I dag er den tidligere taxachauffør, Michael Lauge Lavendt, fodgænger. Han har kørt på kryds og tværs af Aarhus og har oplevet, at der bliver flere og flere biler og længere og længere kø på vejene.

I dag er den tidligere taxachauffør, Michael Lauge Lavendt, fodgænger. Han har kørt på kryds og tværs af Aarhus og har oplevet, at der bliver flere og flere biler og længere og længere kø på vejene. Foto: Tahmasbi

Den tidligere taxachauffør er nu fodgænger

Først skiftede han til natkørsel, fordi der er bedre plads på vejene, så forlod han taxa-jobbet. Nu går han ind for en delvis bilfri midtby og stiller sin erfaring til rådighed i miniborgersamlingen

Af
Bente Tahmasbi Hansen

Aarhus 54-årige Michael Hauge Lavendt fragter i dag sig selv på gåben eller med offentlige transportmidler, selv om han nærer stor kærlighed til biler – især gamle biler, for der er ikke noget som lyden af en bezinmotor, der snurrer.

"Mange betragter det som en stor frihed at kunne fragte sig selv rundt i egen bil. Det har jeg forståelse for, men de benzindrevne biler er bare ikke gode for miljøet. Jeg siger det med stor smerte, for jeg elsker biler. Der er ikke noget mere lækkert end en benzinmotor, der snurrer i en gammel bil," ler den tidligere taxachauffør.

Flere og flere biler

Han har sammenlagt kørt på kryds og tværs af Aarhus i knap 10 år. I den tid har han oplevet, at der bliver flere og flere biler og længere og længere kø på vejene. Han tog konsekvensen og valgte at arbejde om natten, fordi der er bedre plads på vejene, men de skæve arbejdstider var opslidende, så han stoppede og er lige nu i jobskifte.

"Jeg er paradoksalt nok umiddelbart positiv overfor idéen om en form for bilfri bymidte - der skal være nogle undtagelser for taxa og den kollektive trafik til handicappede, gå-hæmmede og vareleveringer. Vi har jo allerede i dag pullerter, der stopper trafikken og som sænkes nogle timer om formiddagen, så der kan være varekørsel," siger Michael Hauge Lavendt, der glæder sig til at blive klogere på alle dilemmaerne og udfordringerne ved en klimavenlig trafik.

Han var ikke et øjeblik i tvivl om, at han gerne ville deltage, da han blev inviteret med i mini-borgersamlingen, fordi han mener, at han kan bidrage med sine erfaringer med byens trafik. Samtidig er han overbevist om, at vi bliver nødt til at gøre noget for at forbedre klimaet.

Klimaet kalder

"Et bedre kilma er en af min kæpheste. Jeg blev ikke overrasket, da effekten af vores store CO2 aftryk blev belyst på vores første onlinemøde i borgersamlingen. Jeg ved godt, at statistikker kan læses på mange måder og at eksperterne hver især kan have deres vinkler, men det er ikke nogen overraskelse, at CO2 udledningen er for stor, når vi alle sammen gerne vil have en bil," fastslår han.

Selv savner han sin, når han besøger familien på Fyn og skal huske at nå det sidste tog hjem. Men han mener nu alligevel, at han godt kan klare sig med en eldrevet ladcykel. Gerne en af de norske modeller, der er udstyret med en lille container, hvori man kan fragte temmelig meget.

"Jeg har tidligere arbejdet som håndværker ude i alt slags vejr - også frostvejr. Jeg har det godt med at være ude, så længe at jeg er klædt rigtigt på. Og jeg tror helt sikket på, at vi kan mindske biltrafikken i byen, hvis bare vi vil. Og hvis vi udtænker det på den rigtige måde," siger Michael Hauge Lavendt.

Det næste onlinemøde i mini-borgersamlingen finder sted i uge fem.

Publiceret 30 January 2021 08:00