Marie Brolin Tanis dansere løfter Aarhus Teater i tæt parløb

Den aarhusianske koreograf har indgået et tæt samarbejde mellem Hostebro Dansekompagni og Aarhus Teater, som får tilføjet endnu et lag i forestillinger som "Romeo & Julie" i en moderne version og Lollikes "Sandmanden".

Artiklens øverste billede
Izzy Moloney og Jessica van de Koot.fra Holstebro Dansekompagni varmer op til dagens prøver på Romeo & Julie på Aarhus Teater. Foto: Helle Arensbak
Bliv inspireret af byguides, kulturanbefalinger og spændende portrætter. Klik her, indtast din mailadresse og tilmeld dig vores ugentlige nyhedsbrev.

Klassiske toner afløses af bastunge beats i den smukke Kampmann Sal på Aarhus Teater. I den guldfarvede sal guider koreografen Marie Brolin-Tani sine dansere fra Holstebro Dansekompagni gennem en grundig opvarmning.

Denne dag, hvor Århus Onsdage er på besøg, er det Izzy Moloney og Jessica van de Koot, der strækker og bøjer kroppen i alle tænkelige retninger og gør sig klar til dagens prøver sammen med skuespillerne.

Marie Brolin-Tani viser nogle af de øvelserne, som danserne arbejder med dag ud og dag ind. De to unge kvinder griber hurtigt instrukserne og arbejder intenst og koncentreret.

I dag skal de til prøver på Aarhus Teaters nye og moderne version af klassikeren over dem alle: Romeo & Julie. Om et par uger skal seks af kompagniets dansere være med i Christian Lollikes nye stykke ”Sandmanden” og senere på sæsonen danser kompagniet ”The Danish Girl”.

Izzy Moloney er ligesom sin dansekollega, Jessica van de Koot uddannet i Leeds og danser sit første professionelle år i Holstebro Dansekompagni. Foto: Helle Arensbak


Stærkt samarbejde

»Dette samarbejde er fantastisk for mig og for dansekompagniet. Her på teaterets store scener med masser af lyd, lys og den sidste nye teknik kan vi skabe nogle kraftfulde produktioner, som er helt anderledes end det, vi arbejder med i Holstebro,« siger Marie Brolin-Tani i en kort pause i træningen.

Hun har i 1980’erne og 90’erne skabte dansemiljøet i Aarhus og MBT Danseteater, der var forløberen til det nuværende BoraBora. I 2013 blev hun leder af Holstebro Dansekompagni, men hun har stadig netværk i Aarhus og skabte i 2021 forestillingen ”Vita Danica” sammen med Pernille Rosendahl og Aarhus Teater.

Marie Brolin-Tani synes, at teateret er en stærk institution, fordi den er selvproducerende, har mange ressourcer, mange kompetencer og mange kunstnerisk dygtige folk tilknyttet.

Op til premieren på Romeo & Julie har huset fuldt fokus på ung forbudt kærlighed, dans, ord, kor og lys.

Inden dagens prøver for hele holdet, fortsætter Marie Brolin-Tani med at tælle danserne i gang, og pulsen kommer hurtigt op. Sekvenserne tager til og hver en lille muskel bliver aktiveret ved den lange hylde, der i dag gør det ud for en barre.

Christian Lollike er en stor dramatiker og instruktør, og han er helt specielt skøn at arbejde med. Det havde jeg ikke set komme, og jeg er utrolig glad for den mulighed. ”Sandmanden” skal også vises i Holstebro og i København. Så vi kan virkelig fordybe os i denne produktion, udvikle og teste tingene af undervejs.

Marie Brolin-Tani, koreograf og leder af Holstebro Dansekompagni

Izzy Moloney og Jessica van de Koot.fra Holstebro Dansekompagni varmer op til dagens prøver på Romeo & Julie på Aarhus Teater. Foto: Helle Arensbak


Dansen er ordløs

Selv om Marie Brolin-Tani ikke er direkte involveret i opsætningen af kærlighedsdramaet, er hun sammen med sine dansere her på teateret i Aarhus. Izzy Moloney og Jessica van de Koot er begge uddannede fra en skole i Leeds. De danser nu deres første professionelle år ved Holstebro Dansekompagni.

»Jeg kigger på produktionen og giver min feedback til de norske instruktører. Jeg forsøger altid at se helheden med publikums øjne, og det er rigtig spændende at iagttage, hvad andre koreografer udvikler i samspil med vores dansere,« siger Marie Brolin-Tani.

Solen skinner varmt ind på kvindernes smukke positurer. Selv om det kun er en opvarmning kommer der masser af følelser frem. Guldtapetet flammer mod Izzy Moloney og Jessica van de Koot, der snart kan opleves som en integreret del af det store faglige fællesskab på teateret.

»Dansen kan det, som skuespillerne måske ikke altid kan forløse, fordi dansen er ordløs. Din oplevelse er ikke den samme som naboens ved siden af dig. Vi tolker hver især ud fra det, vi har med. Dansens styrke er, at kroppen har sin egen historie og er en fortælling i sig selv,« forklarer lederen af dansekompagniet.

Danerne bruger ofte videoer til at studere og huske deres tidligere arbejde eller detaljer i en koreografi. Foto: Helle Arensbak

Sandmanden er særlig

I den næste forestilling, som danserne er med i, har Marie Brolin-Tani koreograferet til seks af sine dansere, der skal være med i ”Sandmanden” sammen med tre skuespillere. Den prisbelønnede dramatiker, Christian Lollike, står for manus, der bygger på den gotiske romantiks mest gysende og sorte eventyr med musik af DJ-kollektivet ”Den Sorte Skole”.

»Christian Lollike er en stor dramatiker, og han er helt specielt skøn at arbejde med. Det havde jeg ikke set komme, og jeg er utrolig glad for den mulighed. ”Sandmanden” skal også vises i Holstebro og i København på Christian Lollikes eget teater. Så vi kan virkelig fordybe os i denne produktion, udvikle og teste tingene af undervejs. Det er en stor gevinst for os,« siger Marie Brolin-Tani.

Hun glæder sig også over, at billetterne til kompagniets danseforestillingen ”The Danish Girl” er udsolgt. Den vises 24-26. marts på Aarhus Teater.

Forestillingen handler - ligesom den Oscar-vindende film af samme navn - om kunstmaleren, Einar Wegener, der i 1931 som den første fik en kønsoperation på en klinik i Dresden og blev til Lili Elbe. I dag er Lili Elbe et ikon for transkønnede over hele kloden.

Hovedrollen som Lili Elbe danses af den dygtige Bjørk-Mynte Paulse, der selv er transkvinde og med sine erfaringer tilføjer rollen en indlevende og betydningsfuld dimension og dybde.

64-årige Marie Brolin-Tani har opbygget det moderne dansemiljø i Aarhus og er i dag leder af Holstebro Dansekompagni, der består af nyuddannede talenter fra hele verden. Foto: Helle Arensbak

Aarhus uden et kompagni

Det giver danserne en vigtig og god erfaring at vise vores forestilling på teateret, siger Marie Brolin-Tani, der i dag kan konstatere, at Aarhus ikke længere har et dansekompagni.

»Det synes jeg er en skam. Men Aarhusdansere kommer for tiden til Holstebro Dansekompagni og får træning der. Det er skønt, at det også kan gå den anden vej«, siger Marie Brolin-Tani.

Opvarmningen er slut. Izzy Moloney og Jessica van de Koot samler deres pakkenelliker sammen, inden de hurtigt begiver sig igennem Aarhus Teaters hemmelige gange til dagens sceneprøve.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.