Teater holder vejfest for klimaet i festugen: Sæt dig nu ned og se på den bi

Svalegangen mener, at kunsten kan spille en aktiv rolle i forbindelse med klimaforandringerne og går selv foran med gode eksempler.

Artiklens øverste billede
Maibrit Saerens (tv.) og Sidsel Agensø i ”Ode til Jorden” på Svalegangen. Foto: Rikke Kjær Poulsen

Det er ikke nogen hemmelighed, at Teatret Svalegangen satser på godt vejr, måske også lidt varmere end sædvanligt, når det under Aarhus Festuge holder klima-vejfest.

For den kommer til at foregå såvel udenfor som indenfor til og med til 4. september. Sol og varme får folk ud i gaderne, og så kommer de forbi og ser, hvor meget der sker i Rosenkrantzgade, mener direktør Per Smedegaard.

I virkeligheden skulle ’United Change’ have fundet sted sidste år, men måtte som så meget andet udskydes. Hvorfor så ikke gøre festen til en del af Aarhus Festuge, syntes direktøren med tanke for, at bl.a. kokassebanko, koncerter under vandet, et bjerg af skrald og gospelsang ville være oplagt til en uge, hvor folk er ude at opleve byen på en ny måde.

I hvert fald bliver det teater på en ny måde.

Kokassebanko

»Herude på vejen skal vi have dj, bar, oplæg, kokassebanko og installationer af bla. Den Grønne Studenterbevægelse,« siger Per Smedegaard og fortæller, at der også er repremiere på ’Glade bæredygtige dage’ om lykkeligt overforbrug og bjerge af skrald.

Alt udenfor er gratis at være med til, og der er endda god mulighed for at vinde en vaskeægte præmie i kokassebankoet, hvor man bliver tvunget til at tage stilling til, om det er en gave, man har lyst til at tage imod.

Desuden kommer der talks med bl.a. Emma Holten, Jesper Theilgaard og Morten D.D. Hansen, der sætter deres egne ord og følelser på klimaforandringerne.

Jord og vand

Indenfor – hvor det koster 45 kroner pr. forestilling, som alle varer 20 minutter, og hvor billetindtægten går til Unicef – er der andre former for scenekunst.

I ’Ode til Jorden’ med Sidsel Agensø og Maibrit Saerens sættes der ord på, hvordan vi taler om natur.

»Det, at vi overhovedet har et begreb, der hedder naturen, altså noget, der er adskilt fra os, er tankevækkende. Allerede der har vi sprogligt adskilt os fra det, vi selv er. Så det handler om at finde en måde at komme tilbage til, at når vi taler om naturen, taler vi også om os mennesker,« siger Sidsel Agensø.

De to skuespillere lavede i 2015 forestillingen ’No Planet B’, hvor de gjorde FN’s klimarapport til teater sammen med dramatikeren Vivian Nielsen.

Nu er de aktuelle med ’Ode til Jorden’, en 22 minutter lang forestilling, hvor man kommer til at forholde sig til sin egen indflydelse på klimaet.

»I starten ville jeg ændre verden, jeg ville råbe danskerne op. Det fik jeg en rimelig stor klimadepression over, for jeg opdagede, at det ikke kan lade sig gøre. Nu er jeg opmærksom på det, som Sidsel siger: et dybfølt ønske om at lytte – jeg anede f.eks. ikke, hvor vigtige regnorme er – men uden at tage ansvar for hele verden,« siger Maibrit Saerens.

»I forestillingen gøres der et forsøg på at få menneskeheden til at høre, lytte og mærke det, at vi som mennesker er havnet i denne klimaspændende situation. Vi ved jo alle sammen godt, at den er gal. Hvorfor sker der så ikke noget? Sidsel bruger en vidunderlig frase: Vi er ikke i nærheden af den dybdelytning, der er brug for for at fornemme naturen.«

Et højstemt digt

Hun bliver suppleret af Per Smedegaard:

»I siger det meget klart i begyndelsen af forestillingen: Jeg ejer jorden, så jeg ejer også f.eks. bierne. Den selvforståelse, vi som mennesker har af, at vi da bare kan fjerne det, vi har lyst til, fordi det er det enkelte menneske, der ejer jorden, er superinteressant.«

Sidsel Agensø mener, at der er en stor pointe i, at forestillingen er en ode – et højstemt digt.

»Vi taler om klima, holder møder og planlægger det ene og det andet. Midt i alt det står vi i et skaberværk, som er fuldstændig fantastisk, og vi kan ikke tage tiltag til at bevare det, hvis vi ikke kan mærke det. Så sæt dig nu ned og se på den bi. Tag oplevelsen ind. Den er så smuk, denne klode.«

Hver enkelt af de seks forestillinger er knyttet til et af verdensmålene. Visionen er, at alle verdensmålene sættes i scene i et megaevent i 2023, som kommer til at inddrage både Aarhus og regionen.

Læs også

Annoncørbetalt indhold

Del artiklen