Aarhusiansk kunstner udstiller bacon af hvalp
Med udstoppede hunde og katte tilsat lugten af stegt bacon, sætter Aarhus-kunstner Jacob Juhl spørgsmålstegn ved vores måde at betragte og behandle dyr på. Det sker på udstillingen "Bacon af hvalp" i Galleri Tese i Aarhus.
“...kan vi bare formulere én enkelt, logisk sa-mmenhængende sætning om dyr, svampe og pers-oner. Og hvilke d-dyr er mennesker, og hvilke dyr er vi så?”
Citatet er fra bogen “Bacon af hvalp” af Aarhus-kunstner Jacob Juhl, som med sin udstilling af samme navn sætter rum og fysik på de spørgsmål, bogen stiller. Det sker i Galleri Tese i Vestergade.
»Bogen udgav jeg sidste år. Teksten er et langt forsøg på at sige en logisk sammenhængende sætning om vores forhold til dyr. Og det er ganske simpelt ikke muligt. Derfor er teksten rablende og hakkende. Udstillingen her er et display for det, jeg forsøger at italesætte i bogen; vores mærkværdige, irrationelle forhold til dyr,« fortæller Jacob Juhl. Han står midt i udstillingen, som blandt andet består af et par katte, en killing og to hunde. Alle udstoppede.
»40 millioner grise bliver slået ihjel hvert år i Danmark. En fjerdedel af dem er smågrise, der går til, fordi de bliver mast, dør af sult eller af diarré, fordi de bliver stoppet med penicillin. Det svarer til 80 døde grise hvert minut året rundt. 100 millioner kyllinger bliver slået ihjel årligt - svarende til 190 kyllinger per minut året rundt.«
Jacob Juhl holder en pause og lader de horrible fakta, som han har hentet fra Landbrugs- og Fødevarestyrelsen tale for sig selv. Eller råbe nærmere.
40 millioner døde grise og 100 millioner døde kyllinger. Hvert år. Det accepterer vi. Mens det rask væk får os på barrikaderne, hvis en enkelt hund eller kat bliver slået ihjel. Med udstillingen her stiller jeg spørgsmålstegn ved, hvorfor det er sådan. Og ved om det er en god idé, at det er sådan
Efter nogle sekunder fortsætter han:
»40 millioner døde grise og 100 millioner døde kyllinger. Hvert år. Det accepterer vi. Mens det rask væk får os på barrikaderne, hvis en enkelt hund eller kat bliver slået ihjel. Med udstillingen her stiller jeg spørgsmålstegn ved, hvorfor det er sådan. Og ved om det er en god idé, at det er sådan.«
Vores forhold til og opfattelse af dyr er kulturelt forankret. Men ifølge Jacob Juhl i høj grad også båret af følelse.
»Vores forhold til dyr er irrationelt og båret af følelse. For tusinder af år siden tog vi hunden ind i vores hjem som et kæledyr og som en del af familien. Sådan er det ikke med grise, køer og kyllinger. De er på en fabrik, hvor vi kan undgå at forholde os til, hvordan de har det, og hvordan de ender i en plastikbakke i dagligvarehandlens kølemontre. Og det er jo ret belejligt. Fordi vi gerne vil have bacon, en stor bøf eller en billig kylling.«
Jacob Juhl går hen til de to udstoppede hunde, der er placeret i vinduet ud mod Vestergade, og flytter et stykke hundelegetøj tættere på dem.
»I mange år har vi opfattet eksempelvis grise og fisk som dyr, der ikke føler og tænker. Men i de senere år har videnskaben påvist, at grise har personlighed præcis som hunde, og at de faktisk er klogere end hunde. At en blæksprutte er lige så intelligent som et 4-årigt barn. At fisk rent faktisk kan mærke, når de får en krog i munden... Den kategorisering af dyr vi har haft i mange år og selv har bestemt bliver nu udfordret og udvidet af videnskaben. Og det i en grad som i mine øje gør det svært at fastholde vores forældede tankegang,« lyder det fra kunstneren.
Belejligt sprogbrug
Ud over de udstoppede hunde og katte, som er nogle Jacob Juhl har lejet, består udstillingen af en plakat af en nuttet hundehvalp. Ved siden af den hænger endnu en plakat med fakta fra Landbrugs- og Fødevarestyrelsen.
»Teksten og tallene på plakaten har jeg fundet på Landbrugs- og Fødevarestyrelsens hjemmeside. Men jeg har byttet ordet “grise” ud med “hunde” og ordet “kyllinger” ud med “kattekillinger”. Effekten bliver mærkbart større, når der står, at “80 hunde mister livet hvert minut året rundt i Danmark.”« Jacob Juhl udpeger sætningen på posteren.
Vores irrationelle forhold til dyr, bemærker Jacob Juhl, også kommer til udtryk i vores sprogbrug.
»Vi dræber ikke svin eller slår dem ihjel. Vi slagter dem. Det giver en anden association, som vi bedre kan være i. Og igen; det er belejligt, for vi vil gerne have bacon.«
Jacob Juhl går ned i den fjerneste ende af lokalet og stopper op. På væggen hænger to tegninger. Motivet kender vi fra slagteren, hvor en gris eller en ko er afbilledet og de forskellige udskæringer markeret og navngivet. Men på Jacob Juhls tegninger er motivet ikke hverken en gris eller en ko.
»Mange kender den her tegning fra slagteren; af en gris indekseret som kødprodukt. En tegning de færreste sikkert har taget større notits af. Men på mine to tegninger har jeg byttet grisen ud med en hund og med en kat. Og det vækker altså nogle følelser i folk.«
Ingen løftet pegefinger
Imens vi taler, passerer flere mennesker Galleri Tese. Enkelte stopper op og kigger smilende på kattene og hundene i vinduet. Indtil de opdager, at dyrene er udstoppede. Så falmer smilet, og de går hurtigt videre.
»Jeg kan godt lide, at udstillingen skaber en reaktion. Under ferniseringen kom to mænd gående forbi. De fik øje på de udstoppede hunde og begyndte at råbe, at det var perverst og dyrplageri. Det gør noget ved os, at det er hunde og katte. Havde det været en fugl eller et egern, ville reaktionen have været en anden hos de fleste,« siger Jacob Juhl og tilføjer:
»Men det er ikke herinde, dyrplageriet foregår. Det foregår derude, hvor vi ikke ser det.«
Jacob Juhl ønsker ikke, at udstillingen skal virke som hverken et politisk manifest eller en løftet pegefinger.
»Med “Bacon af hvalp” undergår jeg ikke at blive politisk, og jeg kommer nemt til at fremstå hellig, men det er ikke min mission, at udstillingen skal være en løftet pegefinger. Jeg vil gerne formidle fakta og trykprøve vores måde at betragte dyr på. Som mennesker har vi kapaciteten til at behandle alle dyr ordentligt. Og det forpligter.«
Fascination og frustration
Til et arrangement på Galleri Tese i udstillingens første uge læste Jacob Juhl op af sin bog “Bacon af hvalp”. Omgivet af stegeos fra bacon.
»Forud for arrangementet havde vi stegt bacon i galleriet. Jeg kender mange, der elsker bacon. Men lugten af stegt bacon sat sammen med døde dyr giver en anden reaktion...« siger Jacob Juhl.
Som kunstner beskæftiger Jacob Juhl sig med menneskets forhold til naturen generelt, og han har haft flere udstillinger igennem årene. “Bacon af hvalp” er en af de mere kontroversielle.
»Jeg har altid haft en nysgerrighed på vores måde at tænke på, og måden vi forholder os til verden på. Og som så mange andre bliver jeg skræmt og frustreret over verdens tilstand. “Bacon af hvalp” er opstået ud af den frustration. Jeg laver langt fra altid kunstinstallationer, der er så kontroversielle, som den her. Men jeg er fascineret af vores mærkelige dobbelthed, når det kommer til dyr. Og... Ja, nogle gange trænger folk altså til et los,« lyder det fra Jacob Juhl.