Teater Katapults husdramatiker, Anna Skov, har i forbindelse med AudioMove Explorer pilotprojektet været på research på plejehjem og bosteder.

Teater Katapults husdramatiker, Anna Skov, har i forbindelse med AudioMove Explorer pilotprojektet været på research på plejehjem og bosteder. PR Foto

Lyddrama skal nedtrappe konflikter i plejesektoren

Teater Katapult har i samarbejde med en række partnere inden for plejesektoren udviklet AudioMove Explorer. Et interaktivt læringsværktøj, der ved at kombinere drama og faktuel viden skal nedtrappe konflikter på sundhed- og omsorgsområdet 

Af
Mai-Britt Jeppesen

AARHUS I en coronatid, hvor kulturlivet konstant støder panden mod en mur af udfordringer, kan Teater Katapult glæde sig over at være kommet i mål med AudioMove Explorer; et pilotprojekt der kombinerer drama med viden og problematikker inden for sundhed og omsorg. Projektet har til formål at nedtrappe konflikter i plejesektoren og i voksenpsykiatrien. 

Projektet er blevet realiseret i samarbejde med Magistratsafdelingen for Sundhed og Omsorg i Aarhus Kommune, SOSU Østjylland, Specialområde Socialpsykiatri Voksne, Region Midtjylland (SVO) og FO-Aarhus. 

"I samarbejde med lokale og regionale partnere er det lykkedes at skabe en form for simulations-træner; et empatisk formidlingsværktøj, hvor igennem man kan sætte sig i en borger, SOSU-hjælper eller pårørendes sted," siger chef på Teater Katapult Torben Dahl og fortsætter: 

"Værktøjet er delt op i to. Den ene del foregår med høretelefoner og mobil. Her kommer brugerne af værktøjet ind i et simulationslokale - eksempelvis en plejehjemsbolig eller en psykiatrisk patients værelse - hvor de finder en række remedier, de kan interagere med. Den anden model er et lyttedrama, som man eksempelvis kan lytte til på klassen og dernæst diskutere og stille spørgsmål." 

Konflikt og følelse 

Pilotprojektet har været under aktiv udvikling siden januar sidste år, men idéen til at udvikle et interaktivt formidlingsværktøj opstod helt tilbage i 2007. 

"I 2007 var vi de første sammen med Aarhus Festuge og Alexandra Instituttet til at bruge QR- koder i forbindelse med et kunstprojekt. Her fandt vi ud af, hvad man kan med interaktivitet, og herudaf opstod ideen til at bruge vores AudioMove koncept som formidlingsplatform," fortæller Torben Dahl. 

En dramatiker og en dramaturg fra teatret har brugt lang tid på plejehjem og bosteder, hvor de har researchet og observeret for at afdække problemstillingerne der. 

"Vores husdramatiker Anna Skov har skrevet manuskriptet til AudioMove Explorer og har inkorporeret sin forudgående research i fiktionen. Der kan måske synes langt fra plejesektoren til scenekunsten, men i dramatik er vi vant til at arbejde med konfliktstof og følelser mellem mennesker, og det har vi implementeret i værktøjet, så de scenarier, man møder, bliver så autentiske som muligt," forklarer Torben Dahl. 

"En stor del af researchen foregik lige før, corona lukkede hele landet ned. Til vores store held, idet det siden har været svært at arbejde med netop plejesektoren, da det er et område, der er særlig følsomt i corona-sammenhæng. Nu hvor vi er i mål med pilotprojektet, kunne vi godt have ønsket os en udstilling, billeder og videomateriale til at udbrede kendskabet til det, men det har på grund af de seneste nedlukninger ikke kunnet lade sig gøre," siger Torben Dahl. 

Autentiske aha-oplevelser

Det dramabaserede værktøj AudioMove Explorer skal hjælpe plejepersonale og SOSU-studerende til en bedre forståelse for og kommunikation med borgere og pårørende og på den måde sikre færre konflikter i pleje- og omsorgssektoren. 

Bente Hangaard er underviser på SOSU Østjylland og har været med til at afprøve AudioMove Explorer pilotprojektet på to forskellige klasser. 

"Begge mine hold var begejstrede for værktøjet. Flere af dem beskrev det, som om de havde en film kørende inde i hovedet, hvor de selv spillede med og kunne høre deres egen stemme. På den måde blev det meget autentisk. De fik helt bestemt nogle aha-oplevelser," fortæller hun. 

En af de opdagelser testpersonerne har gjort med pilotprojektet er, at det at høre et drama, sætte sig i andres sted, genkende og lære af situationerne er stærkt på en anden og mere empatisk måde, end hvis man læser i en bog. 

"I den ene podcast kommer man ind i tankerne hos en ældre herre, som skal aflevere sin kone på plejehjem. I den anden, som har fokus på psykiatri, kommer man på indersiden af psykiatriske borgere, der er angste og psykotiske. Eleverne får på den måde mulighed for at opleve, hvor skidt de borgere har det. Efter at have hørt podcasten sagde de, at det var en god måde at opleve udfordringer og konfliktsituationer fra andre perspektiver end deres eget. Og at værktøjet giver en fantastisk mulighed for at opleve virkeligheden, inden de selv skal ud i den," forklarer Bente Hangaard. 

Med værktøjet kan man metareflektere fra mange forskellige vinkler; patientens, borgerens, de pårørendes og kollegernes. Og selvfølgelig fra sin egen. 

"AudioMove Explorer er tredimensionelt og dermed meget autentisk. Det er konstrueret sådan, at man efter en konfliktsituation møder en kollega på gangen, som man kan vende situationen og håndteringen af den med. På den måde er der også indbygget faglig sparring i værktøjet," lyder det fra Bente Hangaard. 

Hun er meget positiv over for brug af pilotprojektet i sin undervisning. 

"AudioMove Explorer er et genialt supplement til den traditionelle, mere teoretiske læreform. Værktøjet benytter sig af lyd, mobilteknologi og interaktive elementer, som de unge i forvejen er fortrolige med. Det gør, at vi kan differentiere undervisningen og gøre den mere afvekslende og spændende. En stor del af eleverne på SOSU-uddannelsen er mere praktisk anlagt end bogligt, så et værktøj som AudioMove Explorer, hvor de får læringen ind via andre dimensioner, gør en kæmpe forskel," slår Bente Hangaard fast. 

Planer om fase to

Trods tvungne corona-pauser er arbejdet med AudioMove Explorer pilotprojektet gået over al forventning. Det, der egentlig blot var tænkt som et test-værktøj, er allerede nu – ét år efter udviklingen af værktøjet blev påbegyndt – på vej til at blive taget i brug. Og feedbacken fra testpiloterne, som omfatter både ansatte og studerende i pleje- og omsorgssektoren, er så positiv, at projektets styregruppe har planlagt at fortsætte i en fase to, der skal udvikle AudioMove Explorer til videre brug i plejesektoren. 

"Så snart det er muligt, går vi i gang med at arbejde på fase to, som får mere forskningsbaseret indhold. Både Magistratsafdelingen for Sundhed og Omsorg, SOSU Østjylland og voksenpsykiatrien vil teste værktøjet på flere. Vi håber på den måde at få nogle valide testresultater, som også rent videnskabeligt kan underbygge, at værktøjet kan være med til at ændre adfærd hos både pårørende, borgere og SOSU-personale," fortæller Torben Dahl. 

Både testpiloter og repræsentanter for de involverede organisationer er så tilfredse med kvaliteten af pilotprojektet, som det er, at de er enige om at tage det i brug snarest muligt. 

"I en periode hvor rigtig meget ikke kan lykkes grundet corona, er det en virkelig dejlig følelse, at vi er nået i mål med pilotprojektet. Det føles lidt, som da herrehåndboldlandsholdet vandt guld for nylig. Det er en fornøjelse, når forskellige fagområder spiller sammen, og der skal lyde en stor tak til de involverede parter for godt partnerskab," siger Torben Dahl og tilføjer: 

"AudioMove Explorer er et markant lyspunkt i en tid, hvor vi på Teater Katapult ikke kan undgå at tabe modet lidt for hver gang, vi må aflyse en forestilling. Derfor er det vigtigt for os at have andre tangenter at spille på. Pilotprojektet har vist sig at være en succes på alle parametre. Og vi håber, værktøjet vil vise sig attraktivt og nyttigt også i andre kommuner," siger Torben Dahl med hørbar optimisme i stemmen.

Publiceret 20 February 2021 06:00