Knud N. Mathisen, medlem af Aarhus Byråd for DF.

Knud N. Mathisen, medlem af Aarhus Byråd for DF. Arkivfoto.

Debat:

Lovgivningen bør ændres efter ny dødsulykke i Aarhus V

Byrådsmedlem Knud N. Mathiesen kræver handling nu efter endnu en dødsulykke i Aarhus V

Knud N. Mathiesen (DF), byrådsmedlemSigridsvej 32, 8220 Brabrand

Den tragiske ulykke, hvor en ung pige blev dræbt i krydset Edwin Rahrsvej - Åby Ringvej, og hvor der også for to år siden blev en dræbt i det samme kryds, er konsekvensen af vanvittig og farlig kørsel. Det må og skal stoppes.

Sådanne ulykker kunne med stor sandsynlighed været undgået, hvis vi havde haft videoovervågning af krydset. Videoovervågning vil have en præventiv virkning. Det gælder ikke bare dette kryds - vi har andre kryds i Aarhus vest, vi skal have video overvåget. Det gælder blandt andre Holmstrupsgårdsvej – Edwin Rahrsvej og krydset ved Scandic hotellet Åby Ringvej, hvor der blandt andet køres ligeud i højre svingbane og over for rødt lys, den nye vej Karen Blixsens boulevard, og stikvejene dertil køres der med stor hastighed, som giver farlige situationer.

Hvis der bliver gjort noget ved disse kryds, kan vi måske forebygge ulykker, men videoovervågning af blandt andre disse kryds gør det ikke alene - vi skal også have mere politi ud i området, trods der er politi i forvejen, men ikke nok. Der skal tilføres politiet flere resurser - ikke bare i Aarhus Vest, men til de store byer. Vi skal have stoppet vanvidskørslen. Der skal ny lovgivning til, og det haster, hvis ikke der skal ske flere dødsulykker. Derfor skal politikerne på Christiansborg vågne op, og det er nu, der skal handles med en ny lovgivning.

Når politiet på tre dage alene i Aarhus Vest skriver 319 færdselsforseelser, kan enhver sige sig selv, at der er noget, der er rivende galt, og det må og skal stoppes. Det kan kun ske ved mere overvågning, og ved at politiet er massivt til stede. Politiet er formentlig bekendt med mange af dem, som kører vanvidskørsel. Derfor skal politiet også have de rigtige værktøjer til at få stoppet vanvidskørsel med mere. Det kan blandt ske ved konfiskering af køretøjet, uanset ejer, store bøder med fængselsstraf til følge, frakendelse af førerbeviset, og sidst men ikke mindst en lynhurtig sagsbehandling. Der skal falde dom inden for ganske kort tid, maksimum to uger, og helst før. Der skal ikke gå op til et eller to år, inden der falder dom i sådanne sager. Vi skal samtidig appellere til vores dommere om at bruge den strafferamme, der er afsat af Folketinget.

Og med god hjælp fra alle parter, også civilsamfund, kan det formentlig lykkes.

Publiceret 15 October 2020 15:15