Sådan kommer de nye tog til at se ud

Sådan kommer de nye tog til at se ud

Letbanen skal gøre det bekvemt og effektivt at komme rundt

Design og tilgængelighed er i fokus i Aarhus' nye letbane

Af
Jannik Schiermer Poulsen

"Et moderne vækstområde kræver en moderne infrastruktur," lyder det fra scenen i Godsbanen, hvor regionsrådsformand Bent Hansen (S) glæder sig over, at man i Aarhus om to år kan køre rundt i landets første letbane.
Overalt i Den Rå Hal er der tegninger og illustrationer, som kommer til at afsløre designet på letbanens toge.
Der er to slags: Det ene, som kører i byen, er indrettet med fokus på hurtig ind- og udstigning, så der er flere døre og færre regulære siddepladser men til gengæld flere ståpladser.
Den anden slags, som kører til Odder og Grenaa, er bygget med større hensyn til komforten.
Fælles for dem begge er et stilrent design, hvor togenes grå og røde ydre komplimenteres indvendigt af et minimalistisk møblement, hvor firmaet Kvadrat fra Ebeltoft har stået for tekstilerne.
 

Et praktisk og minimalistisk interiør skal sørge for, at letbanen også fremstår elegant og attraktiv langt ud i fremtiden.

Et praktisk og minimalistisk interiør skal sørge for, at letbanen også fremstår elegant og attraktiv langt ud i fremtiden.

Letbanen bliver styrende

Rådmand for Teknik og Miljø, Kristian Würtz (S), har store forventninger til byens nye infrastruktur.
"Det skal være bekvemt og effektivt at komme rundt, og det bliver det med den nye letbane. Det bliver toge, som pendlerne vil føle sig hjemme i," siger Kristian Würtz og fortsætter:
"Letbanen bliver ikonisk, og den kommer til at være styrende for, hvor byen udvikler sig."
 

Sådan kommer Randersvej til at se ud, når letbanen åbner i 2017.

Sådan kommer Randersvej til at se ud, når letbanen åbner i 2017.

Fleksibel løsning

Det er endnu svært at forudsige, hvor mange aarhusianere der vil benytte sig af letbanen, når den står færdig i foråret 2017, men Kristian Würtz vil gerne have fat i dem, som ikke i dag benytter sig af offentlig transport.
"Folk flytter jo hele tiden bopæl og skifter arbejdsplads, og det bliver afgørende at flytte folk ud af privatbilerne dér, når de alligevel skal til at ændre rutiner. Og så får vi både pendlerparkering i Lisbjerg og mulighed for cykelparkering langs letbanen, så vi kommer også til at være attraktive for folk, som kun vil bruge offentlig transport noget af vejen," forklarer Kristian Würtz.
Skinnenettet giver også mulighed for, at der kan indsættes ekstra tog uden problemer.
"Vi har svært ved at forudsige omfanget af passagerer, for vi udbygger også cykelnettet kraftigt. Men flere passagerer, end vi havde regnet med, er jo kun en bonus," siger rådmanden og tilføjer:
"Letbanen bliver et længe fortjent løft til trafikken i Aarhus Nord."
 

Rejsetiderne med den nye letbanen.

Rejsetiderne med den nye letbanen.

null

Publiceret 01 June 2015 14:00