Sasja og Kenneth har blandt andet besøgt voksmuseet Madame Tussauds.

Rapport fra Los Angeles - englenes by

Sasja Andersen og Kenneth Mundt er på en anderledes USA-tur

Af
Af Sasja Andersen og Kenneth Mundt

Efter en meget lang flyvetur med ualmindelig dårlig mad og for lidt benplads, nåede vi endelig frem til vores destination: Los Angeles. Første nat skulle tilbringes på hotel, og derefter skulle resten af opholdet tilbringes hos en amerikansk familie, vi havde fundet igennem GlobalFreeloaders.com.
Det var et meget nydeligt kvarter, der mødte os, da vi kørte ind i Woodland Hills, nord for Hollywood. Store huse og store biler. Det virkede umiddelbart som om, vi havde fundet en fin familie at bo hos.
Det var en meget underlig følelse at stå foran hoveddøren og ringe på dørklokken hos nogle mennesker, vi aldrig før havde mødt. Vi havde været i kontakt med familien, vi skulle bo hos ret længe inden afrejse. En fire til fem måneders tid.
De glædede sig tilsyneladende til at se os, og vi kunne kun sige det samme til dem. Det var en familie på syv: Mor, stedfar, datter, to katte og to hunde. Moren lærer, stedfaren handyman, og datteren lige blevet færdig med highschool.

Nøglen er under krukken

Vi vidste ikke ret meget om amerikanere, inden vi tog af sted, udover det mere eller mindre nuancerede billede medierne giver, og hvad vi ellers kunne få ud af venner og bekendte, der tidligere har været i USA.
Vi havde på fornemmelsen, at amerikanerne var nogle relativt gæstfri mennesker, men intet kunne have forberedt os på denne familie. Vi forventede ingenting ud over tag over hovedet og måske en hyggelig samtale, men allerede inden vi tog af sted, skrev Alice, som er moren i familien, til os, at de skulle på ferie, mens vi boede hos dem, men at vi bare skulle blive boende, mens de var væk, og at nøglen til huset i øvrigt lå lige uden for hoveddøren i en lille krukke.

Alice havde aldrig set os eller talt med os før. Det var lidt vildt, syntes vi begge. Og det viste sig straks, efter vi var ankommet, at familien var gæstfri ud over det sædvanlige. Ikke nok med, at vi skulle bo i deres hus, mens de selv var væk, og vi potentielt kunne stikke af med alle deres ting, hvis det var det, vi ville, så lavede de mad til os den første aften, hjalp os med at omlægge vores rejseplan, så vi kunne nå at se noget mere, mens vi var her, gav os vejkort og satte markeringer til højre og venstre.
De sørgede også for, at vi kan sove hos et familiemedlem i flere nætter i Park City, når vi kommer der forbi på vej til og fra Yellowstone National Park. De lånte os også et telt og nogle tæpper, som vi kan aflevere igen, når vi vender tilbage til LA, inden vi flyver tilbage til Danmark. De lod sågar datteren sove på sofaen i stuen, så vi kunne sove på hendes værelse.

Det er gæstfrihed, der vil noget. Og det er bestemt ikke kun denne familie, der er gæstfri og venlig her i USA. På dag to mødte vi en amerikansk kvinde, da vi var inde og købe sko, og inden vi fik set os om, havde vi udvekslet email adresser og fundet et sted, vi skulle mødes og drikke kaffe dagen efter, og når vi kommer tilbage til LA i slutningen af juli vil hun tage os med på en tur.

Den meget gæstfri familie i Los Angeles: Moderen Alice, datteren Allysa, manden Andrew og de to hunde Goldie Luck og Jennie.

På sightseeing

Selvom Alice og datteren Alyssa havde sagt, at Universal Studios ikke var lige så fantastisk, som det lyder, så er det jo et must-see for "grønne" turister i USA, så vi besluttede os for, at vi ville bruge 69 dollars hver for at se parken. Vi kunne også købe en priority ticket for "kun" 129 dollars og komme foran i køen. Det var tæt på, at vi havde gjort det, men heldigvis kom fornuften til os, før vi hev pengene op af lommen.
Der var nogle fine ture, og deres nye King Kong 4D var da også rigtig flot lavet, men Universal Studios er ikke et sted, vi vil hen igen.
Det samme sagde de om Malibu, men bare navnet lyder så eksotisk, at det måtte være et besøg værd, og det er det også. Lækker strand med enormt store bølger og masser af mennesker. Dog skal man ikke, lige som vi gjorde, køre ind på en parkeringsplads uden at læse skiltet grundigt først. Vi endte med at betale 50 dollars for at holde der i 50 minutter.
Vi havde hjemmefra besluttet os for, at vi ville lave vores egen aftensmad, så ofte det var muligt, både for at spare penge, men også for at undgå at leve af burgere og anden fast food. Vi havde fået af vide, at maden i USA er utrolig billig, hvilket den da også er, hvis man altså gerne vil spise mad tilsat antibiotika, salt, konserveringsmidler og hormoner.
Vil man ikke det, så er maden lidt dyrere herovre. For eksempel koster deres organic kylling omkring otte dollars pr. lb, hvilket svarer til ca. 450 gram. To liter Organic mælk rammer toppen af skalaen med 4,99 dollars, Tag den.

En god oplevelse

Hvad synes vi så om LA?
LA er slet ikke så kedelig, som vi havde hørt fra flere kilder. Der er masser at se, hvis man ved, hvor man skal hen. Trafikken vender man sig hurtigt til, og hvis ikke man lider af nervøse træk, kan man sagtens køre herovre.
Vær dog opmærksom på, at en GPS er en meget god idé, da afstandene i LA er store, og trafikken ofte er tæt.
Sæt derfor god tid af til det, I skal, og kom ud at gå lidt, så bliver turen til LA helt sikkert en god oplevelse.

Anderledes USA-tur

Sasja Andersen og Kenneth Mundt bor til daglig på Ravnsbjerg Kollegiet i Viby. Sasja læser til markedsføringsøkonom på Erhvervsakademi Århus, mens Kenneth går på iværksætterlinien samme sted. De er i øjeblikket på en fem ugers rejse i USA, der i bil vil bringe dem godt 4300 kilometer fra Los Angeles til Las Vegas og fra Vegas til San Francisco og tilbage til Los Angeles. Sasja og Kenneth har brugt The Worldwide Free Accommodation Network www.GlobalFreeloaders.com til at få gratis overnatninger, og de fortæller i rejseblogs lokalavisen om deres oplevelser. Så følg med i næste uge.