Instruktør og leder af Teater Freeze Productions, Hanne Trap Friis, glæder sig til at præsentere det danske publikum for et vigtigt stykke Grønlands-historie i sine to forestillinger 'Udsigt' og 'Blok 4' på Teatret Svalegangen.

Instruktør og leder af Teater Freeze Productions, Hanne Trap Friis, glæder sig til at præsentere det danske publikum for et vigtigt stykke Grønlands-historie i sine to forestillinger 'Udsigt' og 'Blok 4' på Teatret Svalegangen. Foto: M. Jeppesen

Et vigtigt stykke Grønlandshistorie sættes i scene i Aarhus

Aarhusianske Hanne Trap Friis producerer og instruerer de to forestillinger 'Udsigt' og 'Blok 4', som på forskellig vis sætter ord og bevægelse på en vigtig del af det nye Grønlands historie. Oplev dem på Teatret Svalegangen 5.-8. oktober

Af
Mai-Britt Jeppesen

AARHUS I disse dage får to unikke forestillinger, 'Udsigt' og 'Blok 4', om blok 1 til 10 i Nuuk Danmarkspremiere på Teatret Svalegangen. Betonblokkene blev opført i 1960'erne som en del af Folketingets og Grønlandskommissionens program for at modernisere og urbanisere den grønlandske infrastruktur ved at flytte folk væk fra kystnære bopladser, der blev anset for 'urentable, usunde og umoderne'.

Den aarhusianske instruktør og leder af Teater Freeze Productions, Hanne Trap Friis, står bag produktionen og instruerer selv begge forestillinger.

"Siden 2012, hvor jeg første gang var i Grønland i forbindelse med min forestilling 'Strømsteder // Sarfartuut', har jeg haft lyst til at fortælle den menneskelige historie om betonblokkene til alle i både Danmark og Grønland. Her fik jeg første gang historien om blokkene fortalt og tænkte med det samme, at det kunne være interessant at skildre, hvad der er sket i og omkring blokkene," siger Hanne Trap Friis. Hendes råhvide øreringe skåret i ben dingler fra ørerne, mens hun taler.

Hanne Trap Friis er lige hjemvendt fra et af sine længere ophold i Nuuk, som hun opfatter som sit andet hjem. I en booket kalender har hun fundet et par formiddagstimer til et interview med Århus Onsdag på Teatret Svalegangen, inden hun haster videre til København.

I de otte år der er gået, siden Hanne Trap Friis første gang stiftede bekendtskab med blokkene i Nuuk og historierne bag, har hun været optaget af andre produktioner – flere med afsæt i Grønland. Heriblandt 'Den Grønlandske Mand' som i foråret vandt en Reumert – den første grønlandske Reumert nogensinde – for bedste mandlige ensemblerolle.

"Jeg har ikke siddet på hænderne og ventet på at realisere projektet om blokkene. Jeg har haft alt muligt andet i gang, sideløbende med at jeg har arbejdet på at realisere projektet. Jeg arbejdede videre på idéen, og i 2016 begyndte jeg at søge fondsmidler, og i 2017 gik jeg i gang med min research."

"Det var jo et vanvittigt projekt at kaste sig ud i, og mange rystede på hovedet ad mig, når jeg præsenterede det. Projektet, som fik titlen 'Sletten' eller på grønlandsk; 'Narsarsuaq', indbefattede fem meget forskellige performances, som spillede i alt halvfjerds gange på bare syv dage. Jeg jonglerede fem forfattere, 13 grønlandske, 2 danske og en norsk kunstner og en produktionsleder," fortæller Hanne Trap Friis. Hun puster ud, så læberne vibrerer mod hinanden.

"Herudover var det et projekt, som krævede stor indsigt, samtidig med at det at tage fat på historien omkring blokkene krævede grønlandsk accept. Det er et stort og vigtigt kapitel i Grønlands historie og har haft vidtrækkende konsekvenser – ikke mindst følelsesmæssige – for rigtig mange mennesker. På godt og ondt. Det er et politisk projekt, som lægger op til diskussion, og som for mange har været en smertelig proces at skulle igennem. Således har en del af min opgave været ikke at gå for langt; hele tiden sørge for ikke at komme til at overskride nogens grænser," forklarer instruktøren.

'Blok 4' og 'Udsigt' er to ud af de fem forestillinger, som udgør Hanne Trap Friis' projekt 'Sletten', som var hendes første egenproduktion i Grønland.

'Blok 4' og 'Udsigt' er to ud af de fem forestillinger, som udgør Hanne Trap Friis' projekt 'Sletten', som var hendes første egenproduktion i Grønland. Foto: M. Jeppesen

Rammer af rå beton

Hanne Trap Friis ønskede, at forestillingerne skulle spille i netop de betonblokke, de tog sit afsæt i. Og at de skulle fremføres under den store Nuuk Nordisk Festival, som varer i en uge, så både lokale og internationale gæster kunne se dem.

"Jeg måtte helt op i ledelsen af selvstyrets boligudlejning for at få lov til at benytte blokkene. Dernæst skulle jeg have lov af beboerne til at komme ind i deres private hjem for at researche og forstå historierne. Heldigvis mødte jeg stor imødekommenhed og velvillighed, og det lykkedes os at spille i den rå beton – i to store, tomme børnehaver og lejligheder - og med scenografi og kostumer fundet der. Det blev en kæmpemæssig installation, og mellem forestillingerne cyklede vi rundt imellem blokkene for at kunne nå det hele," husker Hanne Trap Friis.

Idet det var beboernes historier, Hanne Trap Friis fortalte, og deres hjem 'Sletten' blev opført i, besluttede hun at dedikere projektet til de grønlandske familier og invitere samtlige beboere i blokkene ind for at se forestillingerne.

"Vi vidste ikke, hvor mange der ville komme. Om der ville komme nogen overhovedet. Men det væltede ind med mennesker fra dag et. Folk stod simpelthen i kø. Det var jo fantastisk. Folk i Nuuk var glade for historierne, og mange følte sig ramt af dem. Både grønlænderne, danskerne og de internationale gæster til festivalen.

'Sletten' var Hanne Trap Friis' første egenproduktion i Grønland.

"Med 'Sletten' skulle jeg ligesom bevise, at jeg var i stand til at skabe en produktion i Grønland. Så det var en glæde uden lige, da det lykkedes. Jeg var meget stolt – ikke mindst af mine kunstnere. Og så var det en kæmpe forløsning endelig at kunne realisere forestillingerne efter flere års indledende arbejde." Hanne Trap Friis falder i staver et par sekunder.

En af de to forestillinger, 'Udsigt', er skrevet af Makka Kleist, som er en af Grønlands førende skuespillere. Forestillingen fremføres som en monolog af Makka selv.

En af de to forestillinger, 'Udsigt', er skrevet af Makka Kleist, som er en af Grønlands førende skuespillere. Forestillingen fremføres som en monolog af Makka selv. PR Foto

Personlige beretninger

To af de fem forestillinger, 'Blok 4' og 'Udsigt', kommer nu til Danmark, hvor de kan opleves på Teatret Svalegangen.

"Makka Kleist, som har skrevet manuskriptet til 'Udsigt', er en af Grønlands førende skuespillere og en sublim historiefortæller. Forestillingen fremføres som en monolog af Makka selv. Historien tager udgangspunkt i hendes egen opvækst og fortællingen om, hvordan hele hendes familie blev flyttet fra bygden og ind i storbyens beton. Det er en historie om rejsen fra fangerlivet til bylivet, om at få en mere bekvem hverdag, men også om at miste udsigten og forbindelsen til naturen. Makkas fortælling stiller skarpt på, hvad der sker, når man bliver fjernet fra sit hjem og væk fra alt det, man kender. Det har store konsekvenser - positive og negative," fortæller Hanne Trap Friis med alvorlig mine.

"Det er en barsk, menneskelig fortælling, men også en fortælling med humor," tilføjer hun så.

Den anden forestilling 'Blok 4' er forfatteren Kim Leines første teaterstykke, som bygger på hændelser fra de 15 år, han selv boede i Nuuk.

"I Kim Leines stykke er tre skuespillere på scenen. 'Blok 4' er både en kærlighedshistorie, en erotisk tragedie og en rammende fortælling om forholdet mellem danskerne og grønlænderne. Det er sex, blod, sved og tårer," lyder det fra Hanne Trap Friis.

At valget er faldet på 'Udsigt' og 'Blok 4' som de to forestillinger, der i denne omgang skal opføres i Danmark, beror på tilfældighed og praktik.

"Alle fem forestillinger i 'Sletten' er fantastiske, så det er ikke for at fremhæve disse to frem for de øvrige. Men for de her to forestillinger gælder det, at de kan stå alene, samtidig med at de spiller godt sammen. Og så bor samtlige medvirkende kunstnere i Danmark, hvilket gør praktikaliteterne nemmere – særligt her under corona krisen," forklarer instruktøren.

Hanne Trap Friis betragter Grønland som sit andet hjem og håber, at hum med sine forestillinger, kan være med til at udvide danskernes ofte negative syn på Grønland og grønlænderne.

Hanne Trap Friis betragter Grønland som sit andet hjem og håber, at hum med sine forestillinger, kan være med til at udvide danskernes ofte negative syn på Grønland og grønlænderne. Foto: M. Jeppesen

Noget på hjerte

I 2021 er det 300-året for Danmarks kolonisering af Grønland, og i den anledning tager alle fem forestillinger på turné i maj-juni.

"Den grønlandske karavane kommer til Danmark til foråret. Så i 2021 kan man sige, at vi bytter om på rollerne – nu er det Grønlands tur til at indtage Danmark." Hanne Trap Friis' smil forvandler hendes øjne til smalle sprækker bag brilleglassene.

Den erfarne og prisvindende instruktør er spændt på at skulle sætte de to forestillinger op i Danmark.

"Jeg er meget spændt på at skulle opføre Makka og Kims forestillinger i nogle helt andre settings, end dem vi havde i Nuuk. Og for et helt andet publikum. Jeg håber, vi kan skabe den samme nærhed med publikum, som vi kunne i Nuuk. Det er mit mål - at skabe nærhed og vise, at jeg har noget på hjerte," siger hun.

Som vi sidder i Teatret Svalegangens café og taler, er det tydeligt, at Hanne Trap Friis har noget på hjerte. Og at hendes hjerte banker intenst for Grønland.

"Jeg håber, at vi med vores forestillinger kan nå et bredt publikum og med vores indsats være med til at nuancere beskuelsen af Grønland. Efter min mening har vi i Danmark generelt for lidt viden om Grønland. Jeg synes, det er vigtigt, at vi forstår historien og udvider vores ofte negative syn på Grønland og grønlænderne. Og jeg tror og håber, at jeg med det, jeg gør, kan være med til at italesætte Grønland," siger hun med et beslutsomt nik, der atter får de smukt udskårne øreringe til at dingle.

FAKTA: 'Udsigt' og 'Blok 4'

Medvirkende: Makka Kleist, Helene Kvint, Karina Møller og Thomas Knuth

Tekst: Kim Leine ('Blok 4'), Makka Kleist ('Udsigt')

Instruktion: Hanne Trap Friis

Produceret af: Teater Freeze Productions, http://www.freezeproductions.dk/

Dato: premiere 5. oktober, spiller til og med 8. oktober 2020, alle aftener klokken 19.30

Sted: Teatret Svalegangen, Ny Sal, Rosenkrantzgade 21, Aarhus C

Billetter og yderligere info på svalegangen.dk

Publiceret 05 October 2020 11:00