Symfoniorkesteret starter et nyt kapitel med mere end musik i salen

I næste sæson har Aarhus Symfoniorkester fokus på nye koncertformater og øget publikumsindlevelse.

Artiklens øverste billede
Aarhus Symfoniorkester, her med 2. violinist-gruppeleder Sarah Foldager i fokus, er klar med et nyt program, der er en del af en ny dramaturgi, som vil præge orkesterets program over de næste fire år. Foto: Aarhus Symfoniorkester


Kommer publikum tilbage?

Musikchef Jesper Nordin har gjort sig tanker om det efter mange måneders nedlukning af Aarhus Symfoniorkester. Nu konstaterer han, at publikum er klar, nogle endda allerede kl. 7 den dag, billetsalget for abonnenter og partoutkort til symfoniorkestrets koncerter i næste sæson åbnede kl. 12.

»Det var stamkunderne, dem, der gerne vil have deres faste pladser,« siger han og tilføjer, at der er koncerter, der allerede nu er tæt på at være udsolgt.

Tirsdag åbnes der for løssalg til koncerterne.

Helskindet gennem krisen

Symfoniorkesteret alt i alt er sluppet helskindet gennem coronakrisen, siger Jesper Nordin, bortset fra »at det har været svært for musikerne ikke at blive brugt til det, de er sat på Jorden for: at spille for et publikum.«

»Det har været drønhårdt for dem ikke at få det payoff, som koncerten er, men de har holdt formen ved lige, har oplevet at få ro til fordybelse og grundtræning.«

Så det er i et opløftet humør, at musikchefen kan præsentere det nye program, det første, som er helt hans eget efter hans ansættelse i januar 2020.

»Nu starter vi et nyt kapitel med et ret unikt og interessant eksperiment, som hele tiden har været min vision, og som handler om at gøre noget usædvanligt ved orkesteret og give publikum mulighed for komme tættere på det. Det er stadig i sin essens et orkester, der spiller musik for et publikum, men vi binder koncerterne og de næste fire sæsoner sammen i en orkesterdramaturgi. Fire faser, som hver har nogle karakteristiske temaer,« siger han.

»Repertoiret er en stor del af denne fortælling, som også omfatter helt nye koncertformater med nogle værker, som hænger sammen med temaerne for at skabe en bevidsthed om orkestret som en levende organisme. Pointen er, at det skal styrke orkesteret på alle måder.«

Mange koncertformer

2021-22 handler bl.a. om skabelse, natur og oprindelse, forklarer musikchefen.

»Vi taler meget om barndom i næste sæson. Vi har et meget forskelligt publikum, lige fra skolebørn og unge til dem, der kun kommer til en enkelt koncert, og det faste publikum. De skal alle sammen have en sammenhængende oplevelse,« siger han.

Aarhus Symfoniorkester. Symfonisk sal.Foto: Aarhus Symfoniorkester

Kontaktkoncerter, fyraftenskoncerter, vellydskoncerter, musik med mere-koncerter. Der er flere former for koncerter, som skal inddrage publikum. Kontaktkoncerterne rummer nogle mere eller mindre subtile interaktioner, f.eks. hvor publikum i sig selv er en slags instrument, siger Jesper Nordin:

»Med vellydskoncerterne undersøger vi, om man får det bedre af at gå til koncert og hvorfor. Min tanke med de koncerter er, at de ikke altid foregår i Symfonisk Sal, men i rum, som normalt tilbyder trøst og lindring. I næste sæson bliver det i domkirken, og i de kommende år ude i naturen, ved og på vandet og andre usædvanlige steder.«

Han har allieret sig med nogle forskere, som bl.a. skal undersøge, hvordan musik påvirker publikum, og om den kan have en positiv indvirkning på sindstilstanden.

’Messias’ for børn

Symfoniorkesterets nye program er langt og rummer et væld af koncerter, og musikchefen glæder sig selv til det hele, men kan godt lokkes til at nævne nogle få.

»Vi har en lavet en udgave af Händels ’Messias’ til børnefamilierne med børnekor, tekst på dansk og en samlende fortæller, der varer en time. Den spiller den 15. december,« siger Jesper Nordin.

Nu starter vi et nyt kapitel med et ret unikt og interessant eksperiment, som handler om at gøre noget usædvanligt ved orkesteret og give publikum mulighed for komme tættere på det.

Jesper Nordin, musikchef, Aarhus Symfoniorkester

»Prokofievs 2. klaverkoncert er et andet værk, jeg ser frem til. Det kan være svært at absorbere, fordi det indeholder så meget, men når man mærker perspektiverne i det, kan man ikke slippe det. Det spiller den 30. september, og det skal man ikke gå glip af. Det skal man nu heller ikke af Tjajkovskij, Mahler og Wagner. Der er mange store oplevelser i vente.«

Andre store klassikere i den symfoniske musik er også på programmet, bl.a. med chefdirigenten Marc Soustrot på podiet. Hans kontrakt er blevet forlænget til 2023, mens dirigent og komponist Leif Segerstam er blevet æresdirigent i orkesteret.

Læs også

Del artiklen