Tørst: Aarhus-gutter åbner nyt ølsmagningsfirma

Tre unge ølentusiaster har startet ølsmagningsfirmaet Tørst. Med forskellige øl under armen tager de ud og holder smagninger, hvor den gode smag, de interessante historier og den sjove oplevelse er i fokus.

Artiklens øverste billede
De tre unge Aarhus-gutter (fra venstre) Mathias Dige Pedersen, Emil Næsager Poulsen og Patrick Bille Hansen har startet ølsmagningsfirmaet Tørst. Foto: Tørst

Hører du til dem, der sjældent vover dig ud i noget vildere end en grøn Tuborg, når du er øltørstig? Så lad dig udfordre af de tre unge Aarhus-gutter Emil Næsager Poulsen, Patrick Bille Hansen og Mathias Dige Pedersen, som har brugt en stor del af deres tid de seneste måneder på at starte ølsmagningsvirksomheden Tørst. Konceptet er, at Tørst kommer ud til herreaftenen, fødselsdagen eller firmafrokosten med en række forskellige, interessante øl, som introduceres og smages.

Mathias, Emil og Patrick kender hinanden fra en række ølbarer i Aarhus, hvor de har arbejdet sammen på kryds og tværs.

»Vi alle tre arbejdet som bartendere på forskellige aarhusianske ølsteder med et stort udvalg af specialøl. Det er også ad den vej, vi har lært hinanden at kende. Jeg har arbejdet i Studenterbaren, som er den bar i Aarhus, der har allerflest specialøl. Patrick og jeg har arbejdet sammen på ølbaren Åben i Rosengade. Og Patrick og Emil arbejder lige nu begge to på Voxhall,« fortæller Mathias.

I det sidste års tid har Mathias, Patrick og Emil gået med tanken om at starte deres egen virksomhed.

»I nogen tid har vi gået og pønset på at åbne vores eget ølsmagningsfirma. Fordi vi har en passion for og en viden om øl fra branchen, som vi gerne vil dele ud af. Og nu har vi gjort det; startet Tørst,« lyder det fra Mathias.

Fælles om nørderi

Mathias Dige Pedersens interesse for specialøl fik for alvor næring, da han begyndte at arbejde som frivillig på Fairbar i Aarhus for fire år siden.

»I mit arbejde på Fairbar fandt jeg ud af, at jeg synes, det er enormt interessant at have med specialøl at gøre og gå i dybden med smag, ingredienser og bryggemetoder. Det med at gå i dybden med noget, man interesserer sig for, tror jeg, vi alle sammen synes er spændende. Vi er vist allesammen lidt nørdet anlagt. På den fede måde selvfølgelig,« ler han.

I nogen tid har vi gået og pønset på at åbne vores eget ølsmagningsfirma. Fordi vi har en passion for og en viden om øl fra branchen, som vi gerne vil dele ud af. Og nu har vi gjort det; startet Tørst.

Mathias Dige Pedersen, idémand og partner i ølsmagningsfirmaet Tørst.

Med sit store kendskab til øl, er Mathias ikke i tvivl om, hvilken type, der er hans favorit.

»Jeg er selv mest til de helt mørke øl. En god stærk imperial stout på 12-13 procent er klart blandt favoritterne. IPA er det største herhjemme og har været det i nogen tid, men trenden bevæger sig mere over imod de mere syrlige øl, som for alvor vinder frem lige nu,« fortæller han.

Trekløveret glæder sig til at dele deres passion for øl med andre igennem deres nye fælles ølsmagningsfirma Tørst. Foto: Tørst

De gode historier

Booker man en ølsmagning hos Tørst, kan man forvente at få en smagsoplevelse på flere plan. Og selvfølgelig at få en del af den gyldne drik indenvests.

»Når vi kommer ud og laver en smagning, vil øl selvfølgelig være omdrejningspunktet. Man får mulighed for at smage flere forskellige, gode øl, som vi præsenterer og knytter interessante anekdoter og sjove historier fortalt med et glimt i øjet til. Den gode smagsoplevelse er vigtig, men som jeg ser det, er de gode historier mindst lige så vigtige,« lyder det fra Mathias.

»Herudover arbejder vi på at kunne tilbyde noget underholdning til dem, der måtte ønske det. Så det ikke bliver en smagning alene. Vi forventer, at vores primære målgruppe bliver personaleforeninger, og på de fleste arbejdspladser er det sådan, at der er nogle kollegaer, man taler meget med og nogen, man kun hilser på ved kaffemaskinen. Når man booker en smagning hos os, vil vi derfor forsøge at tilføre en kontekst, som man som kollegaer kan tale ud fra, så det ikke bliver den sædvanlige snak om vejret og jobbet. Lige nu leger vi med tanken om at lave en form for speeddating, hvor deltagerne får sjove spørgsmål, som kan sætte samtalen i gang og få folk til at åbne op. Her hjælper en øl eller to som regel også,« tilføjer han.

Hobby med ambitioner

Mathias, Emil og Patrick lover, at man kommer igennem en bred del af smagsspekteret inden for øl, når man booker en smagning hos Tørst.

»Øllene, vi har med til vores smagninger, vil variere, men det bliver en god blanding af øl, vi kan stå 100 procent inde for. Vi har aftaler med flere forskellige leverandører. Nogle af dem er lokale bryggerier, som vi gerne vil støtte op om, når det giver mening. For eksempel får vi flere af vores Indian Pale Ale fra nogle lokale bryggerier, som er vanvittigt dygtige inden for den øltype. Vores syrlige øl kommer til gengæld fra bryggerier i Belgien, hvor kulturen med den syrlige øl oprindeligt er opstået,« forklarer Mathias.

Indtil videre driver Mathias, Emil og Patrick Tørst på hobbyplan. Men på sigt håber de at kunne udvide forretningen.

»Det er nok de færreste, der vil booke en ølsmagning på en hverdag, så vi forventer, det primært bliver i weekenderne, vi kommer til at lave smagninger. Men på sigt kunne vi godt tænke os også at lave smagninger i løbet af ugen. Og måske nå længere ud i Danmark. Det vil i så fald kræve, at vi er flere end os tre, men vi kender heldigvis en masse dygtige folk i branchen, som vi kan hyre ind, hvis vi går hen og får rigtig travlt. Eller forhåbentlig “når”,« siger Mathias med den mængde optimisme, det sig hør og bør hos en sand iværksætter.

1. juni gik trekløveret i luften med virksomhedens webside tørstøl.dk. En milepæl der en gang for alle forvandlede ølsmagningsfirmaet fra drøm til realitet.

»Jeg sov næsten ikke natten op til, vi gik live med vores hjemmeside. Jeg var simpelthen så spændt. Det var vi alle tre. Indtil videre har vi jo kun lavet testsmagninger med vores venner, så nu glæder vi os til at komme rigtigt i gang, få nogle bookinger i kalenderen og dele vores hobby med andre. Vi er tørstige efter at se, hvad vi kan drive det til. Det håber vi også, aarhusianerne er. Tørstige altså.«

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Øvrige cookies, det gør du her: opdater dit samtykke.

Læs også

Del artiklen