Hos Simply Tea i Aarhus kan man købe en Puerh te-kage, som man brikker af i små stykker og bruger i sin te. Puerh-kagen har ingen sidste salgsdato, og ligesom vin bliver den kun bedre med tiden.

Hos Simply Tea i Aarhus kan man købe en Puerh te-kage, som man brikker af i små stykker og bruger i sin te. Puerh-kagen har ingen sidste salgsdato, og ligesom vin bliver den kun bedre med tiden.

Den kinesiske te-rejse

Simply Tea i Aarhus har i fem år solgt gourmet-te til aarhusianerne. De to ejere rejser hvert år til Kina for at stå forreste i køen, når kineserne høster gourmet-te

Af
Line Hitz

Hos Simply Tea på Åboulevarden i Aarhus kan kunderne bestille te med eksotiske navne, som får tungen til at slå krøller. Den lille te-salon ligger, som en stille oase få hundrede meter væk fra strøget, og i de sidste fem år har butikken introduceret aarhusianerne for gourmet-te. Bag butikken står Alexis Kaae og Mette Trier, som hvert år pakker rygsækken og tager til øde bjergskråninger i Kina for at købe te til butikken. Og det er ikke helt almindelig te, som de to aarhusianere henter med hjem.
"Vi sælger gourmet-te, som er en højkvalitets-te, der dyrkes på bjergskråninger i op til 2000 meters højde," siger Alexis Kaae og forsætter:
"Træerne ligger i afsidesliggende te-haver og er ofte flere hundrede år gamle. Deres spæde topskud kan kun høstes i få uger om året, og de plukkes nænsomt ved håndkraft, da en saks ville ødelægge de små blade."

Samarbejde

De to indehavere er ofte de eneste vesterlændinge, som sammen med kineserne venter på den første te-høst. Det er meget vigtigt for dem at hente teen i Kina, da høsten bliver solgt hurtigt, og den når aldrig frem til markederne, hvor de store importører køber fra. En anden grund til at rejse er, at det styrker samarbejdet med kineserne.
"Det er vigtigt at pleje forbindelser til producenterne, da det tager mange år at skabe gode relationer, så man overhovedet bliver fundet værdig til at købe teen," siger Alexis Kaae

Mænd og te

Simply Tea har i de sidste fem år fået mange stamkunder. Det er både pensionister, skolepiger og turister, som kommer forbi butikken og får deres daglige dosis te. Der er dog også en kundegruppe, som skiller sig lidt ud fra mængden.
"Vi har mange unge mænd, som går meget op i te. De vil gerne være eksperter, og bruger tid på at sætte sig ind i de forskellige te-sorter," siger Alexis Kaae.
Hun mener, at en af grundende til Simply Tea's succes er, at flere danskere har opdaget teen's sunde egenskaber, som omfatter nedsat kolesterol, lavere blodtryk og nedsat risiko for demens. Hun understeger, at det er vigtigt, at teen er af ordentlig kvalitet, for at man som forbruger skal få udbytte af de positive virkninger.
"Mange teer som man kan købe i supermarkederne indeholder pesticider og kemikalier, og producenterne skal ikke oplyse på pakken, hvad teen præcist indeholder," siger hun og forsætter:
"Vi rejser til Kina for at sikre os, at vores te er hundrede procent biodynamisk."
Simply Tea markerer sin fem års fødselsdag den 24 juni, hvor nysgerrige kan smage gourmet-te og møde Austin Hodge, som er en af verdens førende te-eksperter.

Publiceret 01 June 2013 09:00