På Aarhus Teater: Ham Romeo er egentlig en fin fyr

Ifølge Viktor Pascoe Medom er Romeo et godt menneske, der går fra den vildeste lykke til i affekt at begå mord og selvmord. Den Game of Thrones-agtige handling er i selskab med en punksanger og morderne dansere på Aarhus Teater.

Artiklens øverste billede
25-årige Viktor Pascoe Medom skal spille alt fra jublende lykke til ustyrlig vrede og noget nær en psykose i den krævende rollen som den cirka 20-årige Romeo. Skuespilleren beundrer figurens mod til at kæmpe mod sine omgivelser. Foto: Helle Arensbak
Bliv inspireret af byguides, kulturanbefalinger og spændende portrætter. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig vores ugentlige nyhedsbrev.

Hvis Romeo og Viktor Pascoe Medom levede på den samme tid, ville de være venner. Og skuespilleren ville beundre den næsten jævnaldrende, følelsesladede og meget forelskede fyr, der tro mod sit hjerte kæmper mod omverdenen.

Den 25-årige skuespiller har lært Shakespeares figur at kende ud og ind under prøverne på Aarhus Teater, der barsler med en moderne version af den gamle tragedie, som er en af de mest kendte i verden.

Hvad gør man, når man skal prøve at løfte et af verdens mest spillede teaterstykker til et nyt og spændende niveau?

På Aarhus Teater får man huskomponisten Marie Koldkjær Højlund til at komponere, punksangeren fra Iceage til at synge og dansere fra Holstebro Dansekompagni til at danse i stykket, der spilles af teaterets to unge skuespiller-talenter: Mette Klakstein og Viktor Pascoe Medom.

De blev begge som helt nyuddannede ansat i ensemblet for mindre end to år siden, hvor de blev kastet hovedkulds ud i en meget eksperimenterende version af ”Den vægelsindede”, der i høj grad delte vandene, og siden har arbejdet med alt fra teaterkoncert og musical til et nyskrevet stykke for kun de to.

»Jeg er helt klar til den store udfordring, det er at spille Romeo. Naturligvis er jeg også både spændt og nervøs, for det er den største opgave, jeg hidtil har haft. Og det er sårbart at stille sig frem og formidle hans kæmpestore følelsesspektrum, der går fra den vildeste jublende lykke til ustyrlig vrede og noget nær en psykose. Det er hårdt at spille så mange ekstremer,« siger Viktor Pascoe Medom.

Jeg skal træne det. Spille det igennem mange gange. For det er fysisk hårdt at være psykisk oppe at køre. For eksempel påvirker gråd kroppen rigtig meget. Men efterhånden lærer den turen at kende, og så kan man være tryg i alt det elendige, for lige om lidt går det væk.

skuespiller Viktor Pascoe Medom

Mette Klakstein og Viktor Pascoe Medom har fået deres hidtil største roller i den ultimative kærlighedshistorie og tragedie, Romeo & Julie. Foto: Helle Arensbak


Følelsesmæssig rutsjetur

Århus Onsdag taler med ham, da der er 10 dage tilbage til premieren. Vi får lige et glas vand på Café Hack, inden dagens prøver går i gang, og Viktor Pascoe Medom igen skal drible sig igennem den følelsesmæssige rutsjetur.

»Jeg skal træne det. Spille det igennem mange gange. For det er fysisk hårdt at være psykisk oppe at køre. For eksempel påvirker gråd kroppen rigtig meget. Men efterhånden lærer den turen at kende, og så kan man være tryg i alt det elendige, for lige om lidt går det væk,« forklarer han.

Stykkets femte og sidste akt kræver især stor styrke, for der går Romeo fra en lykkelig drøm, om at alt nu bliver godt, til at han finder Julie, som han tror er død, i et gravkammer. Lige der skal Viktor Pascoe Medom bruge alle sine kræfter for at give publikum i salens 700 grønne velourstole den helt rigtige version af sin gode ven, Romeo.

»Denne rolle kræver det største mod, jeg har hidtil har skullet mobilisere. Jeg synes, at jeg har fået rigtig godt styr på følelserne. Nu skal jeg øve mig i rejsen, i timingen og at gøre det i flow med alt det andet, der foregår på scenen og som jo allervigtigst skal fungere som en helhed,« siger hovedrolleindehaveren ydmygt.

Emil Prenter (t.v.) som en af fætrene og Emil Busk Jensen, der er Romeos rival i forhold til den unge skønne Julie lægger ud med at gå til maskebal sammen. Foto: Helle Arensbak

Inkarnation af Romeo

Han skal ud over de store følelser og de mange, lange replikker også have styr på sine medspillere, drejescenen, danserne og teaterets kor.

Aarhus Teater har bestræbt sig på at tilføre den næsten 500 år gamle historie nye lag. Og det sker både de i kraft af de moderne danskere fra Holstebro Dansekompagni, der arbejder på internationalt niveau. Og til rytmerne fra Marie Koldkjær Højlund, der har tilført opsætningen endnu en Romeo-figur i form af Elias Rønnfeldt fra punkbandet Iceage.

»Han er inkarnationen af ungdommelig vildskab, laissez-faire og vanvittig udtryksfuld. Han synger meget lidt teateragtigt. Det er ikke rent og pænt. Og den vildskab og råhed vil jeg gerne putte ind i forestillingen,« forklarer huskomponisten.

Det røde premiere-tæppe går op lørdag 12. februar klokken 16. Der bliver arbejdet igennem på Aarhus Teater lige til det sidste.

»Premieren er både skræmmende og det allerbedste, fordi der er så mange nerver at spille op ad. Men forestillingen lever hele vejen igennem en spilleperiode. Man bliver aldrig færdig med den,« siger Romeos alter ego på Aarhus Teater.

Mette Klakstein blev som nyuddannet fastansat på Aarhus Teater for mindre end to år siden. Hun vandt en talent-Reumert i 2020. Foto: Helle Arensbak

Historien kort

De meget unge og naive Romeo og Julie forelsker sig i hinanden, men deres familier er i en årelang strid, så de må ikke få hinanden. De gifter sig i hemmelighed, men samme dag møder Romeo en af Julies fætre, der har dræbt Romeos bedste ven. I vrede dræber Romeo fætteren og må flygte.

Julie vil følge efter ham og drikker en eliksir, der vil få hende til at virke død i 48 timer. Planen er, at familie skal stede hende til hvile i familiekrypten, hvorfra hun så skal flygte.

Men Romeo hører ikke om planen, og tror at Julie er død. Han drikker gift og dør ved siden af hende, der vågner, men straks vælger også at dræbe sig selv.

De to familiers tragedie får dem til endelig at forenes.

Holstebro Dansekompagni giver Romeo & Julie en ny og meget kropslig dimension. Foto: Helle Arensbak
En meget enkel scenografi giver fuld fokus på skuespillet, musikken og dansen i Romeo & Julie. Foto: Helle Arensbak
Der er stort drama i Romeo & Julie. Blandt andet, da Romeo opdager, at hans bedste ven er blevet slået ihjel af Julies fætter. Det hævner Romeo ved at myrde fætteren. Foto: Helle Arensbak
De to unge hovedroller ender som bekendt deres dage i et gravkammer. Alle deres lidelser er dog ikke helt forgæves. Foto: Helle Arensbak
Foto: Helle Arensbak
Foto: Helle Arensbak

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.