Skolereform:

Pædagogernes sygefravær stiger

Skolereformen har også betydning for pædagogerne, der i stigende grad melder sig syge. Nye justeringer kan hjælpe

Af
Louise Nyvang Burmeister

Fra 4,5 sygedage i gennemsnit pr. medarbejder i 2013 til over seks dage i 2014.
Sådan ser optællingen ud for de pædagoger, der er ansat på de aarhusianske folkeskoler, og som med den nye skolereform har skullet vænne sig til en noget anderledes arbejdsdag. Et fraværstal, som BUPL i Aarhus tager som et signal om, at noget er galt.
“Det er da et problem, og det er noget, vi har meget stor fokus på netop nu, og noget vi hele tiden følger op på. Forandringsprocesser vil altid presse det psykiske arbejdsmiljø og får givetvis nogle til at overveje om den nye rolle, pædagogen har, er det, de vil,” siger Marianne Gilbert Nielsen, der er formand for BUPL Århus.
I sidste uge offentliggjorde Aarhus Kommune, at parterne bag den såkaldte Aarhus-aftale havde lavet justeringer, som skulle sikre en højere grad af fleksibilitet. For eksempel at medarbejdere kan variere antallet af timer på skolen mellem 35 og 40 timer, og at der kan afholdes møder efter kl. 17.
“Det har været et af de helt store problemer for os, at vi ikke har haft tiden til at mødes med lærerne,” siger Marianne Gilbert Nielsen.

Kæmpe omvæltning

De i alt godt 1000 pædagoger, der er ansat på de aarhusianske folkeskoler har siden august været en del af undervisningen.
“Det er en kæmpe omvæltning for pædagoger, at så stor en del af deres hverdag nu er undervisning. De skal vænne sig til at arbejde efter et skema, og står nu ofte alene med en klasse, hvor man førhen har været vant til at arbejde sammen i større hold,” siger Marianne Gilbert Nielsen, og hun bakkes op af Lars Møller, der er faglig sekretær i BUPL Århus.
“Vi skal lave understøttende undervisning, men det er et meget lidt konkret begreb, som varierer fra klasse til klasse. Og derfor er den fælles forberedelse med lærerne så vigtig,” siger Lars Møller.
Med de nye justeringer i Aarhus-aftalen håber BUPL, at arbejdsforholdene bliver bedre.
“Den nye aftale imødekommer nogle af de ting, vi mener, er problematiske. Jeg tror, det fortsat er vigtigt, at vi bevarer det gode samarbejde, vi har lokalt på tværs med forvaltningen, skolelederne og lærerne. Vi er stadig i en implementeringsfase med reformen, og der vil løbende ske ændringer også fremover,“ siger Marianne Gilbert Nielsen.

Publiceret 10 December 2014 07:00