Scenekunstens Priser: Dramatiker Nanna Cecilie Bang blev årets store vinder
Publikum har stemt, og vinder af prisen "Årets Forestilling 2022" er fundet. Ligeledes har en fagjury sat navn på den stolte modtager af "Årets Applaus 2022".
Fredag eftermiddag 3. februar blev scenekunsten i Aarhus hyldet til Performing Arts Platforms “nytårskur”. For ellevte gang skulle to fornemme priser overrækkes: “Årets Forestilling 2022” og ”Årets Applaus 2022”.
Vinder af “Årets Applaus 2022” blev skuespiller og dramatiker Nanna Cecilie Bang. Eller som jurymedlem Dorthe Hansen Carlsen formulerede det i sin veloplagte tale fredag eftermiddag:
»Modtageren af ”Årets Applaus” er dansk teaters ukronede dronning af new-sincerity-teater; Nanna Cecilie Bang.«
Nanna Cecilie Bang fungerede som huskunstner på Aarhus Teater i sæson 2019/2020 og har herudover skrevet flere forestillinger til teatret. Blandt andet står hun bag manuskriptet til “Frankly my dear I don’t give a damn”, som spillede på Aarhus Teaters Studio scene i oktober sidste år og er blandt de tre nominerede til “Årets Forestilling 2022”.
»Jeg er virkelig glad for, at det jeg laver siger andre noget og har betydning for andre – det er det, jeg kan håbe på med det, jeg laver. Og at prisen kommer fra et sted som Performing Arts Platform, som er folk, der arbejder med scenekunst til dagligt, betyder, at de anerkender det arbejde, jeg laver. Jeg er meget beæret over, at de synes mit arbejde har betydning for Aarhus’ teaterliv,« sagde Nanna Cecilie Bang til Aarhus Onsdag forud for fredagens prisuddeling.
I juryens motivation for at udpege Nanna Cecilie Bang som modtager af ”Årets Applaus 2022” hedder det blandt andet:
”Igennem dine forestillinger erkender vi hver især, at vi ikke er alene om at føle os pinagtigt uperfekte – og på den måde hjælper du os til at hænge bedre sammen. Med os selv – og med hinanden.”
Endvidere betegner juryen Nanna Cecilie Bang som en tydelig og toneangivende stemme i teaterlandskabet og roser dramatikeren for hendes tekster og iscenesættelser, som rummer en grad af nærvær, så man som publikum hele tiden bliver i tvivl om, hvorvidt det er fiktion eller virkelighed.
Da Aarhus Onsdag taler med Nanna Cecilie Bang, har hun endnu ikke hørt juryens begrundelse for, at netop hun skal modtage “Årets Applaus 2022”. Men efter lidt betænkningstid kommer hun med et bud:
»Det er altid svært at svare på, hvorfor man selv fortjener en pris...« lyder det tøvende fra Nanna Cecilie Bang.
»Men man kan sige, at jeg prøver at arbejde med nogle ting, som måske ikke altid bliver sagt fra en scene og med emner, der typisk ikke bliver belyst der. Jeg har på den måde et fokus på ting, der er svære at sige højt. Det var også noget af det, jeg havde fokus på i “Frankly my dear I don’t give a damn”, som spillede på Aarhus Teater i efteråret. I forbindelse med den forestilling henvendte flere publikummer sig til både skuespillerne og til mig og fortalte, at de følte sig set. Det betyder meget for mig; det at nogen føler, deres stemme bliver hørt,« fortsætter hun.
En holdfejring
En kompetent fagjury havde udvalgt de tre forestillinger, som var med i opløbet om titlen som “Årets Forestilling 2022”: “Crawl, crawl, crawl” af performance kompagniet Convoi Exceptionnel i co-produktion med blandt andre Bora Bora, Aarhus Teaters “Frankly my dear I don’t give a damn” samt “Duften af Betlehem” sat op på Teaterhuset Filuren.
Siden 16. januar har publikum kunnet stemme på deres favorit blandt de tre til at løbe med den eftertragtede pris. Fredag eftermiddag blev det i forbindelse med Performing Arts Platforms ”nytårskur” afsløret, hvem vinderen anno 2022 er: “Frankly my dear I don’t give a damn”.
Nanna Cecilie Bang er fredag formiddag, hvor avisens journalist taler med hende, endnu ikke vidende om, at ”Frankly my dear I don’t give a damn” er kommet først over målstregen med flest publikumsstemmer i det ellers stærke felt til at vinde prisen ”Årets Forestilling 2022”. Men hun er meget glad for nomineringen.
»Hele det her hold, som var med i “Frankly my dear I don’t give a damn”, blev jo et lille band. Og uanset om vi vinder eller ej, er det at blive nomineret i sig selv en dejlig fejring af holdet og en hyldest til de kvinder, der var med. Det samarbejde, som jeg havde med Nathalie Mellbye, som instruerede og lavede scenografi til forestillingen, sætter jeg stor pris på. Derfor betyder det også noget særligt, at det er præcis den forestilling, der er nomineret,« lyder det fra Nanna Cecilie Bang.
Nanna Cecilie Bang bor på nuværende i København, men vil ikke afvise at hun kommer retur til Aarhus. Om ikke andet så periodisk.
»Jeg er både uddannet skuespiller fra Scenekunstskolen i Aarhus og tilknyttet Aarhus Teater som dramatiker og iscenesætter, så på den måde betragter jeg Aarhus som mit andet hjem. Og så holder jeg meget af at komme på Aarhus Teater, så I slipper nok ikke helt for mig,« ler Nanna Cecilie Bang.