The Boy That Got Away er på scenen på HeadQuarters helt uden publikum. Ole Løhde filmer koncerterne, der kan ses live gratis på nettet.

The Boy That Got Away er på scenen på HeadQuarters helt uden publikum. Ole Løhde filmer koncerterne, der kan ses live gratis på nettet. Foto: HeadQuarters

Spillested sender 12 gratis koncerter på Facebook:

"En lille håndsrækning"

Det lukkede spillested, HeadQuarters, er forvandlet til et filmstudie med livekoncerter, som deles digitalt. Der er dømt hjemmekoncerter med øl til købmandspris

Af
Bente Tahmasbi Hansen

Aarhus HeadQuarts er som resten af samfundet ramt af corona-restriktionerne. Stedet står tomt, men alligevel går 12 bands går på scenen. De bliver filmet og sendes digitalt ud til publikum.

"Vil I have mere?" spurgte gutterne fra bandet Katla, da de for nylig spillede i lokalet uden publikum.

Reaktionen var hurtig og klar: en række glade smileys og opadvendte tommelfingre strømmede ind via Facebook. En af dem, der så med, var Josephine Ellemose Honoré.

"Det var sjovt, at vi kunne interagere med de andre deltagere og bandet. For eksempel sendte vi emojies, når der var solo. Det var præcist at være sammen på afstand," siger hun.

Flere kameraer er i spil, når koncerterne på HeadQuarters filmes både håndholdt og fra forskellige vinkler. Det kræver flere hænder. Heldigvis er der frivillig hjælp til Ole Løhde, der står i forgrunden.

Flere kameraer er i spil, når koncerterne på HeadQuarters filmes både håndholdt og fra forskellige vinkler. Det kræver flere hænder. Heldigvis er der frivillig hjælp til Ole Løhde, der står i forgrunden. Foto: HeadQuarters

Fest foran skærmen

Aarhusianeren bor i et kollektiv og synes, det var helt oplagt at samle en flok, der kunne opleve koncerten samme på husets store skærm. Der blev dækket op med kolde øl og hyggelige stearinlys. Bordet i rummet blev skubbet væk og så var der plads til headbanging og fri udfoldelse.

"Vi savner at være til koncert og tænkte: lad os dog prøve det. Vi var en håndfuld fra min nære gruppe, og vi gav den bare gas. Det var sjovere, end jeg havde regnet med," siger Josephine Ellemose Honoré.

Hun hører ellers ikke heavymetal, og blev meget positivt overrasket over, hvor god musikken var.

"Det er meget nemt at kaste sig ud i noget nyt, når man ikke skal købe en dyr billet eller begive sig gennem byen og ind på et spillested. Derhjemme kan man bare slukke eller sætte noget andet på, hvis man ikke kan lide musikken. Streaming gør det nemmere at eksperimenterer," fastslår hun.

Josephine Ellemose Honoré var ikke alene om at blive begejstret for en musikgenre, hun ellers ikke har dyrket. En af de andre roomies blev også ny fan, så de tror på, at digitale koncerter nemmere kan få et nyt publikum.

Troede først ikke på det

Josephine Ellemose Honoré var først skeptisk, da hun hørte om de digitale koncerter og tænkte, at de sikkert ville være som en video på YouTube. Men der viste sig at være afgørende forskelle.

"HeadQuartes filmer fra flere vinkler og klipper mellem kameraerne, så man får levende billeder og ikke bare en flad todimensionel scene. Der er også et håndholdt kamera, så det er som at stå på første række. Men her bliver man ikke skubbet eller smittet og kan nemt gå på toilet uden at skulle gennem en menneskemængde," siger hun.

En af de andre deltagere ved kollektiv-koncerten var Hamo Gluhic. Også han er positivt opverrasket over oplevelsen.

"Jeg er ikke den store sidde-ned-koncert-person, så jeg kommer ikke til koncert for tiden. Det savner jeg, så jeg var klar til de digitalekoncerter, men ville bare have valgt at se dem i min telefon. Men så tog Josephine initiativ til hjemmekoncerten, og det er meget bedre," mener han.

"Når folk får øjnene op for, at det her virker så godt, tænker jeg, at flere vil udnytte det i fremtiden. Det giver en fællesskabsfølelse. Og det er så nemt, at der ikke er meget, der kan holde en tilbage," fortsætter han og tænker på de gange, hvor han har forladt en festivalplads på grund af for eksempel regn eller fordi lyden er blæst i den forkerte retning, så han ikke kunne høre noget.

Hamo Gluhic mener dog ikke, at man skal underkende charmen ved at møde ligesindede og falde i snak, når man mødes til en fysisk koncert. Eller den fantastiske stemning, der kan opstå.

"De fysiske og de digitale koncerter kan noget forskelligt. Det er godt, at vi har begge muligheder, og jeg kan kun anbefale folk at prøve dem," siger han.

HeadQuarters er presset

HeadQuarters vælger at kaste nogle kræfter i de digitale koncerter, fordi de gerne vil støtte musikmiljøet og musikerne. Også spillestedet er hårdt presset efter mere end et halvt års lukning. Selv om de to ejere ikke tjener noget som helst på at streame koncerter, gør de det alligevel.

"Vi har, før corona satte ind, modtaget penge fra en pulje til afløning af musikere. Hvis vi ikke bruger dem, går pengene tilbage. Derfor har vi arrangeret 15 koncerter," siger Ole Løhde, der er ejer og driver spillestedet sammen med Amira Gluhic.

De to afholder selv de øvrige udgifter til stedets drift uden at få nogen entré-indtægter. De har også indkøbt kameraudstyr for egne midler.

"Musikerne er hårdt ramt af corona-nedlukningerne. Vores koncerter er en lille håndsrækning," siger Ole Løhde, der selv er sanger i 'Still the man'.

De 15 koncerter byder på jazz, rock og pop. HeadQuarters har fokus på soul, funk og disco, når anlægget i baren kører.

HQ-ejere

Fakta

Koncerter på HeadQuarters:

31. oktober Asger Techau, Sundays

5. november Martin Zeppelin

12. november Verdens Sidste Idé

13. november Kulu

21. november Orcas, Chavs

28. november Skinny Violet

3. december Ral.

4. december Alkymist

5. december Gabestok, Fanebærer

Publiceret 28 October 2020 07:00