Arkivfoto. Slikposen er en ud af flere slikbutikker, som er åbnet i Aarhus i de seneste år.

Arkivfoto. Slikposen er en ud af flere slikbutikker, som er åbnet i Aarhus i de seneste år.

Slikmekka rykker ind på Søndergade

Danmarks største slikbutik kommer til Aarhus. Slikposen åbner 1. maj på Søndergade

Af
Line Hitz

Nu kan du guffe løs i vingummi, lakrids, candyfloss, amerikanske sodavand, isvafler, Skittles og M&M's.
1. maj kan sliksultne aarhusianere boltre sig i Danmarks største slikbutik, når Slikposen slår dørene op på Søndergade i Aarhus midtby. Slikbutikken får til huse, hvor McDonald's lukker 26. januar, og der er brug for meget plads.
“Vi får over 500 varenumre fra USA og England. Derudover får vi 55 slags Dr. Pepper sodavand, 32 slags Skittles, kandaliserede æbler, amerikanske morgenmadsprodukter, chokoladebarer, 18 slags softice og 22 slags sluch ice,” siger Flemming Jensen, som ejer Slikposen og har flere butikker i Danmark.
Flemming Jensen har i lang tid ønsker at få en butik i Aarhus, og med lukningen af McDonald's, så han sit snit til at få en central placerering i Aarhus midtby.
“Det ligger rigtig godt, og det er stort nok til, at vi kan have vores kæmpe udvalg,” siger Flemming Jensen.
Hos Slikposen kan man de første seks måneder købe 100 gram slik til 4.95 kroner, og Slikposen vil også tilbyde udbringning af alle de søde sager til Aarhus og omegn.

Bolsjer eller vingummi?

Slikposen er blot en af flere slikbutikker, som i de seneste år er skudt op i Aarhus. Hos Retail Institut Scandinavia ser man en klar tendens til, at de store slikbutikker har succes i storbyerne.
“ Vi kan godt lide slikbutikkerne, fordi vi selv kan bestemme, om vi skal spise vingummi eller lakrids,” siger Dorte Wimmer, som er kontaktdirektør ved Retail Institut Scandinavia.
Hun fortæller, at de individuelle butikker, hvor man selv kan gå ind og sammensætte sine produkter, er meget populær i udlandet, men konceptet er også så småt ved at komme til Danmark.
“ Vi ser mere og mere, at butikkerne forsørger at tilpasse sig de enkelte forbrugere,” siger Dorte Wimmer.
En anden grund til at kunderne ofte vælger Slikbutikkerne, er, at de ofte er billigere end supermarkederne, også kan nogen af butikkerne også give kunderne en på opleveren.
“De butikker, som kan tilbyde kunderne en oplevelse har ofte succes, da forbrugerne i fremtiden vil have mere end kun produktet,” siger Dorte Wimmer.

Slikforbrug

Slikforbruget i Danmark er steget i de seneste år på trods af sukkerafgiften
13 procent af en børnefamilies dagligvareforbrug går til slik

Publiceret 21 January 2014 09:00