Udstillingens begyndelse hvor man kan fordybe sig i baggrunden for malerierne og læse om det i aviserne. Foto: Anders Godtfred-Rasmussen

Udstillingens begyndelse hvor man kan fordybe sig i baggrunden for malerierne og læse om det i aviserne. Foto: Anders Godtfred-Rasmussen

På gå-tur gennem impressionismen

Turen kan du tage på Aros helt indtil efter nytår, hvor udstillingen - Lost in translation - pryder væggene på Aros

Af
Af Anders Godtfred-Rasmussen

Frem til den 10. januar 2016 kan man få et indblik i den impressionistiske kunst på Aros i Aarhus, og udstillingen er bygget over forskellige temaer, der nok vil få de fleste til at spærre øjnene op. Og det er ikke kun Monet, som Aros nye udstilling - Lost in Translation -, handler om, men Monet har hovedrollen på udstillingen, hvor han har malet 18 af de 49 udstillede malerier.
Aros har ikke kun hængt nogle malerier op på en væg og bedt publikum komme indenfor. Man bliver ført gennem temaer, som giver betragteren en mulighed for at komme tættere på malerne og de malerier, der er udstillet.
Inden man når døren til udstillingen på femte sal, bliver man ført gennem historien bag de udstillede malere, og man følger en tidslinje, fra Monet bliver født i 1840, og til han dør i Giverny i Frankrig i 1926. Det hele vist med billeder og ord. Når døren så åbner til udstillingen, føler man sig næsten henvist til en parisisk forstad. I det første rum, er der ingen malerier udstillet, men i stedet kan man sætte sig til rette på en bænk, og læse om impressionisterne og deres samtid.
Man har også mulighed for at tage en avis og læse mere, inden selve udstillingen bliver udfoldet for publikum. I det næste rum er det Gare St. Lazare-togstationen i Paris, man har prøvet at iscenesætte. Man ser det store maleri på væggen fra en station og hører klavermusik og ser levende billeder af mennesker i bevægelse. Til højre kommer man igennem en gang, der skal gøre det ud for en togkupe. I vinduerne ser man den natur, der inspirerede malerne, inden man når ind til det første rum - Bylivet - hvor de første originaler hænger på væggen. Her er det Paris, der er skildret, og man skal forestille sig, at toget kører ud gennem byen og ud på landet, mens vi ser menneskerne og det landlige liv blive vist på malerierne på væggen. Det næste temarum, som publikum kommer igennem, er floderne og udløbet, og her kan man tydeligt se, hvordan lyset havde betydning for malerene, og hvor gode de var til at skildre naturen omkring dem på lærredet.
Rejsen ender ved kysten, her viser impressionisterne kyststrækninger, vand og Monets berømte solnedgang ved Étretat vises igen og igen på flere forskellige malerier af det samme motiv. I alt fire billeder hænger der, hvor Monet har malet tre og Gustave Courbet har malet det sidste. Rummet med kystmotiverne fører den rejsende til hele udstillingens højdepunkt - The Black Box - eller det sorte smykkeskrin. Her hænger fem berømte malerier af Monet. To af Waterloo Bridge og Charing Cross Bridge fra London, to af de åkander, som har gjort Monet så berømt, og et enkelt af en høstak, malet af Monet i 1865. Rummet er helt mørkelagt, og det eneste lys er på de fem malerier, og det får også de besøgende til at betragte det hele i stilhed.
Så er udstillingen ved at være slut, det sidste, man mangler på rejsen, er Venteværelset . Her viser Aros et rum, som det kunne se ud hos en tandlæge, mens man venter. Med Se og Hør og Familiejournalen på bordet og en reproduktion af Monet på væggen. Men der er også en original, og man kan sætte sig foran maleriet, og fordøje hele udstillingen, inden man lister ud igen, efter at have fået en anderledes museumsoplevelse.

Fakta:
Lost in Translation udstillingen er åben for publikum frem til den 10. januar 2016.Der er udvidede åbningstider i denne periode. Aros åbner klokken 9 og lukker klokken 17, undtaget onsdage og torsdage, her er der åbent til klokken 22. Som altid holder Aros lukket om mandagen. Se mere på aros.dk

Publiceret 18 October 2015 09:00