det er rigtigt dyrt at føre valgkamp, da annoncer, plakater, materialer osv. koster penge. Derfor er det afgørende at have midler til dette, hvis man vil være synlig."

Penge gavner – er ikke alt

Penge er langt fra alt i en valgkamp, understreger valgforsker Kasper Møller Hansen, professor ved Københavns Universitet:
"De første penge gavner meget, men når du når et vist niveau, får du ikke meget ud at have mange ressourcer. Du kan kun købe dig noget af vejen til en valgsejr."
LÆS OGSÅ: Sådan er reglerne for valgplakater
Han har bl.a. forsket i valgkampe og deres effekt og er nået frem til, at evnen til at mobilisere frivillige og sprede sine politiske budskaber i for eksempel lokal-tv og radio er vigtigere end penge.
"Hvis du flyttede rundt på alle de penge, Socialdemokratiet har, ville valget ikke nødvendigvis blive anderledes, fordi der er andre faktorer, der spiller ind," siger Kasper Møller Hansen.

Publiceret 01 November 2017 07:24