Solnedgangens refleksion i havet var en vigtig inspirationskilde for Monet. Solnedgang ved Etretat, Foto: Musee des Beaux-Arts

Solnedgangens refleksion i havet var en vigtig inspirationskilde for Monet. Solnedgang ved Etretat, Foto: Musee des Beaux-Arts

Monet - åkander og høstakke

Det kan du opleve på ARoS, når museet fra den 9. oktober udstiller 49 impressionistiske værker, hvoraf de 18 er skabt af Monet

Af
Af Anders Godtfred-Rasmussen

ARoS næste store udstillingssats for at bringe kunsten tæt på århusianerne er udstillingen om impressionisterne i Frankrig i slutningen af 1800-tallet. Udover de 18 værker af Monet, som var gruppens, og derfor også udstillingens frontfigur, viser udstillingen også værker af andre berømte impressionistiske malere; heriblandt Pissarro, Renoir, Morisot og Sisley.
Ideen med udstillingen er at bringe publikum helt tæt på den impressionistiske periode, og derfor er udstillingen også delt op i flere separate afdelinger, hvor publikum får mulighed for at deltage aktivt i udstillingen.
“Med udstillingen ønsker vi at føre de besøgende tilbage til Paris i 1880"erne. Rejsen begynderter i Paris, hvor man fra en parisisk aviskiosk får udleveret en avis med levende historier om de impressionistiske malere og den tid, de levede i,” siger Maria Kappel Blegvad, museumsinspektør og kurator på udstillingen.
Herefter ledes de besøgende ind i et afsnit, der forestiller banegården Gare St. Lazare i Paris, hvor en stemningsfilm ledsaget af musik, kører i baggrunden. De besøgende stiger ombord på et tog, og kan ud gennem vinduet se, den natur der inspirerede de impressionistiske malere.

Vandet var det vigtigste

“Efter en række tematiske rum med bymotiver, landskaber, flod- og kystmotiver kulminerer udstillingen i et stort sort rum, en slags smykkeskrin, som vi har valgt at kalde 'The Black Box'. Herinde vises verdenskendte billeder af Monet; herunder hans berømte åkander og høstakke samt malerierne af de berømte broer fra London, Waterloo Bridge og Charing Cross Bridge,” fortæller Maria Kappel Blegvad.
De impressionistiske malere ønskede at skabe malerier, der lå så tæt op ad virkeligheden som overhovedet muligt. Med maleriet som deres foretrukne medie søgte de at overføre deres synsindtryk – eller såkaldte impressions – til lærredet. I deres værker skildrede de forskellige forhold; det glitrende sollys, skyernes bevægelse henover himlen samt vandets og tågedisens farver.
“Faktisk er det vandspejlet og ikke åkandeblomsterne, der var det vigtigste for Monet, idet vandet reflekterer sollyset, skyerne og tågen. Udstillingen hedder i sin korte form Lost in Translation". Maria Kappel Blegvad fortæller at udstillingens titel referer til, at vi i dag har glemt, hvorfor impressionisterne malede, som de gjorde, og hvad deres formål med værkerne var.
“I dag støder vi ofte på reproduktioner af de impressionistiske billeder. Mange genkender Monets åkander og høstakke, når de ser dem på plakater i dagligstuer og venteværelser, men husker vi historierne bag, om den samtid og det kunstsyn, de malede ud fra? Da impressionisternes billeder først vandt frem fremstod de radikale, selvom det næppe er sådan, vi opfatter dem i dag. Derfor ønsker vi med udstillingen at vække historierne om de impressionistiske malere til live igen, så publikum kan få indsigt i den tid, de impressionistiske malere levede i og hvilket kunst- og verdenssyn, de repræsenterede,” siger Maria Kappel Blegvad.

Publiceret 20 September 2015 12:00