Aarhusianske iværksættere bag podcaststudier på hjul

De to aarhusianere Jakob Egerup Edut og Gorm Branderup står bag podcaststudiet Podcaster.dk. For nyligt har de introduceret rullende podcaststudier, hvor kunder med en god fortælling på hjerte kan trille ud i landet for at optage og trække på de to iværksætteres lydlige kompetencer, så resultatet bliver en professionel podcast produktion.

Artiklens øverste billede
Gorm Branderup (tv.) og Jakob Egerup Edut står bag Podcaster.dk og de rullende podcaststudier. Foto: Skæg & Ballade | www.skaegogballade.dk

På Hermodsvej 5b i Åbyhøj ligger Podcaster.dk. På tredje sal i et lille lokale har journalist Jakob Egerup Edut og fotojournalist Gorm Branderup indrettet et lydstudie. Og det er ikke et lydstudie, som lydstudier er flest. Vel er her skærme, mikrofoner, optagere og diverse gear til at lave den gode lyd. Men her er også ægte tæpper på gulvet, et par lurvede, karrygule lænestole, høje lamper med store skærme, en bornholmer og en - nå ja, digital - pejs.

»Der er nogle af vores kunder, der er lettere nervøse, når de kommer her første gang og skal indtale en podcast, derfor er det vigtigt for os, at her er rart og trygt at være. Og til dem der måtte være ekstra nervøse, har vi selvfølgelig lidt at dulme nerverne og smøre stemmebåndet med,« siger Jakob med et glimt i øjet. Han tager et par skridt over til det mandshøje standur, åbner lågen nederst og haler en flaske Enkelt bitter op.


Vil du hver onsdag have overblikket over byens kulturliv direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis Århus Onsdags nyhedsbrev - klik her, indtast din mailadresse, find Århus Onsdag på listen og tryk tilmeld.
d

I slutningen af august sidste år etablerede de to iværksættere Podcaster.dk. Oprindeligt skulle de blot producere et ugentligt satireprogram til Radio4 i deres fælles produktionsselskab Skæg & Ballade ApS, men lynhurtigt viste efterspørgslen sig på et professionelt setup til virksomheder, medier, foreninger og private, der ønskede at blive bedre til at skabe og optage podcasts.

»Efterspørgslen på lyd er enorm. Og da lyd er et journalistisk sprog, og podcasts hviler på et håndværk, vi selv synes, vi er gode til, så vi det som en chance, vi var nødt til at gribe. Så i løbet af tre uger havde vi skabt Podcaster.dk og etableret studiet her. Vi ansatte også en lydpedel og -komponist og lavede en hjemmeside. Og før vi så os om, kom der godt gang i hjulene,« fortæller Gorm. Han er med på en skærm via Zoom fra Ballerup, hvor han hjælper Cirkus Summarum med at blive klar til premieredagen.

Jakob Egerup Edut er uddannet journalist. Sammen med fotograf Gorm Branderup etablerede han Podcaster.dk i slutningen af august sidste år. Foto: Skæg & Ballade | www.skaegogballade.dk

Match made in heaven

Netop hjulene skulle vise sig at blive næste skridt. I maj i år indgik Podcaster.dk et samarbejde med aarhusianske Tiny Office og Jonas “Pindhund” Hallberg, så virksomheder, foreninger og private nu kan booke rullende podcast-studier og tage ud i landet og fortælle historier på lyd.

»Pindhund er en af vores gode legekammerater. Vi blev inspireret af hans Tiny Office og vidste, han var i gang med at bygge en lydvogn, så for os gav det mening at etablere et samarbejde. Vi satte os ned sammen med Jonas...«

»Og en baljefuld kaffe og lakridspiber, som der altid skal på bordet, når vi er sammen med Jonas...« indskyder Gorm.

»Præcis! Vi præsenterede ham for vores idé, og han var på. Jonas har vognene, og vi har den journalistiske know-how og den tekniske og digitale infrastruktur, så på mange måder er det et “match made in heaven”,« afslutter Jakob sin sætning.

Tit rykker det ved inspirationen og kreativiteten at komme ud af kontoret. Steder skaber stemninger, og god stemning er sammen med et relevant emne og lækker lyd de vigtigste elementer, hvis du vil have succes med din podcast.

Gorm Branderup, fotograf og en af de to iværksættere bag Podcaster.dk

Hverken Jakob eller Gorm anfægter, at man kan lave gode podcasts på et kontor eller i et helt almindeligt studie. Men det at kunne køre ud i skoven, på en festival eller en p-plads gør ifølge de to en stor forskel for både inspiration og stemning.

»Tit rykker det ved inspirationen og kreativiteten at komme ud af kontoret. Steder skaber stemninger, og god stemning er sammen med et relevant emne og lækker lyd de vigtigste elementer, hvis du vil have succes med din podcast,« siger Gorm.

Jakob nikker og uddyber:

»Alle kan gå ud og købe en mikrofon og en optager og lave en podcast. Men hvordan man fortæller med den rigtige tonans, i det rette tempo uden at sige for meget “øh”, og hvordan man skruer fortællingen dramaturgisk sammen - det er ikke alle, der kan det uden videre. Det – og så selvfølgelig alt det tekniske - hjælper vi med. Så outputtet bliver en professionel produktion.«

Sammen har Jakob og Gorm også deres fælles con amore projekt "Skæg & Ballade", hvor de hver tredje uge udkommer med storytelling-podcasten “Bløde Værdier”. Foto: Skæg & Ballade | www.skaegogballade.dk

Medie med muligheder

De første rullende studier har allerede været på besøg hos virksomheder, hvor responsen har været overvældende.

»Kunderne synes det er både smart og trygt. Vi ruller ind med studiet, der er bygget til at optage god lyd, og vores lydtekniker indstiller alle niveauer og sørger for alle knapper står hvor de skal. Det eneste, de skal gøre, er at have en samtale om det, de brænder for. Og det skaber altså vildt gode podcasts!« forklarer Jakob.

»De fleste kender nok de dygtige podcastere Third Ear og True Crime-genren, men podcasts kan også meget andet. Vi er vant til, at journalistik ofte skal passe ind i en ramme. Der er podcasten et mere løst medie, hvor det ikke er formen, der dikterer indholdet, men omvendt. Og i modsætning til mange andre medieformer, kan man fastholde folks opmærksomhed længe med en podcast,« fortsætter han.

Gorm tager over:

»Og så giver podcasten mulighed for at gå helt ned i nichen. Eksempelvis laver vi podcasts for alarm- og sikringsbranchen, hvor det næsten ikke kan blive teknisk nørdet nok.« Han rejser sig og forsvinder fra skærmen et øjeblik.

Finanssektorens Uddannelsescenter er nogle af dem, der har prøvet kræfter med at optage deres egen podcast i de rullende lydstudier. Under kyndig vejledning af Gorm Branderup og Jakob Egerup Edut. Foto: Gorm Branderup

Et fælles hjertebarn

Gorm og Jakob lærte hinanden at kende, da de hver især arbejdede for Muskelsvindfonden.

»Vi svingede godt og blev ret hurtigt enige om, at vi ved at slå vores kompetencer, viden og netværk sammen, kunne få en plus en til at give tre. Samtidig havde vi et fælles ønske om at have et fedt arbejdsliv, hvor der også var tid til de børn, vi bege to har. Så for tre år siden gik vi sammen om at etablere Skæg & Ballade,« forklarer Jakob.

I Skæg & Ballede regi udkommer Jakob og Gorm hver tredje uge med storytelling-podcasten “Bløde Værdier”, hvor de interviewer dygtige fortællere.

»Vi kalder jo os selv for historiefortællere. Eller “storytellere” som det nu hedder på moderne dansk. Så for os er “Bløde Værdier” et con amore projekt, som vi laver, fordi vi ikke kan lade være. Og så er det også en måde for os at blive klogere på. Vi har ikke låst os fast på udfaldet af snakken fra start, men forsøger at være åbne og suge til os, når vores gæster fortæller, hvilke værktøjer de bruger i deres historiefortælling,« siger Jakob.

Bag mikrofonen i “Bløde Værdier” har siddet både kendte og mindre kendte personligheder – alle sammen med det til fælles, at de er dygtige historiefortællere.

»Vi har haft kendte fortællere som Mikael Bertelsen og Christian Fuhlendorff i studiet. Men også en professionel havfrue og en passioneret teatermand. Det er altid godt med lidt stjernedrys, men kendis-faktoren er ikke afgørende. For os handler det primært om, at vores gæster er gode fortællere og har en interessant historie. De to ting hænger som ofte sammen,« bedyrer Jakob.

Da de to idérige herrer valgte at kalde deres fælles hjertebarn for Skæg & Ballade, var det vel vidende, at det ikke var et navn, der sagde så meget om, hvad Skæg & Ballade er for et selskab.

»”Podcaster.dk” siger lidt sig selv: Vi laver podcasts. “Skæg & Ballade” derimod er sværere for folk at afkode. Skæg & Ballade - hvad er det nu lige?« spørger Jakob retorisk.

“Skæg & Ballade – lad mig få to af dem” griner Gorm, der er tilbage ved skærmen. Nu med en kop kaffe.

»Præcis! Og det vidste vi, da vi besluttede os for navnet “Skæg & Ballade”. Men vi kunne vælge at kalde os “Aarhus’ mediebureau nummer 431” eller have røv nok i bukserne til at kalde os noget mere skævt. Vi valgte det sidste, og nu eksisterer vi på tredje år, så det må vi vel sige, vi er lykkedes meget godt med.« Jakob trækker på skuldrene og smiler.

Med de rullende podcaststudier kan man optage podcasts hvor som helst. Samtidig er vognene fantastisk blikfang. Foto: Gorm Branderup

Lyden af erhvervslivet

Med rullende podcaststudier der allerede har været på tur og god respons fra kunderne, tyder meget på, at de to lydmagere også vil lykkes med Podcaster.dk. I hvert fald er optimisme og drive på sit højeste hos dem begge.

»Vi betragter Podcaster.dk som et iværksættereventyr på lyd, som blot lige er begyndt. For os er det nyt at kunne levere en hyldevare, som vi gør det med Podcaster.dk. Det er det også for kunderne. De skal lige finde ud af, at vi er her, og hvad vi er for en størrelse. Men lige så stile ruller forespørgslerne ind fra både private og erhvervslivet,« siger Jakob med tilfreds mine. Han kigger på skærmen og på Gorm, der nikker med kaffekoppen for munden.

»Vi har allerede lavet lyd til Europæisk Kulturregion og Finanssektorens Uddannelsescenter. Nu venter vi bare på at Vestas og Coloplast ringer. For det er drømmen; at få flere kunder fra erhvervslivet og hjælpe dem med at lave den lyd, de så småt er ved at finde ud af, de har brug for,« siger Gorm så med en iver, der nær får kaffen på afveje og i den gale hals.

Læs også

Del artiklen