Aarhus Teater leverer »fuldt tilfredsstillende« regnskab
Covid-19-pandemien kom til at præge sæsonen 2021-2022 på Aarhus Teater.
Aarhus Teater kommer ud med et ifølge bestyrelsen »fuldt tilfredsstillende« årsregnskab for sæson 2021/22. Det samlede resultat – et lille overskud på 60.000 kroner – er større end forventet og i tråd med det niveau, hvor teatret generelt vil ligge økonomisk, oplyser Aarhus Teaters bestyrelsesformand Kim Nøhr Skibsted i en pressemeddelelse.
»Vi er sat i verden for at få mennesker til at gå i teater og få en god oplevelse. Vi er ikke en privat virksomhed, som skal generere et stort overskud,« understreger formanden.
Sæsonen blev kraftigt påvirket af coronanedlukninger. Særligt vinteren og foråret var præget af, at over 100 af teatrets medarbejdere var smittet med virussen.
Det betød, at der blev afviklet 110 færre forestillinger, heraf størstedelen på Store Scene og Scala, hvor det store billetsalg normalt ligger. I det lys er det ifølge teaterledelsen trods alt positivt, at 96.137 besøgte Aarhus Teater, selvom budgettet undervejs blev nedjusteret fra 120.120 billetter.
»Ret produktive«
»Sammenlignet med de øvrige landsdelsscener er vi faktisk ret produktive, hvilket publikum og anmeldere også kvitterer for. Vi vil bare gerne have endnu flere til at gå i teatret,« siger Kim Nøhr Skibsted.
Besøgstallet er dog væsentligt højere end i den forrige sæson, hvor covid-19-epidemien for alvor hærgede, og blot 52.000 mennesker var inde og se en af teatrets forestillinger.
Billetindtægterne blev også mindre end budgetteret – det vil sige 14,8 millioner kroner mod budgetterede indtægter på 19,4 millioner kroner. Der blev gennemført 376 opførelser i sæsonen mod et planlagt antal på 486. Til gengæld fik teatrets forestillinger et længere liv og nåede et større publikum i andre landsdele end i Østjylland.
»Vi vil gerne have endnu flere kunder – og meget gerne de unge. Det har vi haft relativt god succes med. Publikumsmønstret er dog på bagsiden af epidemien meget anderledes. Publikum køber deres billetter meget senere end tidligere,« fortæller bestyrelsesformanden.
Blandt sæsonens billetsalgsmæssige højdespringere var musicalen ”Cabaret” med 18.525 besøgende, familieforestillingen ”Alice i Eventyrland” med 22.934 besøgende og Shakespeares ”Romeo og Julie” med 12.496 besøgende – alle på Store Scene.
Også Scala var velbesøgt. Således så 5.206 teaterversionen af Carl Th. Dreyers ”Ordet”, mens 4.958 overværede Christian Lollikes ”Kagefabrikken”.
ksa