Hasle Fællesråd frygter, at Hasle kommer til at drukne i trafik, når det nye sygehus står færdigt i Skejby, og bilisterne vil benytte Herredsvej fra sygehuset til Viborgvej.

Hasle Fællesråd frygter, at Hasle kommer til at drukne i trafik, når det nye sygehus står færdigt i Skejby, og bilisterne vil benytte Herredsvej fra sygehuset til Viborgvej.

Ambulancebane og letbane mod ekstra trafik

Politikerne kommenterer på vest-borgeres egne emner. Denne gang diskuteres trafik i Hasle

Af
Christina Johansen

Christina S. Johansen

I Hasle frygter de, at byen vil blive oversvømmet med trafik, når det nye hospital i Skejby står færdigt. Til den tid bliver Herredsvej nemlig direkte færdselsåre til Viborgvej. Den nederste del af Herredsvej går gennem Hasle, forbi blandt andet skolen, og ender ud på Hasle Torv.
Sådan lød bekymringen fra Hasle Fællesråd, da Lokalavisen Aarhus for nogle uger siden spurgte vest-borgerne, hvad de gerne ville have, at politikerne skulle forholde sig til i forbindelse med kommunalvalget.
Det er Karin Fink fra Dansk Folkeparti og Peter Iversen fra Enhedslisten, som forholder sig til denne problemstilling.

Bane kun for ambulancer

Fra Karin Fink, som selv bor i Hasle forholdsvis tæt på Hasle Torv, lyder der stor forståelse for fællesrådets bekymring.
“Der bliver en enorm trafik af både ambulancer og biler, så jeg forstår skam bekymringen - og så er det desuden en skolevej, det er bestemt ikke særlig smart. Og støjniveauet stiger jo også. Derfor håber jeg også virkelig, at Teknik og Miljø har tænkt det her ind,” siger Karin Fink, som fortsætter:
“Vi må få lavet en trafikmåling og vurdere, hvad der er bedst at gøre. Jeg tænker, at man kunne lave en ambulancebane kun for akutte ambulance-kørsler, mens almindelig kørsel til hospitalet må ledes udenom Herredsvej i Hasle.”

Oprust den kollektive trafik

Peter Iversen peger et lidt andet sted hen for at få aflastet vejene og borgerne i området så meget som muligt.
“Der er helt givet et reelt problem her. Jeg mener, den bedste aflastning vil kunne ske gennem bedre kollektiv trafik - hvorfor det også er vigtigt at få letbanen op at køre hurtigt. Den kollektive trafik skal være så attraktiv som mulig i forhold til hyppighed, pladser og pris,” siger Peter Iversen, som fortsætter:
“Desuden er det vigtigt, at politikerne kommer ud af rådhuset og får taget diskussionen og dialogen med de lokale kræfter, så vi kan få alle de gode forslag frem.”

Publiceret 19 November 2013 08:00