Bora Bora danser med døden, så man holder af den

Der er både grin, gråd og krævende dans i en flot spejlscenografi i stykket "Carcass" på danseteateret.

Artiklens øverste billede
Seks internationale dansere kaster med slappe kroppe og danser med døden, imens de minder os om at leve livet, mens vi har det. Foto: Christoffer Brekne

Kadaverdans, som stykket hedder på dansk, er en både gribende, brutal og morsom forestilling af Reumert-nominerede Andreas Constantinou på Bora Bora. “Carcass” får urpremiere på det aarhusianske danseteater, hvor den tager livtag med livets afslutning. 

»Det er en dybt rørende forestilling. Og jeg skal da indrømme, at jeg allerede flere gange har knebet en tåre, når jeg har været i salen og opleve prøverne. Det føles befriende her i vores dødsforskrækkede danske kultur at endelig se døden i øjnene og ikke gemme sig for den, siger Lotte Kofod Ludvigsen.

Aarhus Onsdag var med til pressevisningen og oplevede seks dygtige og internationale dansere, som kunne ses på både scenen men også i en spejlvæg, der viste bevægelserne fra en helt anden vinkel og gav dansen en ny dybde.

Efter at jeg mistede mine forældre, indså jeg, hvor lidt vi som samfund konfronterer os selv med døden.

Andreas Constantinou
Forestillingen spænder fra brydekamp med døden til en meget underholdende konkurrence om den bedste måde at dø på. Foto: Christoffer Brekne

Fysisk hård forestilling

De danser vores frygt for døden og minder om, at vi skal leve livet, mens vi har det. De bryder med døden og mestrer kunsten at kaste med slappe kroppe og 100 måder at flytte dem på. De taler også direkte til publikum og har en morsom konkurrence om den bedste død. Stemningen bliver så god, at man kommer til at holde af den - døden.

De seks performere i forestillingen har tidligere været med i “Mass Effect”, og lægger nu krop til de intense fysiske scener i “Carcass”. Der er kolde, kliniske undersøgelser, voldsomme og dyriske kampe og absurd humor. For at ende med det skrøbelige sidste åndedrag.

Det roste Aarhus-kompagni med fire Reumert-nomineringer står bag: Himherandit Productions.

»“Carcass” handler ikke om, hvad der er i vente efter døden. Eller om tro eller religion. Forestillingen fokuserer på, hvordan vi accepterer, at det engang skal slutte,« siger Andreas Constantinou, koreograf og kunstnerisk leder af Himherandit Productions. 

Begge Andreas Constantinous forældre døde under corona, og det skød ham i gang med forestillingen, "Carcass". Foto: Christoffer Brekne

Mistede både mor og far

“Carcass” tager udgangspunkt i instruktørens behov for at forstå døden, da han under corona-pandemien mistede begge sine forældre.

»Efter at jeg mistede mine forældre, indså jeg, hvor lidt vi som samfund konfronterer os selv med døden. Den er et socialt tabu, ofte skjult, ikke talt om, frygtet og til tider useriøst romantiseret. Vi holder den ude i strakt arm,« siger Andreas Constantinou. 

Himherandit Productions har skabt en lang række danseforestillinger, interaktive performances og videoinstallationer, og det har indtil videre kastet hele fire Reumert-nomineringer af sig. Kompagniet turnerer nationalt og internationalt med forestillingerne og er huskompagni på den aarhusianske dansescene Bora Bora. 

Bliv inspireret af byguides, kulturanbefalinger og spændende portrætter. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig vores ugentlige nyhedsbrev.

»Vi glæder os til at dele den stærke og livsbekræftende forestilling med publikum. Den er gribende og rummer absurd humor. Andreas Constantinou har samlet et fremragende ensemble og teknisk team, så vores forventninger er tårnhøje,« siger teaterchefen, Lotte Kofod Ludvigsen. 

Carcass” trækker på alt det bedste fra bl.a den højenergiske danseforestilling ”Mass Effect”, den eksperimenterende performance ”My Undying Love” og den vilde, humoristiske ”The Womanhouse”.

Der er Urpremiere på Bora Bora 14. februar. ”Carcass” kan ses til og med 18. februar.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.