Ranen Walid fra 2.b og Abdullahi Abdi fra 8.a på Ellekærskolen lærer af hinanden ved at læse højt.

Ranen Walid fra 2.b og Abdullahi Abdi fra 8.a på Ellekærskolen lærer af hinanden ved at læse højt.

Store og små læser og lærer sammen

Elever fra 8. og 2. klasse på Ellekærskolen bliver dygtigere ved at læse sammen

Af
Christina Johansen

Christina S. Johansen

“Hvor mange biler er der? Prøv lige at pege på dem,” siger Abdullahi Abdi fra 8.a på Ellkærskolen.
Ranen Walid fra 2.b sætter sig til at tælle.
“Og prøv lige at se det tegn dér. Det betyder, at det skal læses som et spørgsmål, og det der tegn betyder, at du skal holde en lille pause,” fortsætter Abdullahi Abdi
Ranen og Abdullahi er læse-makkere på Ellekærskolen. Det betyder, at de tre gange om ugen læser sammen et kvarter hver morgen - nogle gange er det Ranen, som læser højt, og andre gange er det Abdullahi.

Glem ikke forståelsen

De store elever har frivilligt meldt sig til at være læsemakkere for eleverne i 2. klasse.
Læse-projektet er en udvidelse af det læse-spor, som hele skolen i forvejen har kørt i flere år, hvor eleverne læser et kvarter hver morgen. Det er Lara Krieg, klasselærer for 2. klasse, som er tovholder på projektet.
“Forståelsen kan nemt gå i glemmebogen, når man sidder og læser selv,” siger Lara Krieg og fortsætter:
“Med dialogisk læsning lærer både børnene og de unge at lytte, at omgås socialt, og de store lærer, at de har en masse ressourcer at byde på. Desuden er det en god træning for de store i forhold til eksamen næste år. I det hele taget lærer de alle at reflektere og sætte ord på. Og de små lærer altså nogle gange bedre af andre børn end af lærere.”

Giver alle motivation

Ditte Winther-Lindqvist er enig i, at projektet er en god idé. Hun er lektor i udviklingspsykologi på Institut for Uddannelse og Pædagogik under Aarhus Universitet.
“De små ser, hvor gode de store er og bliver motiveret af dem. De store får en oplevelse af, hvad de egentlig selv kan - de opdager, hvor meget de faktisk har lært, siden de selv gik i anden klasse, og det er motiverende for dem. Desuden kan de små godt lide at være sammen med de store. Det er rart, at være venner med dem, for det giver en enorm tryghed for dem,” siger hun.
I sofaen på Ellekærskolen er Ranen og Abdullahi også glade for makkerskabet.
“Det er sjovt og han er rigtig god til at hjælpe mig med de svære ord,” siger Ranen Walid, mens Abdullahi Abdi fortsætter:
“Jeg bliver også selv bedre til at læse og til at forklare forskellige ord. Da jeg var mindre, synes jeg selv, at det kunne være svært, så jeg kan godt lide, at jeg får lov at give andre en chance, som jeg ikke selv fik.”

null

Publiceret 24 January 2014 16:00