"Vi er vant til at tjene alle de penge, som vi skal leve af fra maj til september i de her første otte til tolv uger af året, som er i gang lige nu," siger direktør i Øst for Paradis, Ditte Daugbjerg Christensen, der nu i stedet kan se på tomme stolerækker.  Foto: Øst for Paradis.

Biograf går glip af uhyre vigtig højsæson: "Nu skal vi bare holde os i live"

Til trods for coronalukning er der også optimisme at spore i artbiografen Øst for Paradis, hvor et velbesøgt efterår giver tro på, at publikum engang igen vender talstærkt tilbage til de røde stole

Af
Anders Michaelsen

Øst for Paradis Det var nu, der skulle være kø ved indgangen til biografmørket og travlt i caféen. I Øst for Paradis plejer januar og februar at være højsæson, men som så mange andre steder er plejer i øjeblikket død af en sejlivet virus.

Espressomaskinen brummer ikke, varmen er slukket i biografen og al personale er sendt hjem. Imens går biografdirektør Ditte Daugbjerg Christensen stadig på arbejde stort set hver dag. Nogle dage er det hjemmefra, andre dage er på kontoret. Selvom der ikke er travlt ved billetlugen, er der alligevel rigeligt at se til ved skrivebordet.

Vi er vant til at tjene alle de penge, som vi skal leve af fra maj til september i de her første otte til tolv uger af året, som er i gang lige nu.

Nu og her går arbejdsdagene med at gøre status på et overstået og udfordrende år i form af rapporter til Det Danske Filminstitut og et årsregnskab der, trods coronaens spor, vækker optimisme.

"Vi er kommet igennem det her mærkelige år med skindet på næsen. Nu skal vi bare holde os i live," fortæller biografdirektøren, der kan kigge tilbage på et mærkeligt år med op- og nedture og samtidig se frem mod et nyt år, der kan blive ligeså uforudsigeligt. 

Øst for Paradis' to direktører, søskendeparret Ditte (tv.) og Line Daugbjerg Christensen, er de eneste, der for tiden arbejder i biografen.

Øst for Paradis' to direktører, søskendeparret Ditte (tv.) og Line Daugbjerg Christensen, er de eneste, der for tiden arbejder i biografen. Arkivfoto.

Danske film sejrede

Når der alligevel er optimisme at spore i regnskaberne, så skyldes det især, at aarhusianerne tydeligvis havde et behov for at gå i biografen i de måneder, hvor det nu engang kunne lade sig gøre. 

"Da vi kunne åbne igen i maj, var folk langsomme om at komme tilbage - de var forsigtige, men det var også tydeligt, at der den første dag, hvor vi kunne åbne, var mange, der ville i biografen," siger Ditte Daugbjerg Christensen.

"Og efter et dyk i august, hvor der også havde været et nyt udbrud af corona i Aarhus, så væltede folk i biografen i september, da 'Druk' havde premiere, og vi havde nærmest et vildere efterår end mange andre sammenlignelige år. Det gik virkeligt amok. Så vi har en stærk tro på, at folk sidder derude og venter på at kunne komme i biografen." 

Ifølge tal fra Det Danske Filminstitut faldt det samlede antal solgte billetter i danske biografer med 44 procent i 2020, hvilket især skyldes, at biograferne var lukket i foråret, og mange store internationale film siden blev udskudt eller gik direkte på streaming. Med den manglende konkurrence fra store Hollywood-film gik det til gengæld anderledes godt for de danske film, der solgte 3,6 mio. billetter, hvilket var 200.000 flere solgte billetter end året før - og det var vel at mærket med pladsrestriktioner det meste af året. 

Mester i overlevelse

Trods en begrundet optimisme lurer dog også en bekymring for den uforudsigelighed, som har kendetegnet coronapandemien, og det faktum at man lige nu skal holde lukket, mens den vigtige film-højsæson i januar, februar og marts passerer. 

"Vi er vant til at tjene alle de penge, som vi skal leve af fra maj til september i de her første otte til tolv uger af året, som er i gang lige nu. Så jeg ved ikke, hvad der sker, når vi som små egern ikke får samlet de nødder. Vi får dækket vores faste udgifter, og det er vi vanvittigt taknemmelige for, og vi bakker op om nedlukningen. Men vi er godt nok også bekymret for, at vi skal klare os et helt år uden det overskud og vi er bange for, hvad der sker i sommerperioden, hvis folk hellere vil grille end at sidde i biografen," siger Ditte Daugbjerg Christensen og tilføjer: 

"Vi har brugt mange af de penge, vi tjente i samme periode sidste år, så nu sidder vi og holder øje med likviditeten og bider lidt negle." 

Spurgt til om biografen er der, når samfundet engang åbner op igen, er der dog ikke den store vaklen i troen. 

"Vi er her. 100 procent. For vi er ikke nået dertil, hvor vi skal låne penge, og det har vi prøvet før. Øst for Paradis er over 40 gammel, og vi har oplevet mange kriser, så vi er blevet lidt en slags mester i at overleve. Vi tager det i stiv arm, og der er mange knapper at skrue på, hvis det endelig var," fastslår Ditte Daugbjerg Christensen.

Biograffællesskabet

Indtil videre gælder coronarestriktioner og forsamlingsforbud til 28. februar, om det så også bliver slutdatoen er uvist. Men når dagen kommer, hvor man i Øst for Paradis igen kan lukke folk ind foran det store lærred, så er biografdirektøren overbevist om, at folk er villige til at droppe Netflix og Disney Plus for en stund. 

"Biografen er noget andet og kan andet. Når samfundet åbner igen, tror jeg, folk er klar til en tur i biografen. For vi har set 'Dronninggambit' og 'The Mandolorian', og så trænger man til at se noget andet med nogle andre mennesker og på en anden måde, og biografens mørke er virkelig svært at skabe derhjemme," siger Ditte Daugbjerg Christensen. 

"Mottoet i min hjerne for biografen er, at film skal ses i fællesskab, og det kan biografen. Om det så er den nye James Bond, Star Wars eller 'Til Sama', hvor man sidder og gennemgår noget virkelig stærkt, gribende eller gruopvækkende sammen med en hel masse mennesker, som man ikke snakker med eller kender. Men man går i gennem det sammen - det kan noget virkelig stærkt. Og hvis den her coronatid har lært os noget, så er det, at det fællesskab bare er vigtigt, og vi får det ikke derhjemme." 

Publiceret 13 February 2021 06:00