Casper Jespersen i Performance Gym Aarhus, som han er indehaver af. Til dagligt uddanner han også personlige trænere.

Casper Jespersen i Performance Gym Aarhus, som han er indehaver af. Til dagligt uddanner han også personlige trænere.

Arbejd SMART for livsstilsændringen

Det er alfa og omega, at man lægger sig en målbar plan, når man opstiller sig mål. Få gode råd til den gode livsstilsændring hér

Af
Jannik Schiermer Poulsen

Vi kender det alle. Andekvalmen har lagt sig, og bukserne strammer.
Nu skal der ske noget, og abonnementet på fitnesscentret er kommet på betalingsservice.
Men det er mørkt og koldt, og man bemærker måske ikke bildækket under de tykke trøjer, så turene i centret bliver hurtigt mindre og mindre hyppige.
Til sidst ender intentionen om den gode form som punktvis dårlig samvittighed, når man får øje på træningstøj og kontoudtog.
Der er dog heldigvis gode råd til, hvordan man holder dampen oppe, så de gode hensigter kan strækkes længere end til 8. januar.
Casper Jespersen, som er indehaver af Performance Gym Aarhus og uddanner personlige trænere, har følgende råd til de, som vil holde træningsdampen gående:
“Det er ikke mellem jul og nytår, man bliver tyk, men mellem nytår og jul. På samme måde er det ikke i januar, man kommer i form, men over et langt, sejt træk,” siger Casper Jespersen og forklarer, at man skal tænke i livsstilsændring frem for slankekur.
Kernen bag livsstilsændring er motivation, og Casper Jespersen arbejder med en model, der kaldes ‘SMART-Modellen'.

S - Specifikt

“Målet skal være specifikt. Hvad vil jeg opnå, hvor længe skal det tage, og hvad vil jeg ‘ofre'. Det er man nødt til at gøre sig klart, inden man går i gang,” siger Casper Jespersen.

M - Målbart

“Dit mål skal være målbart, om så det er taljemål, kilo, BMI eller blodtryk. Det er vigtigt, at det er målbart, så man kan se et fremskridt. Langt de fleste falder fra, fordi de ikke kan se et fremskridt, og det skyldes ofte, at de ikke har noget data at måle på”, forklarer Casper Jespersen.

A - Attraktivt

“Er mit mål attraktivt nok til, at jeg træffer de rigtige valg? Det er vigtig, at ens udbytte står mål med ens indsats,” fortæller Casper Jespersen.

R - Realistisk

“Hænger det sammen? Kan dit mål overkommes i din hverdag? Det er vigtigt, at man får overvejet faktorer som kost og motion. Og om man kan lokke ægtefællen med til at spise sundere. Det skal alt sammen tænkes med,” siger Casper Jespersen.



T- Tid

“Hvor længe skal der bruges på forandringen? Det er vigtigt at få en tidshorisont på, så det hele hænger sammen. Har man for eksempel ikke så god tid til kost og træning, vil det tage længere tid at opnå sit resultat. Det er vigtig, at man finder ud af, hvad der er realistisk at opnå på hvor længe,” fastslår Casper Jespersen og fortsætter:
“De fleste siger, at de gerne vil tabe en tre til fem kilo uden at overveje hvordan og over hvor lang tid, og så bliver det sjældent til noget. Derfor er det godt at støtte sig til SMART-Modellen, når man vil sætte sig et mål.”
Således opildnet kan man kaste sig over projekt ‘passe-sine-bukser', hvis det er der, man er havnet i løbet af 2014.

Spis som en voksen

Slutteligt giver Casper Jespersen et godt kostråd med til de, som ønsker sig et sundere liv:
“Der er så mange kure derude, men det bedste råd er, hvis man bare vil tabe sig lidt og få det bedre, at spise som en voksen. Man er jo ikke til børnefødselsdag hver dag, så det duer ikke med kage, sodavand og pølser hele tiden. Man kommer rigtig langt med rigtig mad, som er lavet fra bunden.”

null

Publiceret 08 January 2015 09:00