Efter tre dages intensivt innovationsforløb har 670 elever på Aerhvervsakademi Aarhus givet 20 virksomheder nuancerede, innovative løsningsforslag til udvikling af nye produkter eller processer.

Efter tre dages intensivt innovationsforløb har 670 elever på Aerhvervsakademi Aarhus givet 20 virksomheder nuancerede, innovative løsningsforslag til udvikling af nye produkter eller processer.

Tre dage med innovative løsninger

670 elever fra Erhvervsakademi Aarhus har løst opgaver for 20 virksomheder for at blive bedre rustet til arbejdsmarkedet

Af
Af Pia Maltesen

Onsdag, torsdag og fredag i sidste uge var Erhvervsakademi Aarhus hjemsted for danmarkshistoriens største innovationsforløb for studerende på en videregående uddannelse.
670 studerende og 40 undervisere fra 16 forskellige uddannelser var trukket i arbejdstøjet for at hjælpe 20 virksomheder med at løse aktuelle udfordringer.
Temaet var “Det grønne samfund”, som også indgår i regeringens forskningskatalog over særlige indsatsområder.

Bedre gårdhaver

Blandt de 20 firmaer, der deltog i processen, var VikingGenetics, der arbejder med tyresæd til eksport og hjemmemarkeder. De ønskede bud på, hvordan man får bønder til at benytte og engagere sig på de sociale medier, så firmaet kan sælge og kommunikere deres produkter hurtigere, bredere og mere effektivt.
Arla efterspurgte ideer til mere miljørigtig emballage. Muskelsvinsfonden, der bl.a. står bag Cirkus Summarum, ville gerne vide, hvordan de kan starte cirkusoplevelsen længere ude med spøjs grøn transport til og fra cirkuspladsen.
Og havearkitektfirmaet Grønne Glimt ønskede at udvide sit forretningsområde mod et stigende antal ældre med lyst og kræfter til egen have. Derfor ville de gerne have et bud på, hvordan man kan redefinere udeområderne i egne haver som f.eks. gårdhaver og parcelhusenes forhaver, der ofte ligger døde hen.
“Ingen opholder sig derude, for der er ikke rart at være. Det er blot åbent og til tider er det dekorativt præsentabelt som en slags statussymbol,” forklarede Lone Thastum Skjødt.
Havearkitektfirmaets opgave var fire grupper sat til at løse, og nogle af løsningsforslagene lyder, at lejlighedskomplekser med gårdhaver skal tænke i det nordiske køkken, og at den skal bruges til at dyrke råvarer frem for blot at være til pynt og kigge på.
“Vi foreslår, at man har lokale varer såsom jordbær og brombær, for vi har gode ting fra årstiderne her i Danmark, vi sagtens kan bruge,” siger Tina Andreasen, der til daglig læser til laborant, men i løbet af de tre innovationsdage har arbejdet sammen med bl.a. en jordbrugsteknolog og en markedsføringsøkonom.
Og det er netop samarbejdet på tværs, der skal styrke de unge i deres videre forløb, fortæller Jesper Klintrup Nielsen, der er uddannelsesleder på Erhvervsakademi Aarhus.
“Vores mål er at give de studerende erfaring med at arbejde i tværfaglige teams, så de er klædt på, når de skal ud i praktik på virksomhederne,” siger han.
Samtidig vil eleverne også være bedre rustet til det fremtidige arbejdsmarked. Kompetencer i tværfagligt samarbejde er nemlig i høj kurs hos både danske og udenlandske virksomheder, fortæller professor Steen Hildebrandt fra Aarhus Universitet.
“At arbejde sammen på tværs af fag, afdelinger og sektorer er en nøglefaktorfor fremtidens private og offentlige virksomheder,” fortæller professor Steen Hildebrandt, der også deltog i forløbet.
Fredag blev resultaterne af innovationsforløbet præsenteret for bl.a. borgmester Jacob Bundsgaard (S), der glæder sig over, at erhvervsakademiet går foran og satser på et innovationsforløb som dette.
“Effektivt samarbejde er vigtigt for at løse komplekse opgaver, skabe arbejdspladser og dermed vækst. Med forløbet får virksomhederne værdifulde input, og de studerende får en unik mulighed for at blive teamspillere,” siger borgmesteren.

Publiceret 18 November 2013 21:00