Merete Moth Bech håber, interesserede vil give sig til kende. Læs mere på www.friskolenforbørn.dk.

Merete Moth Bech håber, interesserede vil give sig til kende. Læs mere på www.friskolenforbørn.dk.

Tankerne om en Friskole i Tilst spirer

Mellem Tilst og Skejby kommer en friskole håber initiativtager

Af
Christina Johansen

Christina S. Johansen

En friskole med jord, som eleverne selv dyrker, en times bevægelse hver morgen, fællesspisning og projektundervisning uden egentlig fag.
Det er blot nogle af de ting, som en ny friskole mellem Tilst og Skejby skal indeholde. Den nye friskole er dog fortsat ikke mere end spirende tanker hos initiativtager Merete Moth Bech fra Kasted og hendes samarbejdspartner Edward Vingwe.
Tanken om en ny friskole opstod fra Meretes egne erfaringer med sine børn.
“Mine børn havde svært ved folkeskolen. De følte sig pressede og den der gejst, som man har, når man starter i skole, forsvandt hurtigt. Folkeskolen bliver hurtigt bare hårdt slid frem for en glæde, som jeg mener det kan være,” siger Merete Moth Bech.

Mere fri indlæring

Den glæde skal i friskolen komme ved, at se eleverne som hele mennesker.
“Børn er ikke kun en hjerne, som skal proppes. Det er også en krop, som skal have lov at lave krumspring, og følelser, som skal have tid til at falde på plads. Der er mange ting, som skal falde på plads, før de er klar til at tage læring ind,” fortæller Merete Moth Bech.
På den nye skole er tanken, at alle elever er i bevægelse en time hver morgen - hvad enten det er løb, boldspil eller yoga. Desuden skal der være fællesspisning af økologisk mad - blandt andet grøntsager, som eleverne selv er med til at dyrke på skolens egen jord.
Endelig får skolen tilknyttet forskellige værksteder, som skal bruges i undervisningen. Det hænger sammen med, at undervisningen på skolen ikke skal være stillesiddende.
“Eleverne er mere frit stillet i forhold til, hvor og hvordan læringen foregår,” fortæller Merete Moth Bech og fortsætter:
“Skolen får projektundervisning, hvor hele skolen arbejder med et tema, som så bliver tilrettelagt til årgangene. Det bringer børnene mere i spil, og de lærer, hvor mange måder man kan gå til et emne på. Det giver dem mere ansvar for egen læring.”
En stor del af undervisningen består i af at formidle læringen videre via mange forskellige fortællesprog. Innovation er desuden en vigtig faktor for den nye friskole. Tanken er, at eleverne har et skema som en fast ramme - eksempelvis møder man på samme tidspunkt, spiser sammen på samme tidspunkt og lignende - men inden for den ramme forandre tingene sig. I tilknytning til friskolen kommer også en børnehave med samme pædagogik som skolen.
Hør mere om friskolen i Tilst Sognegård 28. maj.

null

Publiceret 24 April 2014 12:00