Gitte og Peter Jepsen med deres løsning på dryppende termokander: Dråbefanger, et specielt udviklet bånd, der kan spændes om halsen på kanden, og som effektivt stopper dråberne fra kaffen eller teen.

Gitte og Peter Jepsen med deres løsning på dryppende termokander: Dråbefanger, et specielt udviklet bånd, der kan spændes om halsen på kanden, og som effektivt stopper dråberne fra kaffen eller teen.

Dråbefanger:

Nu løber kaffen ingen steder

Tidligere isenkræmmere har fundet løsning på problem med dryppende termokander

Af
Af Hanne Vammen

Hos Gitte og Peter Jepsen, begge 58 år, der for nylig for at komme tættere på børn og børnebørn er flyttet fra Thurø til Lading uden for Århus, er det slut med kaffepletter fra en dryppende kande.
Om halsen på ægteparrets termokande sidder nemlig et bånd, der stopper dråberne, før de når bordet.
Båndet, som har fået navnet "Dråbefanger", er 40 centimeter langt og har selvluk, så det passer til alle termokander. Og det er på indersiden belagt med en speciel sugende belægning, der opfanger dråberne fra kaffen, teen eller, hvad der måtte være i termokanden.

Idéen kom fra kunderne

"Vi har i 27 år drevet en Imerco isenkramforretning i Svendborg, og i lige så mange år fik vi besøg af kunder, der ønskede at finde en termokande, som ikke dryppede. Men det gjorde stort set alle kander, så da vi i januar 2008 efter at have afhændet forretningen valgte at forlade arbejdsmarkedet, begyndte vi at udtænke en løsning på problemet", fortæller de.
Det var en proces, der kom til at tage et år, og ægteparret har forsøgt sig med stort set alt, der kan sidde fast på en termokande, inden de nåede frem til løsningen.
"Problemet har været at finde noget, som passede til alle størrelser af kander, og som ikke bliver grimt og stift i brug men holder sig blødt og smidigt", beretter de.
Det endte med, at Gitte og Peter Jepsen i New Jersey i USA fandt en virksomhed, som kunne lave den type bånd, som de søgte, og de har nu taget rettighederne hjem på det.

Kan købes på nettet

I forrige uge blev "Dråbefanger" lanceret via hjemmesiden Dråbefanger.dk, og mange har allerede klikket sig ind og bestilt det nye produkt i webshoppen.
"Vores mål er at få kontakt til en butikskæde, det kan være en isenkræmmer eller en dagligvareforretning, der vil forhandle "Dråbefanger". Desuden mener vi, at der ligger et marked i catering- og restaurationsbranchen", fortæller de.
Gitte og Peter Jepsen er i øvrigt gået i gang med at udvikle produkt nummer to, som også er udsprunget af et problem, som de har måttet høre på fra kunderne i de 27 år, hvor de var isenkræmmere.

Publiceret 19 November 2010 06:00