Hüseyin Arac fra Folkeinformation Gellerup er stolt af sine medarbejdere, der har været med til at gøre rådgivnings- og vejlednings-tiltaget på Gellerup Bibliotek til en stor succes.

Hüseyin Arac fra Folkeinformation Gellerup er stolt af sine medarbejdere, der har været med til at gøre rådgivnings- og vejlednings-tiltaget på Gellerup Bibliotek til en stor succes.

Folkeinformation i Gellerup er en kæmpe succes

Man regnede med, at cirka 2-3000 personer om året ville benytte Folkeinformation i Gellerup, men det er gået langt, langt bedre end det. Med hele 10.000 henvendelser om året er tiltaget blevet en kæmpe succes

Af
Af Christina S. Johansen

"Jeg er stolt af mine medarbejdere," lyder det fra Hüseyin Arac, der er leder af Folkeinformation Gellerup.
Og stoltheden og rosen er velbegrundet. De ansatte i Folkeinformation Gellerup gør nemlig deres job så godt, at de har været med til at gøre rådgivnings- og vejlednings-tiltaget på Gellerup Bibliotek til en stor succes.
Da tiltaget startede for godt fem år siden regnede man med, at omkring 2-3000 mennesker ville benytte sig af den gratis rådgivning, men sådan er det ikke gået - det er nemlig gået meget bedre end det! Bruger-tallet er vokset stødt over årene til nu at være på omkring 10.000 personer om året.

Tillid og tryghed

Folkeinformation Gellerup tilbyder gratis, anonym rådgivning og vejledning på forskellige sprog herunder dansk, arabisk, tyrkisk, somalisk, engelsk, fransk, persisk og kurdisk.
Folkeinformationen hjælper med alt lige fra boligsikring, familiesammenføring, visum og meget andet og sørger for at henvise borgerne til det rette sted i systemet. Tilmed tilbydes der professionel juridisk rådgivning hver tirsdag mellem kl. 13.00 og 15.00 på Gellerup Bibliotek. Men hvorfor er tiltaget gået hen og blevet så populært?
"Folk har en stor tillid til os, fordi vi er "nogle af deres egne." De bliver trygge, fordi de kan få den information, de behøver, på deres eget sprog uden brug af tolk," fortæller Hüseyin Arac.
"Mange bliver henvist af deres kommunale sagsbehandler, hvor tingene er gået i baglås. Når de så kommer til os, falder de til ro, fordi vi foreksempel kan forklare dem, at de beslutninger, der er truffet i deres sag, er korrekte i forbindelse med dansk lovgivning og ikke handler om personernes hudfarve."

Folkeinformation

Alle medarbejdere i Folkeinformation har tavshedspligt. Der er åbent hver dag på Gellerup Bibliotek. Både danskere og udlændinge fra hele Århus benytter sig af Folkeinformation. Der er filialer af Folkeinformation på Hasle Bibliotek og Viby Bibliotek, men Gellerup Biblioteks afdeling er mest populær. Det er muligt at få rådgivning både med og uden tidsbestilling.

Publiceret 22 May 2010 07:30