Jens Bech har været lærer på N.J. Fjordsgades Skole i syv år og tillidsrepræsentant i de seneste fem. Han er stadig glad for jobbet, selvom presset er øget betydeligt.

Jens Bech har været lærer på N.J. Fjordsgades Skole i syv år og tillidsrepræsentant i de seneste fem. Han er stadig glad for jobbet, selvom presset er øget betydeligt.

“Jeg er stadig glad for at være lærer”

Lærere fortæller om en presset hverdag, hvor det lokale samarbejde med ledelsen er afgørende for at tingene lykkes

Af
Louise Nyvang Burmeister

På Sabro-Korsvejenskole har lærerne i gennemsnit 28 lektioner om ugen.
På N.J. Fjordsgades Skole er tallet 27 lektioner, og på Vorrevangskolen 26.
På alle folkeskoler i Aarhus har skolelærerne nu i tre måneder under den nye skolereform haft en arbejdsdag med væsentligt flere undervisningstimer.
Og dermed mindre tid til forberedelse.
På Beder Skole mærker man også, at tiden er knap.
“Det har været og er en udfordring. Som professionel lærer vil man gerne leve op til de krav, der stilles til undervisningen, men med mindre forberedelsestid er det vanskeligt at gøre det,” siger Katrine Vinther Nielsen, der er lærer og tillidsrepræsentant på Beder Skole.
Lærerne på N.J. Fjordsgades Skole underviser i gennemsnit fire lektioner mere end før, reformen trådte i kraft.
“De fleste synes, at der er gode tanker bag reformen. Men en effektivisering på 15 procent, som vi har oplevet her, er voldsom, og det vil det være for enhver virksomhed,” siger Jens Bech, der er lærer på skolen og tillidsrepræsentant.
“Jeg er stadig glad for at være lærer. Det skal der nok meget til at lave om på. Men jeg synes, det er ærgerligt, at der ikke er fulgt tid med, men tværtimod taget tid fra. Det er kæmpestore forandringer, som det tager tid at få til at fungere i hverdagen,” siger Jens Bech.

Turbulent opstart i Sabro

På Sabro-Korsvejenskole har 60 procent af lærerne mellem 29 og 30 lektioner på en uge.
“Det er meget højt,” siger Lars Spanggaard, der er lærer på skolen og tillidsrepræsentant.
“Vi havde en turbulent opstart, der også har betydet, at vi har sagt farvel til nogle kolleger og haft sygemeldinger. Det har været en kæmpe udfordring, som vi stadig kæmper med hver dag, men det går fremad,” siger tillidsmanden og understreger, at der er mange gode ting i reformen, som øget fokus på bevægelse og eksternt samarbejde.
“Jeg er ikke imod reformen, men den manglende tid til forberedelse er et problem. Selv den mest erfarne lærer kan ikke levere kvalitet i undervisningen, hvis han underviser mere end 28 lektioner om ugen,” siger Lars Spanggard og fortsætter:
“Jeg har selv arbejdet 55 timer i denne uge (sidste uge, red.) - jeg kan ikke leve med ikke at være ordentligt forberedt.”
På Vorrevangskolen er man ikke ramt af sygemeldinger.
“Vores sygefravær har været svagt stigende, men ikke eksploderet. Det er klart, at når man skal lære at arbejde på en ny måde, så giver det udfordringer. Vi har heldigvis et rigtigt godt samarbejde mellem lærere og ledelse, og det er altafgørende for at få hverdagen til at fungere. Men vi er stadig i år 0 med reformen, og der bliver hele tiden justeret for at få det til at køre optimalt,” siger Torry Møller Andersen, der er lærer og tillidsmand på skolen.

null

Publiceret 25 November 2014 13:00