Culture Works afvikler her digital julebingo for firmaet SimCorp. Eventbureauet har haft stor succes med sine digitale arrangementer, som vi vil se flere af i fremtiden.

Culture Works afvikler her digital julebingo for firmaet SimCorp. Eventbureauet har haft stor succes med sine digitale arrangementer, som vi vil se flere af i fremtiden. Foto: Culture Works

Culture Works: Vi ses på nettet

Eventbureauet har fået en arkitektur-pris for deres facade og en visionspris for Kongelunden. Men det er bureauets digitale transformation, der har reddet dem gennem Corona-nedlukningen og ført dem ind i fremtiden

Af
Bente Tahmasbi Hansen

Aarhus Eventbureauet, Culture Works, i Mejlgade fik først i december Aarhus Kommunes arkitekturpris for deres smukke facade. Senere i december vandt de som en af tre visionskonkurrencen for Kongelunden. De er meget stolte og hænger med stor glæde priserne op på væggen sammen med dette års Gazellepris, som de har vundet for tredje år i træk.

Men det allerstørste Culture Works har opnået i år er, at de rejste sig i støvet fra alle de mange kulturevents, som klappede sammen, da corona satte ind. De så ind i et stort millionunderskud men har formået at vende det til et lillebitte overskud. Selv om deres mange eventopgaver bare forsvandt en for en, klarede de aarhusianske kulturmagere sig igennem nedlukningen uden at fyre medarbejdere og med skindet på næsen.

Kultur hver for sig

"Vi er et kulturelt eventbureau. Vi har i høj grad samlet masser af mennesker til festivaler, konferencer og livearrangementer i 10 år, og fra den ene dag til den anden, blev det ulovligt at være sammen. Hvad skulle vi så?" spørger Adrian Matthew Fey retorisk. Han er en af stifterne af Culture Works og kreativ direktør.

"Vi måtte tilbage til tegnebrættet. Først for at udøve brandslukning. Vi mistede for mange millioner kroner store sommerprojekter og måtte have overblik over, hvad der kunne reddes, og hvad vi kunne dreje over i en ny og anden retning," svarer han på sit eget spørgsmål.

Den nye retning blev en digital udgave af for eksempel Hummels salgskonference. Det lyder simpelt men er en svær øvelse, når det skal være så godt, at det digitale kan være en reel afløser for det fysiske.

"Vi har før lavet Hummels salgskonference. Det har været med modeshow, events og købere, der blev fløjet ind. Det kan man ikke bare erstatte med et link, folk kan klikke på. Man skal give dem en stærk oplevelse og noget der engagerer. Man skal have noget på hjerte," fastslår Adrian Matthew Fey.

Budskab i billeder

Culture Works fandt derfor frem til nogle gode Hummel-historier, som kunne fortælles fængslende vi via video. Den administrerende direktør, Allan Vad Nielsen, fik rollen som coach, der skulle have sit hold af medarbejdere til at spille optimalt på trods af det stærke benspænd fra pandemien. Derfor blev scenen sat på stadion, hvor direktøren opfodrede til, at man trods pandemien skal blive ved med at spille, at udvikle sig og stikke snuden frem.

Culture Works har modtaget Aarhus Kommunes arkitekturpris 2020 for bureauets facade.

Culture Works har modtaget Aarhus Kommunes arkitekturpris 2020 for bureauets facade. Foto: Culture Works

"Den video fik rigtig god respons. Folk rundt omkring loggede rent faktisk på og fulgte med. Nogen på Aarhus Kommune så den også og har derfor bedt os om at udforme deres nytårsbriefing," siger eventmageren.

"Jeg kan se at de projekter, der skaber god værdi, er de levende. En god event er ikke bare en produktion i lyd og lys og nogen, der går på scenen og siger en hel masse. Der skal være noget liv og noget, der er vedkommende," siger bureauchefen.

Bureauerne brager sammen

Han og hans kolleger har brugt utallige søvnløse timer på ting, der ikke er blevet til noget. Blandt andet fordi nye bølger har lagt nye forslag ned.

"Men vi er lykkes med denne digital transformation. Vi troede, at vi ville få et million underskud, men kan se, at vi går i et lille plus. Da pandemien bombede os fuldstændig tilbage til start, troede jeg ikke, at vi ville stå her i dag. Nogle af de store eventbureauer er gået konkurs om ørene på os," siger Adrian Matthew Fey og ånder lettet op.

2020 tegnede ellers til at blive det stærkeste år nogensinde, men det var før Covid19 meldte sit indtog. Kulturfolkene håber på en ny normal virkelighed i 2021, hvor både byliv, arbejdsliv og forretningsliv ikke hele tiden skal ændres fra øjeblik til øjeblik. At det bliver mere roligt og naturligvis stadig masser af forbehold men forhåbentlig også vacciner.

"Men de digitale ændringer er kommet for at blive. Vi skal være mere bevidste om, hvornår vi kan klare noget online og hvornår vi skal rejse fysisk på tværs af lande og kontinenter. Før blev det bare forventet, at man fløj langt for at deltage i store møder – men skal man det?" spørger han igen retorisk og lader spørgsmålet flagre i luften, fordi svaret er indslysende.

Adrian Matthew Fey mener, at digitaliseringen tager fart.

Adrian Matthew Fey mener, at digitaliseringen tager fart. Foto: Culture Works

Festivaler med en digital del

"Jeg håber, at vi igen får Smuk Fest og North Side som vi kendere dem, men vi kommer til at se hybrider, der har digitale ben i højere grad. Det giver god mening, fordi det er et godt supplement til de fysiske events. Især for dem, der ikke lige er til stede på pladsen men som gerne vil være med," forklarer Adrian Matthew Fey.

"Vi har på ganske kort tid udviklet os og tilegnet os nye kompetencer, der ellers ville have taget fem år at opnå. Det har været en masterclass her og nu. De dynamikker er fremskyndet på grund af Corona," fortsætter den kreative direktør, der som altid er optimistisk.

Culture Works har ifølge ham vendt hver en sten og set mulighederne i det, der ikke kunne lade sig gøre.

"Vi er allerdygtigst til at forbinde store virksomheder med de stærke kreative. Vi har ikke selv alle løsningerne, men ved hvor vi skal finde dem. Vi ved for eksempel, hvem der kan lave den stærke streaming-oplevelse. Det kan Karmacat, der har lavet videoerne til Hummel."

Ind i 2021 med god energi

Culture Works har været langt nede og er kommet ovenpå. Det gælder både for forretningen og for bureauets facade. Først blev den udsat for hærværk - og så blev den præmieret med Aarhus Kommunes Arkitekturpris. Og nogle uger senere var bureauet med til at vinde visionkonkurrencen for Kongelunden. De arbejdede sammen med OVJ Arkitekter, Martin Thim og Juul Carlsen Studio, der er yngre arkitekter, kulturmagere og iværksættere.

Deres forslag er beskrevet som stærkt i forhold til oplevelser. Det foreslår blandt andet en fælles central plads og en Foreningsby som hægtes sammen med et nyt sportscampus. Der skal nye talenter kunne træne side om side med eliten i et økosystem, der harmonerer med naturen i Kongelunden.

Culture Works og deres samarbejdspartnere har vundet visionskonkurrenvcen om Kongelunden med forslag om en fælles central plads og et nyt sportscampus plus en overdækket cykelbane med parkeringskælder og atletikbaner ovenpå.

Culture Works og deres samarbejdspartnere har vundet visionskonkurrenvcen om Kongelunden med forslag om en fælles central plads og et nyt sportscampus plus en overdækket cykelbane med parkeringskælder og atletikbaner ovenpå. Presse-illustration

De foreslår også en overdækket cykelbane med parkeringskælder og atletikbaner ovenpå.

"Det fedeste er, at vi er blevet lagt mærke til og at kommunen kunne bruge vores visionsforslag. Vi vil bruge nogle af de penge, vi vandt, til at arbejde videre på konkrete idéer. Vi vil gerne arbejde sammen med andre, der har tyngde og erfaring i blandt andet det arkitektoniske," siger Adrian Matthew Fey.

"Selv om Kongelunden er et fysisk område får også det en digital side. For eksempel i form af counterstrike, der ellers er en københavner-ting, eller et mesterskab i robotfodbold," foreslår den kreative direktør.

Han vender blikket fra fremtiden tilbage til året, der netop er gået. 

"Det er virkelig gået fra den ene yderlighed til den anden i 2020 - på mange måder. Vi er klar til at gå ind i 2021, der bliver mere digitalt end nogensinde," forudser Adrian Matthew Fey.

Fakta

Culture Works

Fik 7. december en arkitekturpris af Aarhus Kommune for bureauets facade. Det ligger i Mejlgade 72 og har restaureret den oprindelige facade med håndmalede skilte.

Vandt 16. december Aarhus Kommunes Visionkonkurrence for Kongelunden som en ud af tre vindere.

Siden 2010 har Culture Works skabt og eksekveret hunderedevis af events. Fra små aktiviteter til store internationale konferencer, festivaller og modeshows.

I Aarhus står de blandt andet for Cluster Square, der er en årligt tilbagevendende festival på Kloster Torvet i forbindelse med Aarhus Festuge.

Culture Works har fået en række priser. Blandt andre Cazelle-prisen tre år i træk - også i år.

Publiceret 14 January 2021 06:00