Poppea – opera om en moderne femme fatale

Online opera i en corona-tid redder et vigtigt studenterprojekt og giver mange flere mulighed for at se forestillingen.

Artiklens øverste billede

Bliv inspireret af byguides, kulturanbefalinger og spændende portrætter. Klik her, indtast din mailadresse og find Århus Onsdag på listen for at tilmelde dig vores ugentlige nyhedsbrev.

De klassiske sangstuderende ved Det Jyske Musikkonservatorium har i adskillige måneder arbejdet med en opdateret fortolkning af barokkomponisten Monteverdi’s opera ”Poppeas kroning” fra 1642. Operaen var planlagt til at blive opført ved to forestillinger på Bora Bora i Aarhus midt i januar.

Det er en vigtig del af de sangstuderendes uddannelse at medvirke i en stor operaproduktion. Forestillingen bliver derfor gennemført uden publikum - men til gengæld bliver begge opførelser streamet online, så alle interesserede kan se med. Det sker torsdag 13. januar kl. 19.30 og lørdag 15. januar kl. 19.30. Link til streamingen kommer ud på både musikkonservatoriets og Bora Boras hjemmesider i dagene op til.

Eviggyldig historie

Den oprindelige opera udspiller sig ved kejser Neros hof i Rom ca. år 55 og er en historie om forræderi og ærgerrighed, hvor officeren Ottone bliver forrådt af både sin kejser og sin kæreste, Poppea, der stræber efter at blive kejserinde.

I Det Jyske Musikkonservatoriums udgave udspiller historien sig i et dekadent, moderne erhvervsmiljø, parfumehuset ”L’impero Nero”, præget af velstand, luksus og glamour, med ambitiøse karrieremennesker, som alle stræber efter at stige i graderne, uanset prisen.

Operaen opføres i en forkortet udgave, guderne fra den oprindelige opera er helt udeladt, historien koncentrerer sig om menneskenes interne magtkampe. Opsætningen er enkel, med få rekvisitter og til gengæld flittig brug af projektioner. Der synges på italiensk, med korte handlingsreferater undervejs.

Alle medvirkende sangere og musikere er studerende ved konservatoriet, men opsætningen varetages af et professionelt produktionshold. Tenoren Jens Krogsgaard, der underviser i musikdramatik ved konservatoriet, er instruktør. Karin Seisbøll står for scenografi og kostumer. Søren K. Hansen er dirigent, og Frode Steengaard står for den musikalske indstudering.

gs

Læs også

Del artiklen