Martin Thim står bag firmaerne World Perfect, Paraiso Agency og nu foreningen Kulbroens Venner, der snart stiftes.

Martin Thim står bag firmaerne World Perfect, Paraiso Agency og nu foreningen Kulbroens Venner, der snart stiftes.

Fra kul-bro til new yorker-park:

Stor opbakning til ny grøn forbindelse

Byens gamle kulkranbro skal omdannes til en park i 2.sals højde. Stadsarkitekten støtter projektet og investorerne banker på

Af
Louise Nyvang Burmeister

Der er meget at glæde sig over for Martin Thim.
Hans mangeårige drøm om at omdanne byens gamle faldefærdige kulkranbro til en grøn, kreativ forbindelsesvej fra midtbyen og til havnen sættes nu i gang.
Miljøministeriet har givet 250.000 kroner, kommunens stadsarkitekt er begejstret og flere mulige sponsorer henvender sig selv.
“Vi har haft travlt, siden Miljøministeriet ikke bare valgte at give os støtte, men også specielt fremhævede vores projekt,” siger Martin Thim.
Planen er, at de første aktiviteter sættes i gang til foråret.
“Så snart vejret tillader det, går vi i gang,” siger Martin Thim fra sit kontor i Jægergårdsgade, hvor han både er involveret i reklamebureauet WorldPerfect, som han er medstifter af, og Agency Paraiso, som han har dannet sammen med Daniel Walsh.
De to har også netop dannet Kulbroens Venner - den forening der skal stå for at føre kulkranbroens forvandling ud i livet.
Fra kontorerne i Jægergårdsgade har de to kreative partnere udsigt til den gamle, faldefærdige betonbro.
“Kulkranbroen er for mig et monument. Vildt smuk! Men det er lidt ligesom, hvis Den Grimme Ælling står i rodekassen, så er den altså svær at få øje på. Men kulkranbroen og hele området vil komme til at blomstre, når vi arbejder med det på den her måde,” mener Martin Thim.
Et stort projekt, som skydes i gang til foråret, og i 2017 skulle det hele være færdigt.
Og måske lede tankerne hen på New York. Derfra er inspirationen i hvert fald kommet. I den amerikanske millionby er High Line Park en nedlagt højbane, der er ombygget til en lang og smal offentlig park.
“Vi vender den om. I New York er højbanen lille i forhold til skyskraberne. I Aarhus er kulkran-broen højere og vil fungere som et udkigspunkt over byen,” siger Martin Thim.

Museum, mad og muskler


Når broen står klar, kan man på tre-fire minutter gå fra Bruuns Galleri og ned til havnen.
Under broen er der planer om aktiviteter såsom et udendørsgalleri og en frokost-café.
“Skatermiljøet vil vi også gerne have herned. DGI-huset har en klatrevæg indenfor, men måske skulle de også have en udenfor? Containere vil også være et oplagt element at få herned, fordi de er meget anvendelige og samtidig trækker tråde tilbage til gamle industri-dage,“ siger Martin Thim.
Idérigdommen har også begejstret kommunens stadsarkitekt Stephen Willacy.
“Vi har selv været ved at kigge på, hvordan vi kan forbinde området omkring Bruuns Galleri og det nye Frederiks Plads med den sydlige del af havnen. Det her er en rigtig stærk idé og kreativ måde at gøre det på, som kommunen vil støtte op om,” siger Stephen Willacy.
I første omgang donerer kommunen mandetimer til at udvikle projektet.
“Vi kan helt klart se muligheder i det. Det er fedt med et bottom-up-projekt, hvor der er masser af energi og dybt engagerede mennesker bag,” siger Stephen Willacy.
Han forklarer, at kommunen indtil nu har haft fokus på den nordlige og centrale del af havnearealet.
“Vi har brugt meget energi på Aarhus Ø og området omkring Navitas. Byen udvikler sig i bestemte kvarterer, nu bliver det mere interessant at kigge på den sydlige del,” siger Stephen Willacy.
Martin Thim er glad for støtten, men for at virkeliggøre projektet kræves der op imod 20 millioner kroner, viser forsigtige beregninger.
“Med 250.000 kroner kommer vi i gang. Og vi er stadig i den fase, hvor alle er velkomne til at byde ind med forslag til, hvordan kulbroen kan få nyt liv,” siger Martin Thim.

Den gamle kulkranbro, der ikke har været brugt i årtier, bliver nu midtpunkt for nyt grønt område, der skal forbinde midtbyen med det kreative havnemiljø i bunden af Jægergårdsgade. Foto: Thomas Lillevang

Den gamle kulkranbro, der ikke har været brugt i årtier, bliver nu midtpunkt for nyt grønt område, der skal forbinde midtbyen med det kreative havnemiljø i bunden af Jægergårdsgade. Foto: Thomas Lillevang

null

Publiceret 03 January 2015 09:00