Aarhusiansk fotograf og Lars Lilholt hitter i hele verden

Den aarhusianske filmfotograf Frank Rosgaard, musikeren Lars Lilholt og Silkeborg Museum står bag utraditionel musikvideo, som giver genlyd internationalt.

Artiklens øverste billede
Lars Lilholt og Frank Rosgaard har fået international hæder for deres arbejde. Foto: Tue Kujahn

Hvordan sørger Silkeborg Museum for, at specialudstillingen i forbindelse med 70-året for fundet af Tollundmanden ikke bliver småkedelig? De ringer til Lars Lilholt.

Og Lars Lilholt ringer til den aarhusianske filmfotograf Frank Rosgaard.
Lilholt skrev en sang, og Rosgaard bryggede en musikvideo sammen, hvor publikum følger Tollundmanden i døden.

»Sang og video supplerer hinanden fortræffeligt. Sangen, ”Sig os nu hvad du hed” stiller alle de spørgsmål, man så gerne vil have svar på, hvis nu den sovende mosemand skulle vågne, blot et øjeblik. Som kontrast giver videoen på en smuk, men også dramatisk måde, sit eget drømmeagtige bud på hvad der skete i mosen for 2400 år siden, da Tollundmanden måtte lade livet,« siger museumsdirektør Ole Nielsen i en pressemeddelelse.

Opmærksomhed fra udlandet

Direktøren er ikke alene om begejstringen. Videoen er blevet en kæmpe succes i udlandet, hvor hæder vælter ind fra mange sider.

Filmen er blevet nomineret til en filmfestival på Rhode Island, nomineret til en pris i Montreal og til to priser i New York. Der er også faldet en nominering ved The Silent River Film Festival i Californien og sidste, men ikke mindst, har filmen fået en finaleplads i Hollywoods prestigefulde pris: ’Next generation indie film award’.

»Jeg havde ikke forhåbninger om sådan en modtagelse, da jeg sendt filmen til bedømmelse hos filmfestivaler i udlandet. Hverken Lars Lilholt eller Tollundmanden er jo kendt i de kredse. Men jeg undervurderede, at historiefortællingen er så stærk, og at den nordiske genre har et fantastisk og eksotisk ry i udlandet. Nok båret af serien VIKINGS, som er set af millioner,« fortæller Frank Rosgaard i en pressemeddelelse.

Frank Rosgaard under optagelse af musikvideoen. Foto: Tue Kujahn

Ifølge Rosgaard er musikvideoen produceret på en speciel måde og har krævet en del kræfter af filmfotografen:

»Netop historien om Tollundmanden og sangen havde noget specielt over sig. Derfor besluttede jeg at bruge hele budgettet på lys, rekvisitter etc. Heldigvis var der andre, der så samme potentiale som mig og hjalp til. Derfor endte det ud i en ret stor produktion.«

Next stop: Hollywood

Ifølge pressemeddelelsen har interessen fra udlandet været overvældende for Frank Rosgaard.

»Som ydmyg jyde er jeg bare faldet helt på røven over, at filmen høster så mange nomineringer, og jeg modtager stadig flere nomineringer. En dag fik jeg en mail om, at jeg var inviteret til ’Red carpet’ i Hollywood. Jeg ved godt, at det ikke er en Oscar-nominering, men at der har siddet nogle mennesker på den anden side af jordkloden og tænkt, at netop den her film skal nomineres, det er da stort,« fortæller han.

Siden 2013 har Lars Lilholt og Frank Rosgaard har arbejdet sammen på forskellige filmopgaver, men det er første gang, at de har lavet en musikvideo i den historiske genre.

Lars Lilholt fortæller i pressemeddelelsen, at han ikke er lige så overrasket over den internationale opmærksomhed, som Rosgaard er.

»Det er ganske enkelt blevet en flot video med en ægte og stærk historie om ofring af mennesker i jernalderen. Videoen er ikke bare et stykke levende danmarkshistorie – den fortæller en universel historie,” siger Lars Lilholt.

De besøgende på Silkeborg Museum kan se videoen, der indgår i den nye udstilling. Den vil fungere som et visuelt, hviskende ’kom nærmere’, der skal lokke gæsterne til at tage høretelefoner på og stille nysgerrigheden.


mw

Læs også

Del artiklen