Ta'Med er en slags lokal GoMore mellem True, Trige og Tilst

Aarhusianerne er danmarksmestre i at køre sammen via GoMore. Det skal vi også blive i områder som feks True, Trige, Tilst, håber FDM og Aarhus Kommune. En ny app, Ta'Med, skal gøre det nemt

Artiklens øverste billede
Kystvejen i Aarhus er et af de mange steder, hvor bilerne ofte kører i kø. Hvis flere kører sammen, bliver der færre biler og mindre kø. I oplandet kan det være hurtigere og nemmere end den kollektive trafik.

Aarhus Vi kender idéen om at køre sammen fra den populære danske opfindelse: GoMore. Der er nu knap en million danske medlemmer af ordningen, og de to allermest populære ruter er ifølge GoMores opgørelse: Aarhus-København og Aarhus-Aalborg.

Platformen gør det muligt at spare både tid og penge og på samme tid gøre noget godt for miljøet. Den succes vil Aarhus Kommune og FDM gerne overføre til den aarhusianske transport på distancerne mellem vores hjem og den nærmeste station med hyppig kolletiv trafik eller til vores arbejdspladser.

Derfor har FDM, de Forenede Danske Motorejere, udviklet appen, Ta'Med. Den skal på samme måde som GoMore sætte bilister og passagerer i forbindelse med hinanden, så de på en nem og hurtig måde kan finde hinanden og køre sammen.

De bedste p-pladser

"Lige nu handler det om at få lagt nogle ture ud, så vi leder i de områder, som mange kører til. Det kan for eksempel være Skejby, hvor vi håber, at virksomhederne vil præsentere appen til medarbejderne," siger Torben Lund Kudsk fra FDM.

Aarhus Kommune har planlagt, at introducere sine 30.000 medarbejdere for Ta'Med-appen efter sommerferien, når samfundet forhåbentlig igen er åbnet op. De skal teste, om den kan være en alternativ form for transport.

"Vi undersøger lige nu, hvor vi kan lave særligt godt placerede p-pladser til dem, der kører sammen. De skal kunne holde tættere på kommunens bygninger end de øvrige, hvor det kan lade sig gøre. Vi vil også gerne gå sammen med andre store virksomheder i en fælles lancering af Ta'Med i efteråret, og der har vist sig stor interesse for det," siger Jane Kallestrup, fra HR i Borgmesterens Afdeling.

Gustav Friis fra Mobilitetsafdelingen i Aarhus Kommune forklarer, at den har arbejdet med samkørsel siden 2017 og at arbejdet i høj grad går ud på at gøre det attraktivt for både passagerne og chaufførerne.

"Vi er gået ind i samarbejdet med FDM om Ta'Med-appen for at finde de incitamenter, der skal til. Der bliver flere og flere biler med færre og færre passagerer i. Det skal vi lave om på," siger Gustav Friis.

Skal opfylde behov

Danske motorejeres forening oplever moderne mennesker, som nogen der ikke har lyst til at spilde tiden og ikke vil vente i halve timer i vindblæste skure på at blive samlet op. De kører hellere i egen bil, også selv om det betyder, at de skal sidde i kø.

"Joken om kollektiv transport er: At den kører fra et sted, du ikke er, til et sted du ikke skal hen, på et tidspunkt du ikke selv har bestemt," ler Torben Lund Kudsk.

"Kunsten er et få nogen til at køre dig til et sted, hvor du skal være, eller som du nemt kommer videre fra, når det passer dig," fortsætter Torben Lund Kusk.

Han informerede for nylig den aarhusianske borgersamling om perspektiverne ved samkørsel. Borgersamlingen skal finde formen på en grønnere trafik, og nye måder at tænke trafik på.

Den opgave mener Torben Lund Kusk, at Frankrig har løst. Ifølge ham er landet langt fremme med udviklingen af samkørsel. Der har regeringen simpelthen valgt at give et tilskud til brugerne af samkørsels-systemet, for at få folk til at bruge det.

"Brugerne af samkørslen får et beløb på 500 euro via deres rejsekort. Desuden arbejder trafikselskaberne og kommunerne sammen med kør-sammen-bilerne, så deres tilbud supplerer hinanden. Og der foruden må bilisterne tjene 3,73 kroner skattefrit per kilometer, hvilket giver mange lyst til at samle passagerer op på vejen," mener han.

Skal på Rejseplanen

Hvis samkørsels-ordninger skal blive en succes i Aarhus Kommune, er det nødvendigt at koble dem sammen med rejseplanen på lige fod med alle andre tilbud om transport, mener FDM.

"Der skal en ny algoritme ind under motorhjelmen på Rejseplanen. I den ser man alle muligheder uden at forholde sig til, om det er Arriva, Midttrafik eller DSB, der er udbyder. På samme måde skal alle samkørselsudbydere være med - uanset om de hedder Ta'Med eller noget andet," siger Torben Lund Kudsk.

Aarhus Kommune arbejder på, at reservere deres bedste p-pladser til ansatte, der tilbyder at tage kolleger med i bilen. Efter sommerferien vil appen, TaMed, blive introduceret til kommunens 30.000 ansatte.

Læs også

Del artiklen