Ulrich Holstein har kørt i bil gennem Aarhus dagligt i 10 år for at komme på arbejde. De første år tog det 25 minutter at køre de 13 kilometer, men siden voksede transporttiden til 45 minutter. Nu har han skiftet job og cykler i stedet.

Ulrich Holstein har kørt i bil gennem Aarhus dagligt i 10 år for at komme på arbejde. De første år tog det 25 minutter at køre de 13 kilometer, men siden voksede transporttiden til 45 minutter. Nu har han skiftet job og cykler i stedet. Foto: Tahmasbi

Bilkø gennem byen fik aarhusianer til at skifte job

45 minutters daglige transport i kø fra Risskov til Skåde fik Ulrich Holstein til at skifte job og blive cyklist. Han er nu med i mini-borgersamlingen om grønnere trafik

Af
Bente Tahmasbi Hansen

Aarhus 46-årige Ulrich Holstein er en af de 24 aarhusianere, der har sagt ja til at bruge omkring 20 timer af sin fritid på at deltage i mini-borgersamlingen om mere grøn trafik i Aarhus.

"Jeg var bare klar til at være med i projektet, da jeg fik invitationen i e-Boks, fordi trafikken i byen ikke hænger sammen. Det er blevet besværligt at være bilist, men der er ikke udviklet gode alternativer til det," mener han.

"De mange biler og lange køer får måske andre end mig til at undgå biltransport i myldretiden. Men der er stadig kø, og det kan ikke være godt for klimaet, at så mange biler holder næsten stille på vejene. Det må kunne gøres bedre, og jeg glæder mig til at høre mere om det fra de eksperter, der skal klæde borgersamlingen på," fortsætter han.

Dobbelt så lang tid

Ulrich Holstein har kørt i bil gennem Aarhus dagligt i 10 år for at komme på arbejde. De første år tog det 25 minutter at køre de 13 kilometer, men siden voksede transporttiden til 45 minutter.

Han har afprøvet alle ruter, efter at han har siddet i kø dagligt fra Nørreport til Strandvejen. Hans erfaring med at tage Ringgaderne i stedet er, at de også er voldsomt belastede af trafik. Bussen var heller ikke et alternativ, for forbindelserne var alt for dårlige og turen alt for lang.

"Da jeg fik børn, blev min tid meget kostbar. Jeg skulle nå at hente og bringe dem i daginstitutionerne og skiftede derfor job. I dag bor jeg under en kilometer fra min arbejdsplads og cykler derhen," siger den pædagogiske leder, som nu arbejder i to daginstitutioner i Risskov, Børnehaven Jasminvej og Vuggestuen Forteleddet.

Alternativer til bilen

Han er stadig bilist, når han skal noget sammen med familien. Men han synes faktisk, at det godt må være lidt mere besværligt at komme ind til byen i bil. Men hvorfor er det så ikke nemmere at komme derind på andre måder? Spørger han.

"Hvorfor har busserne ikke deres egne baner, så de ikke sidder i kø? Hvorfor er der ikke flere cykelstier? Letbanen fungerer godt, når der ikke lige er blade på skinnerne eller frost, men der mangler et mere smidigt system," mener daginstitutionslederen, der for eksempel har svært ved at få børnehavebørnene med bussen.

Tidligere kunne en gruppe børn kommer med, hvis de kørte udenfor myldretiden. Nu skal turen planlægges på klokkeslæt en uge i forvejen, bestilles og forudbetales.

"Lige nu kører vi ingen steder på grund af Corona, men før det skulle vi købe en billet på forhånd og bestille plads fra et aftalt stoppested på et præcist tidspunkt. Det er meget stift og temmelig håbløst, når man har med 10-15 børnehavebørn at gøre," siger han som et eksempel på mangler i den offentlige transport.

Det første møde i mini-borgersamlingen blev afviklet online i sidste uge, og Ulrich Holstein synes, at gruppesammensætningen virkede velovervejet og at den kom godt fra start.

"Min viden er basal og stammer fra nyhedsudsendelser, så jeg glæder mig til at få flere vinformationer. Jeg vil også gerne kende politikernes overordnede planer, hvis der er nogle. Det er spild af tid at foreslå noget, som slet ikke passer ind i dem," påpeger han.

Ulrich Holstein bor og arbejder i Risskov, så han cykler til daglig.

Ulrich Holstein bor og arbejder i Risskov, så han cykler til daglig. Foto: Tahmasbi

 

Publiceret 30 January 2021 09:00