DEBAT:

Vi er trygge ved Møllevangskolen

Lene Koudal, lektor, og Søren Krarup, administrerende direktør, Vagtelvej 19, 8210 Aarhus V

Billedet er velkendt: Med bopæl i det vestlige Aarhus er der mange overvejelser forud for valg af skole til børnene. Folkeskole eller privatskole – anbefalinger om det ene eller det andet. Resultatet af vores analyse blev Møllevangskolen, og det har vi ikke fortrudt.
I vores børns klasser er der en broget skare; der er børn med forældre på overførselsindkomst og børn af akademikere. Der er børn fra store villaer og fra små lejligheder i socialt boligbyggeri. Der er høje og lave. Hvide og brune samt dem midt imellem. Karakteristika for folkeskolen på godt og på ondt. Heldigvis er vores erfaringer langt overvejende gode.
Hvad bygger vores erfaringer da på, vil den opmærksomme læser tænke. De bygger på, at vi hver morgen sender to glade børn til Møllevangskolens indskoling. At vi om eftermiddagen henter to børn, der trives i to forskellige klasser og har kammerater fra nærområdet. Ud over det sociale oplever vi også børn, der bliver fagligt udfordret.
Vores yngste starter efter sommerferien. Han går allerede nu rundt og fortæller, at han går i en slags skole. Det er hans oplevelse af at deltage i den såkaldte miniskole, som Møllevangskolen tilbyder. Hver anden uge tilbydes kommende skolestartere forskellige aktiviteter med det formål, at de skal lære skolen og de andre børn at kende. Dette er med til at skabe en tryg skolestart og er en indsats, som for nogle år siden blev igangsat for blandt andet at tiltrække flere fra skoledistriktet og som har vist sig at have gode effekter for de tre børn, vi har deltaget med. Det kan anbefales, også til tvivlerne, da det er ganske uforpligtende.
Da vores mellemste startede i skolen blev der oprettet tre 0. klasser, som vi allerede fra starten vidste ville blive fusioneret til to i løbet af året. En tryg skolestart i relativt små klasser med en del samarbejde på tværs af årgangen. Dette gav dels skolen mulighed for at teste nogle sammensætninger af børnene og gav dels os forældre en berettiget forventning om, at klasserne ville blive sammensat ligeligt og fair ud fra forskellige faglige og sociale forhold. Denne fremgangsmåde er blevet praksis på skolen og giver os ro i forhold til betragtninger om sammensætning af velfungerende klasser.
Selvom hovedfokus er på undervisning, rammer og relationer, så fortjener etnicitet også en kommentar. Vi sender ikke vores børn i folkeskolen, fordi de skal deltage i et socialt eksperiment eller ofre fagligheden for forældrenes idealisme. I folkeskolen møder de virkeligheden anno 2015. Det har den effekt, at vi har rummelige børn, der vokser op som tolerante og med forståelse for forskellighed. Det har også givet nye relationer til os forældre, der ellers blot kunne være blevet i vores netværk af ligesindede med lange uddannelser. Den mest effektive måde at styrke samfundets sammenhængskraft er, at vi mødes om noget, vi har til fælles. I den forbindelse er børnenes trivsel noget, alle forældre prioriter, og skolen bliver derfor et naturligt sted at mødes.

Læserbrevet er en reaktion på Lokalavisen Aarhus' artikel om Møllevangsskolens lave placering på en rangering af alle landets skoler lavet af Ugebrevet A4.

Publiceret 01 December 2015 14:00