Godt 550 unge elever fra handelsskoler og tekniske skoler i Østjylland fordelt på 91 iværksætterprojekter mødtes over to dage i Storcenter Nord til Young Enterprise Salgsmesse.

Godt 550 unge elever fra handelsskoler og tekniske skoler i Østjylland fordelt på 91 iværksætterprojekter mødtes over to dage i Storcenter Nord til Young Enterprise Salgsmesse.

Sprudlende iderigdom hos unge iværksættere på Young Enterprise

Godt 550 unge fordelt på 91 iværksætterprojekter deltog i Young Enterprise Salgsmessen i Storcenter Nord

Af
Af Grethe Bo Madsen

Der var dømt rent slaraffenland for Ole Opfinder, da elever fra Århus købmandsskole og Århus Tekniske Skole sammen med elever fra andre handelsskoler og tekniske skoler i Østjyllands onsdag og torsdag deltog i Young Enterprise Østjyllands slagsmesse i Storcenter Nord i Århus.
Her konkurrerede de godt 550 unge fordelt på i alt 91 iværksætterprojekter om at blive blandt de 25 bedste projekter, der går videre til finalen i DM i iværksætteri 15.-16.april i Industriens Hus i København.
De unges forretningsideer blev bedømt af et dommerpanel bestående af erhvervsledere fra østjyske virksomheder.

Salgsmessen i Storcenter Nord gav ifølge Charlotte Mikkselsen (i midten) fra Young Enterprise de unge iværksættere en unik mulighed for at sparre med ledere fra erhvervslivet og få en fornemmelse af, om deres iværksætter-ideer har mulighed for at blive til realistiske forretningsmuligheder.

Salgsmessen i Storcenter Nord gav ifølge Charlotte Mikkselsen (i midten) fra Young Enterprise de unge iværksættere en unik mulighed for at sparre med ledere fra erhvervslivet og få en fornemmelse af, om deres iværksætter-ideer har mulighed for at blive til realistiske forretningsmuligheder.

Afprøv ideerne

"Dommerne forsøger at bedømme projekternes potentiale. De har, ud over at se på selve produktet eller tjenesteydelsen også set på, hvordan de unge har tænkt sig at markedsføre og sælge deres ideer, og hvordan økonomien hænger sammen," forklarer Charlotte Mikkelsen fra Young Enterprise Østjylland.
"For de unge, der virkelig brænder for deres ide, er det samtidig en unik mulighed for at få nogle gode kontakter til erhvervslivet og få mulighed for at afprøve deres ideer og virksomhedsovervejelser overfor nogle af dem, der virkelig ved, hvad det handler om," uddyber hun.

Harddy Dupont fra Dupont Plastic i Hårup var med som Dommer ved Young Enterprise salgsmessen. Han så mange spændende ideer på salgsmessen, men var samtidig forundret over, så lidt fornemmelse de unge havde for økonomien i deres projekter.

Harddy Dupont fra Dupont Plastic i Hårup var med som Dommer ved Young Enterprise salgsmessen. Han så mange spændende ideer på salgsmessen, men var samtidig forundret over, så lidt fornemmelse de unge havde for økonomien i deres projekter.

Stor iderigdom

Blandt dommerne var Harddy Dupont fra Dupont Plastic i Hårup.
"Niveauet er højere i år end sidste år. De unge udviser en stor iderigdom, og her er mange meget kreative forslag og spændende ideer. Men også mange, der er helt urealistiske rent økonomisk, simpelthen fordi der er alt for mange faktorer, som de unge ikke har taget stilling til. Jeg kan godt undre mig over, at så mange går helt galt i byen i forhold til, hvordan økonomien i deres projekt skal hænge sammen," siger han.
Som eksempler på projekter, der har gode chancer for at klare sig, peger Harddy Dupont på to projekter fra elever på HHX i Vejlby: Shortcut, der er en automatisk GPS-styret plæneklipper, og Hunt Book, der er en brugerbetalt portal for jægere.
"Blandt de projekter, jeg har set her på salgsmessen, er det især de to, som jeg vurderer, vil have rigtig gode chancer for rent faktisk også at blive til noget," udtaler han.

Publiceret 29 January 2010 11:00