Det er ikke nemt at få robotterne til at makke ret, her er der hjælp fra Thomas Kryger. Foto: Anders Godtfred-Rasmussen

Det er ikke nemt at få robotterne til at makke ret, her er der hjælp fra Thomas Kryger. Foto: Anders Godtfred-Rasmussen

Robotter har indtaget en ny bygning på havnen

De skal lære børn om affald og genbrug i konkurrencen First Lego League

Af
Af Anders Godtfred-Rasmussen

Det vrimler med børn omkring en bane med, hvad der ser ud til at være selvkørende robotter, men når man kommer tættere på, kan man se, at robotterne kører de samme ture på banen, og ungerne står for at se, om det virker.
“Vi skal programmere en robot, og derefter skal vi afprøve den på banen, hvor vi skal have den til at udføre forskellige opgaver,” fortæller Liva på 12 år, der går i sjette klasse på Strandskolen i Risskov.
Steen Nielsen, der er børnebibliotekar på Dokk1, forklarer, at det ikke kun handler om at kunne programmere en robot, der er også andre opgaver involveret i projektet.
“Konkurrencen hedder First Lego League og er for børn mellem 10 og 16. De skal lære at programmere en Lego Mindstorm robot, men det er ikke alt. Det overordnede tema i år er affald og genbrug, og hvordan vi løser det. Derfor skal børnene også bedrive forskning og prøve at finde en løsning på et affaldsproblem, så robotprogrammeringen er kun en del af det,” siger Steen Nielsen.

Konkurrencen

I løbet af 14 dage i september har 10 forskellige klasser fra skoler i Aarhus-området været på Dokk1. Her har de kunnet øve sig inden de Aarhusianske Mesterskaber den 7. november hos Navitas i Aarhus, og hvor vinderen efterfølgende skal deltage i de Nordiske Mesterskaber senere på året.
“Her skal ungerne vise, at de har lært at programmere robotten korrekt, så den kan løse de stillede opgaver. Samtidige går en anden del af konkurrencen ud på at præsentere løsningen på det problem, som eleverne har fundet via deres forskning,” siger Thomas Kryger, natur og tekniklærer på Strandskolen.
Det er ikke kun på Dokk1, at eleverne har haft mulighed for at øve sig. På Strandskolen er der også en bane, som eleverne kan øve sig på, og da en del af konkurrencen også går ud på at kunne præsentere projektet ordentligt, så bruger eleverne megen tid med det, og de skal inden konkurrencen vise det frem for de andre elever.
“Sjetteklasserne har lavet diverse blogs, hjemmesider, Instagram- og Facebook-profiler for at kunne komme ud til så mange som muligt,” siger Thomas Kryger.
I år har klasserne arbejdet på den måde, at man har hjulpet hinanden ad med at videreudvikle ideer.
“Hele projektet gælder også om, at eleverne lærer at arbejde bedre sammen. Et eller andet gjorde de rigtigt sidste år, for da vandt de, så de har noget at leve op til,” siger Thomas Kryger, inden han igen skal hjælpe en elev med at få robotten til at makke ret.

Publiceret 04 October 2015 16:00