Lydkunstner Marie Koldkjær Højlund er aktuel med albummet 'Intet er nok', som hun udgiver under navnet 'Kh Marie.' Numrene fra albummet kan opleves live til sansekoncerter på Aarhus Teater 25. og 26. september.

Lydkunstner Marie Koldkjær Højlund er aktuel med albummet 'Intet er nok', som hun udgiver under navnet 'Kh Marie.' Numrene fra albummet kan opleves live til sansekoncerter på Aarhus Teater 25. og 26. september. Foto: M. Jeppesen

Marie Koldkjær Højlund sætter duft til vinylplade og koncerter på Aarhus Teater

Modet til at være ærlig og evnen til at være nysgerrig og tænke skævt, demonstrerer komponist og lydkunstner Marie Koldkjær Højlund med sit kommende album 'Intet er nok' og de dertilhørende sansekoncerter på Aarhus Teater

Af
Mai-Britt Jeppesen

AARHUS "Brrrr..." Med en metallisk brummen vånder ringeklokken sig under trykket fra en pegefinger. Hos den danske komponist og lydkunstner Marie Koldkjær Højlund ville et traditionelt 'Riiiing!' på en eller anden vis også have skuffet. Marie har hørt ringeklokken og åbner døren til hjemmet i Viby på fuldt gab og tager imod. Iført en grøn kjole, leopard leggins og et imødekommende smil.

Hun går forrest gennem køkkenet og ind i en solomfavnet dagligstue. Her sætter hun sig på en bænk ved et langbord ved siden af den åbne dør ud til villaens have. Lyden af højlydt fuglekvidder og duften af græs, æbletræer og lavendel fylder rummet.

Den mangefacetterede kvinde med den krøllede hjerne har et langt performativt CV bag sig. Rent musikalsk har hun optrådt og udgivet dels i eget navn, dels under navnet Marybell Katastrophy. Og så har hun været en del af rockgruppen Nephew. Nu har hun sat et nyt projekt i søen. Under kunstnernavnet 'Kh Marie' udkommer hun 25. september med albummet 'Intet er nok'. Med to dertilhørende sansekoncerter på Aarhus Teater, hvor hun er huskomponist i den kommende sæson.

Sangteksterne på albummet 'Intet er nok' har Marie Koldkjær Højlund skrevet i samarbejde med digteren Morten Søndergaard. Teksterne tager afsæt i de erotiske fortællinger i Højsangen fra Det Gamle Testamente.

"Min far, der var præst, gav mig engang en fotokopi af Højsangen. I årenes løb har jeg flyttet rundt på den kopi hundredvis af gange uden nogensinde at bruge den til noget. Men så en eller anden dag hvor jeg endnu engang havde fat i Højsangen, blev jeg nysgerrig og gav mig til at researche på den. Det er noget jeg har lært af Morten; at dykke ned i ting, jeg ikke på forhånd ved noget om, og gå med tilfældigheder. Morten er nysgerrig på alting, og som han engang sagde: 'Vi kan ikke leve langt, så vi må leve dybt.' Det forsøger jeg så at gøre," siger Marie med beslutsom mine.

Fri for selvcensur

Morten Søndergaard er bosat i Italien, og samarbejdet mellem ham og Marie Koldkjær Højlund går langt tilbage.

"Da jeg blev klogere på teksterne fra Højsangen, som efter min opfattelse handler om kærlighed og erotik, viste de sig at være tekster, jeg kunne relatere til. Så for omkring fem år siden skrev jeg til Morten og spurgte, om han kunne have lyst til at lave en gendigtning af Højsangen. Det svarede han nej til." Marie ler, så hendes store guldøreringe danser.

"Men så pludselig her fem år senere sender Morten mig en selfie, hvor han sidder alene i ørkenen et eller andet sted i verden. Med Højsangen. Åbenbart havde han allivel valgt at kaste sig ud i at gendigte den. Nogle uger senere sendte han mig 20 udkast til tekster, som alle frembragte nogle billeder, der rørte mig," fortsætter hun.

Herfra arbejdede Marie Koldkjær Højlund videre med Morten Søndergaards udkast.

"Flere har spurgt mig, hvorfor jeg ikke bare skriver mine egne kærlighedsdigte. Men det at arbejde med Mortens ord og gøre dem til mine bevirker, at jeg på en måde bliver mere ærlig. Jeg har ikke den samme selvcensur, som jeg ville have haft, hvis det havde været mine ord fra start," forklarer hun.

Ligefrem formidling

Tidligere har Marie sunget primært på engelsk. Men på 'Intet er nok' er alle teksterne på dansk.

"Jeg har skullet vænne mig til at synge og udgive på dansk. Men efter at have arbejdet med gamle danske salmer i forestillingen 'Lyden af de skuldre, vi står på' på Århus Teater og have sunget på dansk i Nephew, har jeg opdaget, hvad det danske sprog kan, og jeg har fået lyst til at arbejde mere med det. I tilblivelsen af 'Intet er nok' har jeg lyttet meget til blandt andre Anne Linnet og Ulla Cold fra Rocazino. De synger begge to følelsesladede tekster på en meget ligefrem måde," forklarer Marie.

" I 'Barndommens Gade' for eksempel, synger Anne Linnet: 'Jeg slog dig engang til jorden for at gøre dit hjerte hårdt. Men jeg rejste dig varligt op igen og tørrede tårerne bort.'" Marie synger linjerne fra nummeret. Stille, rent og uden filter.

"Jeg har været meget optaget af, hvad det gør ved udtrykket at synge på den måde. En sang kan have en bestemt grundstemning, men når man synger teksterne på den her meget ligefremme måde, bliver de ligesom mere åbne for andres fortolkning. Det er noget af det, jeg gerne vil med teksterne på 'Intet er nok'; skabe et fælles rum hvor alle følelser, associationer og minder er velkomne," siger hun.

Marie håber, at numrene på 'Intet er nok' vil invitere folk ind i det fælles rum og skabe nærhed.

"Sangene på det nye album er ment som en kærlig hilsen. Vi har alle sammen brug for hinandens kærlige hilsner. Især i dag hvor vi skal holde afstand og ikke som tidligere kan give hinanden et knus," lyder det fra lydkunstneren.

Det er ud fra den samme tanke, at 'Kh Marie' - kærlig hilsen Marie - er udsprunget. Samtidig leger navnet med Marie Koldkjær Højlunds personlige initialer - sådan som Marybell Katastrophy også gjorde det.

"Jeg overvejede kort, om jeg skulle udgive pladen under navnet Marybell Katastrophy, men da jeg med Marybell sang på engelsk, og sangene på 'Intet er nok' er på dansk, harmonerede det ikke rigtigt. Marybell er ligesom også mere mørkt, hvor 'Kh Marie' er kærligt og varmt," argumenter hun.

Angstprovokerende

Titlen på pladen, 'Intet er nok', er udsprunget af Morten Søndergaards intelligente og finurlige leg med ord.

"Morten skriver fantastisk lyrik og arbejder meget med dobbelttydighed. For flere år siden gav han mig den der marmorplade..." Marie peger på en reol til venstre for sig. På den står en kvadratisk marmorplade med ordlyden 'Intet er nok' indgraveret med versaler.

"Det er tre ord, som kan sige så meget forskelligt. Sætningen kan betyde, at noget aldrig er nok. Men den kan også betyde det modsatte; at intet faktisk ER nok. Det er noget af det, der fascinerer mig så meget ved Mortens poesi. Han har en særlig evne til at indfange verden i helt enkle sætninger, hvilket han også gør i flere af numrene på pladen. Så det var helt oplagt at overføre ordene fra marmorpladen til vinylpladen," fortæller Marie. Hun lader sig falde tilbage på bænken, så hun læner ryggen mod væggen.

Marie Koldkjær Højlund har flere udgivelser på samvittigheden og er bestemt ingen novice udi den disciplin. Alligevel fornemmer hun tydeligt en nervøsitet forud for den officielle release af 'Intet er nok'.

"Det er angstprovokerende. Jeg sætter mig jo til frit skue og skam. Sådan havde jeg det ikke, da jeg var ung. Der tænkte jeg ikke så meget, der skulle vi bare lave noget musik og have det sjovt. I dag er der ligesom en historie at bygge videre på og leve op til," siger hun og gør store, sigende øjne.

Unik signaturduft

Om få dage tager Marie Koldkjær Højlund turen til København for at hente 500 'Intet er nok'-vinyler - 300 af dem med duft.

"Det kan godt være, vi kalder 'Kh Marie' for et soloprojekt, men det er på ingen måde noget, jeg har været alene om. Udover Morten og Bisse på tekstsiden har jeg haft en masse dygtige mennesker indover. Blandt andet har jeg samarbejdet med Klara Ravat fra Smell Lab i Berlin om at udvikle en signaturduft ud fra sangene på albummet. En duft, som kan frembringes ved at kradse på pladens indersleeve. Det er ikke en parfume, men en duft som også har kant og skarphed." Marie rejser sig resolut og forsvinder op ad trappen til husets førstesal.

"Jeg skal lige hente noget!" råber hun.

Få sekunder efter er hun tilbage på bænken ved bordet med en lille rød plastkasse. En efter en tager hun små brune flasker op af kurven og stiller dem på bordet. Hun skruer låget af og dufter til hver af flaskerne.

"Vi har prøvet os frem og lavet mange forskellige versioner af duften. Men jeg mener, den her, er den endelige duft," siger hun og skubber en af flaskerne ind midt på bordet. Indholdet dufter af vådt mos, jord, krydderurter og en hel masse mere. Duften er ikke udviklet til albummet alene, men skal bruges, når 'Kh Marie' giver sansekoncert på Aarhus Teater 25. og 26. september. Helt ekstraordinært vil publikum bliver placeret på den store drejescene i Store Sal, hvor alt så vil foregå rundt om.

"Vi forsøger at afsøge hvordan, vi kan forstærke følelsen af forbundethed i koncertformatet, nu hvor vi skal holde afstand til hinanden på grund af corona. Vi tror på, at vi via brugen af vores sanser kan skabe en forbundethed, uden at vi står tæt sammen. Vi har brug for at mærke fornemmelsen af ikke at være isoleret. Selv er jeg bange for isolation, for den afstand man normalt ikke tænker over. Det handler jo om meget mere end ikke at kunne give hinanden et knus." Marie rykker frem på bænken, sætter albuerne på bordet og lægger hagen i håndfladerne.

Forud for koncerterne vil neuroforsker og duftperformer Anna Anne D'Errico komme med sine input til, hvordan 'Intet er nok' signaturduften spredes bedst muligt i Store Sal under koncerterne.

"Koncerterne for os handler ikke alene om at aktivere alle sanser, men også om at vende op og ned på den rækkefølge, vores sanser normalt bliver aktiveret i. Normalt aktiveres synet først, hvor vores ambition er at aktivere nogle af de andre sanser først. Det er en videnskab at få den rigtige dosis rigtigt fordelt – det hjælper Anna os heldigvis med..." siger Marie.

De gode puslespilsbrikker

Til sansekoncerterne medvirker en gruppe musikere, Marie Koldkjær Højlund har spillet med adskillige gange. Ligesom Aarhus Teaters kor, som Marie flere gange har arbejdet med, også bidrager til lydkulissen.

"Vi har valgt at kalde det sansekoncerter med fare for, at folk tænker: 'Hva' er det nu for noget gøgl?!' Men med Aarhus Teaters kor, som er vanvittigt talentfulde, og et band bestående af dygtige musikere, som jeg elsker at spille sammen med, så føler jeg, vi har alle de gode puslespilsbrikker til rådighed til at kunne give publikum en nærværende og sansemættet oplevelse."

Hun rejser sig fra langbordet, stikker i et bar badesandaler og går ud ad den åbne dør, ud på træterrassen.

'Knarrrk, knarrrk...' Trinene knirker nasalt og dybt, som hun tager dem ned et ad gangen for at ende på græsset. På en eller anden vis ville en helt traditionel knirken fra terrassens brædder på Marie Koldkjær Højlunds matrikel også have skuffet. Præcis som med ringeklokken.

FAKTA: Marie Koldkjær Højlund

Udkommer med albummet 'Intet er nok' under navnet 'Kh Marie' 25. september

Giver sammen med sit band og Aarhus Teaters kor sansekoncerter i Store Sal på Aarhus Teater 25. september klokken 19 og 21, samt 26. september klokken 14 og 16

Se mere på aarhusteater.dk

Publiceret 19 September 2020 09:00