Inden Anna Skov blev uddannet fra Den Danske Scenekunstskole, gik hun selv på Teater Katapults Dramatikerlab. Nu bliver hun en fast del af underviserteamet på netop DramatikerLab.

Inden Anna Skov blev uddannet fra Den Danske Scenekunstskole, gik hun selv på Teater Katapults Dramatikerlab. Nu bliver hun en fast del af underviserteamet på netop DramatikerLab. Foto: Anne Marie Jo

Ny passioneret og innovativ dramatikerstemme på Teater Katapult

Dramatiker Anna Skov er ny husdramatiker på Teater Katapult og den eneste af sin slags i Jylland. Med sin særlige dramatiske stemme og evne til at tænke nyt skal hun bidrage til udviklingen af ny, dansk scenekunst

Af
Mai-Britt Jeppesen

AARHUS Fra medio august har Teater Katapult som det eneste teater i Jylland ansat en husdramatiker. Det er den 33-årige dramatiker Anna Skov.

"Jeg har jo længe vidst, at jeg skulle begynde som husdramatiker på Katapult, så nu er det dejligt, at det endelig er officielt," siger Anna Skov, som er med på en telefon fra sin hjemadresse i København.

Anna Skov tog hul på at skrive dramatik tilbage i 2014. Hun søgte og kom ind på DramatikerLab; Teater Katapults udviklingsforløb for talenter med ambitioner om at blive dramatikere. Herefter kom Anna Skov ind på Den Danske Scenekunstskoles linje for Dramatisk Skrivekunst, hvorfra hun blev bachelor i 2019. Teater Katapult har siden haft Anna Skov tilbage som gæsteunderviser på netop DramatikerLab, og her vil hun som en del af sin nye jobtitel fortsætte som en af de gennemgående undervisere.

"Jeg kan godt mærke, at der i det at være blevet husdramatiker ligger en forventning om, at man kan overkomme lidt af hvert inden for scenekunsten. Og som relativt nyuddannet dramatiker kan jeg da godt stoppe op og tænke, om jeg nu også kan det. Mest fordi det nu er offentligt kendt, at jeg er ny husdramatiker på Katapult og så fordi, det udover mig kun er Line Knutzon, som er på Betty Nansen Teatret, der kan smykke sig med den titel. Det kan godt give lidt præstationsangst. Men når jeg så er i arbejdet, føler jeg mig som fisk i vandet!" siger hun glad.

Større tilknytning

Dramatiker Anna Skov er allerede i fuld gang med at skrive manuskript til Teater Katapults næste store egenproduktion, 'Insideren'. Herudover er hun hovedmanuskriptforfatter på endnu en fremtidig egenproduktion med arbejdstitlen 'Kvinder og oprør'.

"Jeg er ekstremt taknemlig for, at Katapult vælger at ansætte en relativt ny dramatiker som mig og samtidig tør ansætte mig til mere end et enkelt projekt. Det er ret unikt, og jeg synes, det vidner om et teater, som tør at satse på en uprøvet stemme i branchen," slår Anna Skov fast og fortsætter.

"Det at være antaget på flere projekter betyder meget for den udvikling, jeg skal igennem. Nu er Teater Katapult ikke 'bare' en opgave, jeg skal løse, det er min arbejdsplads. Det skaber en langt større tilknytning til teateret og kollegaerne der."

Anna Skov er ansat som husdramatiker på Teater Katapult med virkning fra medio august - den eneste af sin slags i hele Jylland.

Anna Skov er ansat som husdramatiker på Teater Katapult med virkning fra medio august - den eneste af sin slags i hele Jylland. Foto: Anne Marie Jo

Brugbart i hverdagen

I samarbejde med en række eksterne aktører, heriblandt Magistraten for Sundhed og Omsorg i Aarhus Kommune, SOSU Østjylland og FO-Aarhus, er Teater Katapult i færd med at udvikle 'AudioMove Explorer'; et unikt koncept bestående af et lyddrama, der lader opleveren leve sig ind i hovedpersonens oplevelsesunivers via høretelefoner, mobilteknologi og interaktive elementer. 'AudioMove Explorer' er samtidig tænkt som et empatisk formidlingsredskab, der skal hjælpe kommende SOSU-hjælpere til en bedre forståelse for og kommunikation med borgere og pårørende.

Anna Skov har skrevet manuskriptet til de dramatiske elementer i 'AudioMove Explorer'.

"Jeg elsker teatersalen og alt det, man kan gøre med scenekunsten der. Men der er også rigtig meget andet spændende, man kan med dramatik. Sammen med teamet bag 'Audiomove Explorer' har jeg været på besøg på bosteder og plejehjem og fulgt medarbejderne og dagligdagen der som en del af researchprocessen forud for projektet. Projektet er også blevet testet på fagpersonale af flere omgange for at sikre, at læringsværktøjet kan det, det skal. For mig er det enormt spændende at lave et produkt, jeg kan se, folk kan bruge til noget i deres hverdag," fortæller Anna Skov.

Den rette mavefornemmelse

Anna Skov har prøvet kræfter med andre uddannelsesretninger, inden hun omsider besluttede sig for at gå dramatiker-vejen.

"Allerede da jeg var seks år gammel, blev jeg smaskforelsket i teatret. Men som det ofte sker, var der nogle voksne, der rådede mig til at prøve noget mere 'fornuftigt'. Da jeg tilbage i folkeskolen sagde til en studievejleder, at jeg gerne ville være noget indenfor teater, kan jeg huske, han sagde, at det kunne jeg ikke blive. Jeg mener han foreslog mig i stedet at blive sygeplejerske...," Anna Skov ler overbærende.

"Så jeg har været ude ad mange omveje i mit liv, blandt andet har jeg studeret psykologi og samfundsvidenskab, inden jeg fandt ud af, at jeg skulle gå efter det, jeg hele tiden har kunnet mærke i maven, var det rigtige." Hun udstøder hvad, der lyder som et lettelsens suk og tilføjer:

"I forbindelse med udviklingen af 'Audiomove Eksplorer', har jeg faktisk trukket på nogle af de ting, jeg lærte på psykologistudiet, så helt spildt har det da ikke været..."

Inddragelse af publikum

Siden 2002 har Teater Katapult med teaterchef Torben Dahl i spidsen arbejdet med udvikling af ny dansk dramatik, og med støtte fra Statens Kunstfond har teatret altså nu fået mulighed for at ansætte en husdramatiker, Anna Skov, som kan bidrage til den udvikling.

"Katapult er et ret innovativt teater. Som én sagde for nyligt, minder Katapult lidt om den her humlebi, som ikke ved, den ikke kan flyve. Torben samarbejder med en række forskellige spillere og laver mange ambitiøse projekter, og det, synes jeg, er fantastisk," siger Anna Skov begejstret.

"På mange teatre mener man ikke, at det kan betale sig at sætte ny dramatik op, fordi publikum ikke søger det. Der er jeg meget uenig. Vi læser nye bøger og ser hele tiden nye serier på Netflix, så hvorfor skulle det være anderledes med dramatik?" Hendes spørgsmål er retorisk.

Anna Skov mener, at man som scenekunstskaber har en forpligtigelse til at forklare publikum, hvad scenekunst er og kan.

"Det er vores ansvar at søge det publikum, som ikke søger teatret, og som måske ikke er opdraget med det. Jeg håber meget at kunne invitere publikum til eksempelvis nogle samtalesaloner på Katapult, hvor vi kan fortælle, at vi eksisterer, og hvad vi laver," lyder det tydeligt engageret fra Anna Skov.

"Min ambition er at være med til at udvikle ny dramatik, hvor teksterne kan møde publikum tidligere, og hvor publikum i højere grad inviteres med ind. På Katapult er der allerede vidde rammer, og det kan blive endnu vildere, tænker jeg," føjer hun til.

God scenekunst gør klogere

Hvad der kendetegner god scenekunst, afhænger af øjnene, der ser. For Anna Skov er god scenekunst forestillinger, der vækker en undren eller en nysgerrighed.

"Man kan diskutere, om folk skal tænke eller føle i teatret. Jeg synes, de skal begge dele. God scenekunst er for mig, når en forestilling formår at stille et relevant spørgsmål til hvilket, der ikke er noget åbenlyst enkelt svar. Jeg betragter teatret som et undringsrum og søger meget paradokserne og det, jeg ikke forstår. Jeg ser det sådan, at er den grundlæggende idé stærk nok, behøver man ikke mere end en skuespiller og et tomt rum for at lave god scenekunst. Får en forestilling mig til at være nysgerrig på noget, jeg intet vidste om i forvejen, så synes jeg, det er lykkedes," ræsonnerer hun.

Anna Skov har en udtalt passion for at tænke scenekunsten på en ny måde og tilføre traditionelt teater et tvist.

"Jeg gad da godt at sætte en forestilling op på den helt store scene med et kæmpe teaterapparat bag. Men jeg kommer nok aldrig til at skrive en klassisk fortælling fra a til b, hvor man kan vinge alle de korrekte punkter af rent fortællemæssigt. Til det er min indre rastløshed for stor. Laver jeg projekter, der er for ens, keder jeg mig. Jeg kan godt lide, når et projekt gør mig klogere. Og gør publikum klogere," siger hun.

FAKTA: Anna Skov

  • 33 år
  • Bosat i København
  • Blev medio august 2020 ansat som fast husdramatiker på Teater Katapult i Skovgaardsgade 3, Aarhus C
  • Manuskriptforfatter på Teater Katapults to store egenproduktioner ‘Insideren’ og ‘Kvinder og oprør’ (arbejdstitel) samt på projektet ‘AudioMove Explorer’
  • Underviser på DramatikerLab efterår 2020-holdet

Publiceret 13 September 2020 06:00