Hænderne op! Aarhus Teater lover, at klicheerne og kønsrollerne nedbrydes i mødet mellem Holberg og en spaghettiuniverset. Mette Klakstein Wiberg til venstre er nyansat på Aarhus Teater, hvor hun tidligere har medvirket i flere forestillinger.

Hænderne op! Aarhus Teater lover, at klicheerne og kønsrollerne nedbrydes i mødet mellem Holberg og en spaghettiuniverset. Mette Klakstein Wiberg til venstre er nyansat på Aarhus Teater, hvor hun tidligere har medvirket i flere forestillinger. Foto: Rumle Skafte

Alt kan ske på Aarhus Teater: Klassiker har fået et absurd twist

En banebrydende fransk instruktør har på Aarhus Teater i stykket 'Den Vægelsindede' skiftet Holbergs pudderparykker ud med cowboy-kulisser. Alting kan ske...

Af
Bente Tahmasbi Hansen

Aarhus Klassiske Holbergs 'Den Vægelsindede' har i sin nye opsætning på Aarhus Teater fået et absurd twist. Rokoko og korsetter er skiftet ud med cowboystøvler og kulisser al la de budgetvenlige spaghetti-westerns. Alt er på spil: klicheer og kønsroller nedbrydes samtidig med illusionen om det iscenesatte.

Den muntre forvekslingskomedie, hvor den vægelsindede hovedroller er så forskellig fra dag til dag, at hun opfattes som to personer, har fået nye dimensioner. Karaktererne knevrer gennem hele stykket, men ingen af dem formår at sige noget.

Absurd teater med fri leg

Et hold på 10 skuespillere har fået den spændende opgave at spille stykket. De bliver instrueret af franskmanden, Laurent Chétouane, der er kendt for sine roste og meget anderledes opsætninger i blandt andet Berlin, Rom, Wien, Oslo og Aarhus, som han gæstede sidste år og som han nu er tilbage i.

Instruktionen af 'Den Vægelsindede' er da også helt anderledes end alt andet, skuespillerne før har prøvet. Det gælder både for de garvede kræfter gennem mange år og de nye. De består blandt andet af Mette Klakstein Wiberg og Viktor Pascoe Medom, som begge er blevet en fast del af ensemblet fra denne sæson.

Man kan ikke lige se det, men billedet er faktisk fra en klassisk Holberg-komedie: 'Den Vægelsindede'. Den kommer nu op på Aarhus Teater forklædt som spaghettiwestern. Mette Klakstein Wiberg spiller den gifteklare jomfru Helene, og Viktor Pascoe Medom spiller Apicius, der er mere optaget af livets mange glæder end af at blive gift.

Man kan ikke lige se det, men billedet er faktisk fra en klassisk Holberg-komedie: 'Den Vægelsindede'. Den kommer nu op på Aarhus Teater forklædt som spaghettiwestern. Mette Klakstein Wiberg spiller den gifteklare jomfru Helene, og Viktor Pascoe Medom spiller Apicius, der er mere optaget af livets mange glæder end af at blive gift. Foto: Rumle Skafte

En ny oplevelse hver dag

Mette Klakstein Wiberg er uddannet i 2018 og Viktor Pascoe Medom er blevet færdig i år, men de har begge spillet en række roller både før og under deres uddannelse, desuden har Mette Klakstein Wiberg blandt andet været med i tre stykker på Aarhus Teater før dette.

De er rykket til Aarhus og har i løbet af sommerferien pakket flyttekasserne ud. Nu sidder vi på Café Hack, der ligger i et hjørne af Aarhus Teaters bygning, og taler om deres først opgave i de nye job.

"Det er en anderledes komedie og ikke en traditionel fastlagt farce. Stykket er absurd, vildt sjovt og weird. Man tænker: Hvad fanden foregår der?" siger Viktor Pascoe Medom.

De to skuespillere er enige om, at der er en virkelig skrøbelig nerve i forestillingen. Og de spår stykket en fremtid med evig forandring, fordi den franske instruktør lægger op til det. To aftener på Scala på Aarhus Teater vil ikke blive ens.

"'Den Vægelsindede' vil være helt frisk og ny hver dag. Vi har meget frie tøjler, og det eneste krav er, at vi er nærværende," forklarer de.

For de medvirkende er det som at være med i et løb, hvor man skal hente en række poster, men ruten imellem dem er helt op til den enkelte.

Kiksede kulisser

"Vi må gerne ændre vores måde at sige replikkerne på, og det kan gøre forskel fra aften til aften," mener de og pointerer, at det netop er derfor teater er levende på en anden måde end film.

"Vi har aftalt med hinanden, at alt kan ske indenfor den givne ramme, som går ud på, at vi skal nå at sige replikkerne. Men der udover spiller vi bold med hinanden, og sådan en kan jo komme ud af kurs," forklarer Viktor Pascoe Medom uden at afsløre for meget.

Bananskrællen og pruttejoken er altså ikke en del af universet. Til gengæld er der bevidst kiksede kulisser, fede parykker og skønne kostumer. Scenografien, kostumerne og figurerne har ændret sig mange gange i prøveforløbet, men Holbergs tekst fremstår originalt.

"Scenografien er sindssyg smuk, og selv om det var muligt at få nogle meget naturtro parykker har instruktøren og hans faste kostumier valgt de vildeste og mest plastikagtige," siger Mette Klakstein Wiberg.

Hun mener, at Det Vilde Vesten-kulisserne faktisk fungerer rigtig godt sammen med Holbergs komedie og 1700-tals sprog.

Fattig fransk og fin fransk

"Det kan virkelig lyde godt, når man får svung i det. Det er gammel dansk sprog krydret med både fattig fransk og fint fransk. Madame kan udtales vidt forskelligt alt efter om man er herskabet, der taler flydende fransk eller om man er tjenestepigen," forklarer hun, som spiller jomfru Helene.

Hun er en af de to jomfruer, der er i tvivl om hvorvidt deres udkårne vil have dem. De tror, at et møde med den vægelsindede kvinde, vil ændre de unge mænds mening. Men der opstår en række misforståelser om hvem, der er hvem.

Som i så mange af den slags komedier udløser overklassens kærlighedskonflikter en frygtelig masse drama, som tjenestefolkene ender med at få styr på.

"Tjenestefolkene bliver trukket gennem eskapader og dekadent sorg. I deres liv er der ikke tid og plads til kærlighed og drama, der var forbeholdt overklassen," bemærker Mette Klakstein Wiberg.

"Der er en række stærke kvinder, der styrer - blandt andre tjenestepigen Pernille. Arbejderklassen er klogere end dem, de arbejder for," mener Viktor Pascoe Medom, som spiller en af de udkårne unge mænd: den løsslupne Apicius.

På dette tidspunkt i interviewet er tiden gået, og de to skuespillere skal til dagens prøver med Laurent Chétouane. De er klar til endnu en gang at kaste sig ud i dagens proces og finde vejen til den næste post.

"Det er angstprovokerende, men det er også fedt. Jeg har en sitrende fornemmelse af både premieren og alle de andre aftener, der bliver meget levende," lover Viktor Pascoe Medom.

Anne Plaugborg spiller den vægelsindede kvinde i Holberg-komedien af samme navn. I virkeligheden er hun den mest menneskelige figur i det univers.

Anne Plaugborg spiller den vægelsindede kvinde i Holberg-komedien af samme navn. I virkeligheden er hun den mest menneskelige figur i det univers. Foto: Rumle Skafte

Fakta

Den vægelsindede

Er en klassisk forvekslingskomedie af Ludvig Holberg

Den er fra 1723

Den instrueres af franske Laurent Chétouane, der arbejder procesorienteret og lader forestillinger bevæge sig i uforudsete retninger.

Den klassiske humor har fået et tvist. Klicheer og kønsroller nedbrydes.

Kulisser a la spaghettiwestern leger med illusionen om det iscenesatte

Den handler om to giftemodne veninder Helene og Leonore forelsker sig i hinandens brødre. De er imidlertid mest optaget af sig selv og et møde med den vægelsindede kvinde hjælper ikke. Hun spilles af Anne Plauborg.

Publiceret 04 September 2020 18:00