Sarah Kamille Amininejad Teilbrand med kunstner Laura Degns jakke lavet af menneskehår, som er en del af åbningsudstillingen på TESE i Vestergade.

Sarah Kamille Amininejad Teilbrand med kunstner Laura Degns jakke lavet af menneskehår, som er en del af åbningsudstillingen på TESE i Vestergade. Foto: M. Jeppesen

Jakke af menneskehår: Folk træder et skridt baglæns og skærer ansigt

Det nyåbnede kunstgalleri TESE i Vestergade inviterer på udstillinger, talks og performativ kunst og er bygget op om et koncept, der favner inklusion og mangfoldighed

Af
Mai-Britt Jeppesen

AARHUS En enarmet torso af en alien tager imod fra plakater på væggen hos TESE i Vestergade 49. Det samme gør Sarah Kamille Amininejad Teilbrand, som sammen med Søren Birk Ebbestrup Malling står bag det nyåbnede kunstgalleri.

Sarah Kamille har for nyligt afsluttet sin uddannelse, som har tråde udi æstetik og kultur, dramaturgi og analytisk journalistik.

"Nu er jeg endelig færdig med at læse efter seks års studie. I al den tid har det kriblet i mig efter at skabe noget. Jeg har drømt om at etablere et levende galleri, hvor installationer og performativ art får en central rolle," siger Sarah Kamille og sætter sig på trappestenen ud mod den befærdede Vestergade. I strømpefødder og med en dampende kop kaffe hvilende på knæet.

"Samtidig vil vi med TESE gerne tilbyde et sted, hvor mennesker kan mødes på tværs og lade sig inspirere. En del af vores koncept er at bryde med den klassiske forståelse af gallerier. Vi vil gerne, at det ikke bliver for ekskluderende og elitært. Uden at vi går hen og bliver en form for forsamlings- eller ungdomshus. Derfor gør vi også en del ud af at referere til galleriet som 'TESE'. Og så fordi der selvfølgelig er en åbenlys værdi i, at folk lærer navnet at kende og bruger det," fortæller hun.

Sarah Kamille og Søren Birk har haft flere mulige navne oppe at vende. Valget faldt på TESE. Navnet står med store turkise versaler over indgangsdøren til det 110 kvadratmeter store lokale, som tidligere husede en computerbutik.

"Både Søren og jeg er universitetsuddannede og vant til at be- og afkræfte hypoteser. Så vi har navngivet vores sted efter den virkelighed, vi selv kommer fra. Og så synes vi, navnet kan noget, fordi det betyder noget forskelligt alt efter, hvilket præfiks man sætter foran – pro-, hypo-, syn- og så videre. Det åbner muligheden for at have mange typer udstillinger." Sarah Kamille skutter sig i morgenluften og lukker sin frakke tættere om sig.

Sarah Kamille Amininejad Teilbrand fremviser TESEs logo; den enarmede alien uden køn.

Sarah Kamille Amininejad Teilbrand fremviser TESEs logo; den enarmede alien uden køn. Foto: M. Jeppesen

Det døde får liv

Lørdag eftermiddag 12. september inviterede TESE første gang offentligheden indenfor. På TESEs åbningsudstilling er de to kunstnere Laura Degn og Majbritt Birk gået sammen om udstillingen 'forglem mig ej'. Herudover udstiller en tredje kunstner, Emily Conlon, sine små, skæve skulpturer.

"Laura Degn og Majbritt Birk, som begge kommer fra Århus Kunstakademi, er gået sammen om vores åbningsudstilling 'forglem mig ej'. Udstillingen repræsenterer værker, der skaber nye fortællinger og former ud fra noget, der er dødt og smidt væk," siger Sarah Kamille. Hun løfter sin kop fra knæet, rejser sig, tripper ind i galleriet og hen til et af de brede vinduespartier ud mod gaden.

"Laura kigger ind i, hvad kroppens affald kan. Hun har lavet den her jakke af menneskehår, som hun har fået fra frisørsaloner rundt omkring i byen," Sarah Kamille stryger forsigtigt jakken af hår med håndryggen, mens hun fortsætter:

"Det ligner lidt, jakken er lavet af uld. Når folk opdager, at materialet er menneskehår, træder nogen uvilkårligt et skridt baglæns og skærer ansigt. Det samme gælder kjolen herovre, som Laura har syet af tynde silikoneafstøbninger af sin egen hud," Sarah Kamille går over til galleriets andet vindue, hvor den omtalte kjole hænger på en bøjle.

"Materialet både ligner og føles som hud, mærk selv!" opfordrer Sarah Kamille.

Kjolen føles glat og let klistret.

"Forleden stod en mand og betragtede kjolen i vinduet udefra. Det var tydeligt, at han – som så mange andre – i første omgang tænkte 'fashion'. Da han så så videoen, der kører i loop på iPad'en, hvor Laura demonstrerer, hvordan hun har kreeret kjolen, blev hans ansigt helt forvrænget i væmmelse, og han trådte et par skridt tilbage. Den reaktion ser vi tit." Sarah Kamille smiler.

Kunstner Majbritt Birk arbejder også med affald. Ikke med kroppens, men med forbrugerkulturens.

"Majbritt forvandler det, vi smider ud, til noget smukt. Blandt andet har hun lavet et tæppe af engangsgafler i plastik, som ligner et lammeskind." Sarah Kamille gør et nik hen mod en stol i et af galleriets hjørner. På den ligger tæppet af plastgafler og ligner ganske rigtigt et lammeskind.

I udstillingslokalets modsatte ende troner Emily Conlons små skulpturer på hver sit lille bræt, som hænger ned fra loftet. Væsnerne er udformet i stærke farver og bærer accessories som motorbriller, smykker med glimtende sten og undertøj, som ikke efterlader meget til fantasien.

"Emilys små mærkværdige væsner bevæger sig på grænsen til et infantilt univers, men de er kunst til voksne. Betragter man skulpturerne tæt på, lægger man mærke til, at de hver især bærer på hemmeligheder og skavanker, som fetish-inspireret undertøj eller et herpes på læben." Sarah Kamille drejer på en af de små figurer, så g-strengs trusse og baller kommer til syne.

Kunstner Emily Conlons små, mærkværdige skulpturer hænger ned fra loftet på TESE september ud.

Kunstner Emily Conlons små, mærkværdige skulpturer hænger ned fra loftet på TESE september ud. Foto: M. Jeppesen

Vi er alle aliens

Sarah Kamille og Søren Birk er begge udøvende kunstnere og har et stort netværk i kunstnermiljøet.

"I kraft af vores uddannelser og kunstneriske virke, har vi et stort netværk, som vi trækker på, når vi skal udvælge vores udstillere. Vi er særligt draget af kunstnere, som arbejder med det tværkunstneriske, som har kant og autenticitet, og som søger grænser og har noget på hjerte," forklarer Sarah Kamille.

"Vi kan også godt lide kunst, som er en politisk kommentar på samfundet. Men det betyder ikke, at kunst ikke må eksistere for kunstens skyld alene – det må den. Kunst med en politisk agenda kan fange og fascinere, men den kan også ødelægge mangfoldiggørelsen og inddragelsen af beskueren. Søren og jeg tænker meget over, hvilke signaler vi sender ud, da vores ønske er, at vi på TESE både kan danne og favne stemmer. Vi vil gerne kunne samle forskellige segmenter og holdninger i samme rum," understreger hun.

Sarah Kamille sætter den nu tomme kaffekop på et bord midt i lokalet og peger på plakaten med den enarmede alien.

"I forlængelse af vores ønske om at være inkluderende, har vi valgt en alien uden synligt køn som TESEs logo. Når vi skræller vores smarte solbriller, tasker og mærketøj af, er vi jo alle sammen en slags aliens. Med logoet vil vi gerne signalere, at alle er velkomne på TESE uanset baggrund, klasse, hudfarve og køn," siger Sarah Kamille. Hun forsvinder ind i et mindre tilstødende lokale og kommer tilbage, trækkende en papkasse efter sig. Fra kassens dyb fisker hun et par T-shirts op. En i mintgrøn og en i knækket hvid - begge med alien-logoet på maven.

"Vi har fået produceret T-shirts og muleposer med vores logo på. Det er ikke noget, vi vil pådutte folk, men hvis nogen spørger, så har vi begge dele til salg," siger Sarah Kamille forsigtigt og lader T-shirts'ne dumpe tilbage i kassen.

Adskillige besøgende lagde vejen forbi TESE i Vestergade 49, da kunstgalleriet slog dørene op lørdag eftermiddag 12. september.

Adskillige besøgende lagde vejen forbi TESE i Vestergade 49, da kunstgalleriet slog dørene op lørdag eftermiddag 12. september. PR Foto

Et levende værksted

Tillige med skiftende udstillinger, er det Sarah Kamille og Søren Birks ambition at kunne invitere til forskellige typer events hos TESE.

"Udover selvfølgelig en masse fede udstillinger, vil vi gerne invitere på events, hvor vores gæster kan opleve performativ kunst i mini-format, oplæsninger og intimkoncerter. Og så kommer TESE til at fungere som et arbejdende værksted, hvor Søren Birk kan male og jeg kan skrive digte og sange og udfolde mig performativt på gulv," lyder det fra Sarah Kamille.

"Så håber vi bare, at en masse folk vil kigge ind. Vi er her til at svare på spørgsmål og giver altid gerne en kop kaffe," tilføjer hun så.

Når udstillingen 'forglem mig ej' og Emily Conlons figurer tages ned ultimo september, overtager gruppeudstillingen 'The space I go to disappear in' pladsen.

"Det næste, vi har på programmet, er gruppeudstillingen 'The space I go to disappear in' med værker af kunstnerne Anne-Sofie Overgaard og Clara Bro Uerkvitz. Udstillingen stiller skarpt på vores forbindelse til omgivelserne, til naturen, til tiden og til hinanden og er kurateret af kuratorduoen Popmaché. Der er fernisering 2. oktober, og så inviterer vi til en artist talk 4. oktober," annoncerer Sarah Emilie. Hun skubber papkassen med merchandise ud bagved, hvor hun tænder for kaffemaskinen, der straks begynder at snurre. På tilbagevejen retter hun på plakaten med alienen. Så er både den og hun selv klar til at tage imod interesserede og nysgerrige besøgende.

FAKTA: TESE

Vestergade 49, 8000 Aarhus C

Bag galleriet står Sarah Kamille Amininejad Teilbrand og Søren Birk Ebbestrup Malling

Åbnede 12. september 2020

Udstillingen ‘forglem mig ej’ samt Emily Conlons figurer kan opleves på TESE september ud

Gruppeudstillingen ‘The space I go to disappear in’ kan opleves fra 2. oktober

Find TESE og kommende udstillinger og events her på galleriets Facebookside

Publiceret 28 September 2020 13:00