"Pretty Woman - The Musical": Ikoniske scener og kendte numre i nye klæder
Musicalversionen af den populære Hollywoodfilm "Pretty Woman" får Aarhus-premiere 4. januar. De to erfarne musicalperformere, Nina Maria Schjødt Lybæk-Hansen og Tomas Ambt Kofod, spiller hovedrollerne - en opgave der har givet dem begge både læring og udfordringer.
Da Hollywoodfilmen “Pretty Woman” havde biografpremiere i 1990, var der hverken et sæde tomt eller et øje tørt, og den romantiske komedie har fortsat rekorden som den bedst indtjenende af sin slags i filmhistorien.
Julia Roberts spillede rollen som den rå, impulsive og smukke gadeprostituerede Vivian – en rolle der blev hendes definitive gennembrud. Over for hende spillede Richard Gere rollen som den kyniske mangemillionær, Edward Lewis. En præstation, der fik ham på listen over drømmemænd hos kvinder over hele verden.
I efteråret 2022 ramte Broadway-hittet “Pretty Woman – The Musical” med nye sange af rockstjernen Bryan Adams for første gang Danmark, hvor den har turneret landet rundt. Nu er turen omsider kommet til Aarhus, hvor musicalen spiller i Musikhuset fra 4. til 15. januar 2023.
Rollerne som Edward Lewis og Vivan Ward spilles af de to erfarne musicalperformere Tomas Ambt Kofod og Nina Maria Schjødt Lybæk-Hansen. Begge har de skævet til henholdsvis Richard Gere og Julia Roberts’ fortolkning af karaktererne, men de har også forsøgt hver især at tilføre dem noget nyt.
»Man har den tvungne opgave at imødekomme publikums forventninger og samtidig byde ind med noget andet og nyt oveni,« begynder Tomas.
Interviewet med Århus Onsdag foregår over Zoom, hvor Tomas Ambt Kofod er med fra sit hjem i Søborg, hvor han befinder sig i de par uger “Pretty Woman – The Musical” holder jule- og nytårspause, inden musicalen sættes op i Aarhus.
»Og så er man velsignet skråstreg forbandet af ikke at være – i mit tilfælde – Richard Gere. Så jeg har skullet finde det i mig selv, som kan bringe det liv til rollen, som Richard Gere tilførte den. Man kan ikke lave en tro kopi, derfor har opgaven for mig været at prøve at ramme stemningen i den følelsesmæssige rejse, Vivian og Edward er på sammen,« fortsætter Tomas.
Den charme som Julia Roberts spiller med, kan jeg ikke gøre hende efter en til en. Men jeg kan finde en stemning og en humor frem, som jeg kan fylde rollen som Vivian ud med.
Nina Maria Schjødt Lybæk-Hansen sidder ved sit spisebord på Amager. Hun nikker så energisk, at lyskæden over bordet danser.
»Der er en forventning til, hvordan de her to roller er, og det vil man selvfølgelig gerne ramme. Samtidig har jeg også ledt efter noget i mig selv, som kan adde til den rolle, så det bliver autentisk. Den charme som Julia Roberts spiller med, kan jeg ikke gøre hende efter en til en. Men jeg kan finde en stemning og en humor frem, som jeg kan fylde rollen som Vivian ud med,« lyder det fra Nina Maria.
Omvendte udfordringer
At skulle træde i Richard Gere og Julia Roberts fodspor har ikke direkte givet de to garvede musicalperformere søvnløse nætter. Men rollerne har givet dem begge forskellige udfordringer.
»Jeg har ikke været det mindste nervøs over at skulle leve op til Richard Geres præstation i rollen som Edward. Overhovedet ikke!« siger Tomas med udtalt sarkasme i stemmen.
»Nej, decideret nervøs har jeg måske ikke været, men rollen har udfordret mig på flere parametre. Jeg er vant til musicalgenren, og i “Pretty Woman – The Musical” er vi mere ude i noget pop/rock-agtigt. Så for mig har det været en udfordring at skulle ind at synge i et andet univers, end jeg er vant til. Der har jeg lyttet meget til, hvordan Nina Maria vælger at synge numrene, ligesom jeg har haft en sangcoach på, som har hjulpet mig til at tage nogle andre rytmiske valg end normalt. Og jeg har virkelig lagt mig i selen for at finde gode løsninger,« fortsætter Tomas.
»Og det har du gjort godt!« indskyder Nina Maria.
For hende blev premierenerverne overskygget af teknikaliteter, som først kom endeligt på plads på premiereaftenen.
»Vi havde rigtig mange tekniske udfordringer på scenen op til premieren i september – så at gennemføre premieren ud i et var en sejr i sig selv. Det fik premierenerverne til at træde i baggrunden. Egentlig var jeg nok også allermest nervøs, da vi startede prøver. Fordi man står der meget nøgen i et prøvelokale, hvor alle kigger på en, mens man for første gang giver nogle bud på en replik eller en sang – og laver fejl. Men vores instruktør, Heinrich Christensen, har evnet at give os en ro og en tillid til, at det vi er instrueret i fungerer,« siger Nina Maria.
Tomas nikker enigt.
»Jeg har været helt ustyrlig glad for at arbejde med Heinrich. Jeg har været glad for både de løsninger, han tilbyder, og måden, han tilbyder dem på. Man kan jo ikke se sig selv udefra, men alene mærke sig selv indefra, så man må stole på, man har nailet det, når instruktøren siger, at det har man. Og det er lettere, når man – som det er tilfældet her – er enig i instruktørens valg og i den retning, han giver,« forklarer han.
For Nina Maria har den største udfordring været at bevare tempo, energi og autenticitet i den krævende rolle som Vivian.
»At skulle drive så lange scener og kunne opretholde energien hele vejen igennem. Og at skulle blive ved at prøve at finde en umiddelbarhed og naturlighed i de mange replikker. Det har været en udfordring! Indimellem har jeg haft en følelse af, at replikkerne ikke ville komme ud af mig på den måde, de var tiltænkt. I de tilfælde har jeg måttet gå mere teknisk til værks...« siger Nina Maria ærligt.
»Og det har du virkelig gjort godt! Dine replikker kommer det rigtige sted fra,« roser Tomas sin medspiller.
»Tak,« siger Nina Maria.
Tomas tager ordet:
»En anden af mine helt store udfordringer med den her rolle har været, at jeg – modsat Nina – næsten ingen scener har, som jeg skal drive. På den måde har jeg nogle gange følt det meget begrænset, hvad jeg har kunnet byde ind med. Edward bliver påvirket af og reagerer på det, Vivian kommer med. Som barn spillede jeg tit fodbold solo op ad en mur. I rollen som Edward har jeg ofte følt mig lidt som muren; min opgave er hele tiden at spille bolden tilbage.«
Fulde huse og stående applaus
Når “Pretty Woman – The Musical” indtager Store Sal i Musikhuset Aarhus bliver det med langt de fleste af de ikoniske scener fra filmen og størstedelen af de velkendte numre fra soundtracket.
»Med undtagelse af scenen fra restauranten, er alle de ikoniske scener fra filmen med i musicalen. Eller faktisk er den scene også med, men sneglen, der smutter fra Vivan, er erstattet af mere musik og dans. Og så er både replikker og sange på dansk. På nær Roy Orbisons nummer “Oh, Pretty Woman” - det synger vi på engelsk,« fortæller Nina Maria.
Idet Nina Maria er vokset op i Odder syd for Aarhus, og Tomas er uddannet fra skuespillerskolen i Aarhus, er det noget særligt for dem begge at skulle spille forestilling i Aarhus.
»Jeg kommer oprindeligt fra Odder og har boet mange år i Aarhus. Så for mig er det helt klart noget særligt at spille forestilling i Musikhuset Aarhus. Det er et sted, jeg holder meget af, og jeg kan tydeligt huske, da jeg som lille pige var i Musikhuset første gang for at se “Dyrene i Hakkebakkeskoven” med børneteaterklubben Filuren. Så det er da stort nu selv at stå på den scene,« siger Nina Maria.
Med et nik angiver Tomas endnu engang, at han er enig.
»Jeg glæder mig til, vi skal spille i Aarhus. Jeg elsker den by helt ustyrligt og har mange gode minder derfra. Jeg havde kun været i Aarhus en enkelt gang, før jeg kom ind på skuespillerskolen i Aarhus tilbage i ’94. Og netop fordi jeg ikke kendte byen bedre, tog jeg en taxa fra Banegården til Aarhus Teater, da jeg skulle til optagelsesprøve. Dengang vidste jeg jo ikke, at der kun var 800 meter fra det ene til det andet, og jeg ville ikke risikere at komme for sent.« Han smiler skævt ved mindet.
Anmeldere så vel som publikum har taget yderst vel imod “Pretty Woman – The Musical”, og en stor del af billetterne til de tolv forestillinger i Musikhuset er da også solgt.
»Publikum kan forvente gensynsglæde og en positivt overraskende oplevelse,« lover Nina Maria.
Tomas supplerer:
»De forventninger, publikum har til at kunne genkende elementer fra filmen, bliver imødekommet, men med musik og dans på en anden måde og i en anden mængde end i filmen. Desuden har vores scenograf, Benjamin La Cour, tryllet i en grad, hvor folk tænker: Er det her virkelig turnéteater? Til det kan vi jo kun svare: “Det er det!”. Tager man de faglige briller på, kan man vel altid pege på noget, der kunne have været gjort anderledes. Men det kan være sin sag at kritisere en forestilling, som trækker fulde huse og hver aften får stående applaus fra publikum,« slår han fast.
Nina Maria skæver diskret til sit armbåndsur.
»Jeg er simpelthen nødt til at smutte nu…« siger hun undskyldende. Netop som Århus Onsdags journalist har fået svar på det sidste spørgsmål i rækken. Præcis som på scenen er hendes timing her perfekt.
Tomas og Nina Maria ønsker glædelig jul og forsvinder begge fra skærmbilledet. De har meget, de skal nå inden jul. Og inden de igen skal stå på scenen i ”Pretty Woman – The Musical”.