Der er blevet rift om ressourcerne blandt hjælpeorganisationerne.

Der er blevet rift om ressourcerne blandt hjælpeorganisationerne.

Nødhjælp er blevet ’big business’

Nødhjælpsorganisationerne kæmper hårdt om danskernes gunst og penge i et trængt marked

Af
Jannik Schiermer Poulsen

Tendensen med storstilede kampagner og landsindsamlinger er kommet for at blive, hvis man spørger Sophie Esmann Andersen, der forsker i socialt ansvar på Aarhus Universitet.
“Indsamling er blevet 'big business'. Markedet for donationer er efterhånden fuldstændig mættet, og nu bliver konkurrencen hård. Dem, der råber højest, samler mest ind. Nogle projekter er ikke så attraktive og i vælten, og de har sværere med at samle penge ind,” forklarer Sophie Esmann Andersen.
Nødhjælp og indsamling er dog en stor del af tidsånden, og socialt ansvar er blevet en megatrend, men det er ikke noget, der kommer alle organisationerne til gode.
“Når vi donerer, vil vi også have noget igen: Vi kræver storstilede kampagner, der skaber opmærksomhed om sig selv og de gode givere, og vi forventer budskaber, vi kan identificere os med og relatere til vores eget liv,” siger Sophie Esmann Andersen.

null

Publiceret 04 December 2014 07:15