Foto:

Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

For 200 millioner kroner træder Aros nu ind i en ny fremtid og ud i verden

Kunstmuseet Aros udbygningsprojekt "The Next Level" har fået både politisk og økonomisk opbakning. Nu begynder næste fase

Af
TINA BRYLD

JP AARHUS

Med 200 millioner kroner i ryggen træder Aros nu ind i en ny fremtid, ”The Next Level”, og museet tager byen med sig derind og placerer Aarhus på verdenskortet.

Det siger Erlend Høyersten, direktør på Aros, om museet, der lige nu er kendt viden om for sin regnbue på taget, men nu får endnu et spektakulært værk, ”The Dome”, kreeret af den amerikanske kunstner James Turrell, på pladsen mellem Aros og Ridehuset samt en udbygning under jorden med et galleri. Det sker i samarbejde med arkitektfirmaet Schmidt Hammer Lassen Architects, der tegnede hovedbygningen, der stod færdig i 2004, og nu også tilbygningen, som med en 170 meter lang gang forbinder museet med domen.

Med ”The Next Level” får museet dermed et underjordisk galleri, en årligt tilbagevendende pavillon og et enormt værk af James Turrell, ”The Dome”, der med sin loftshøjde på 15 meter, en diameter på 40 meter og et åbent kig i loftet op til himmelen vil give de besøgende en særlig oplevelse.

Projektet skal efter planen stå færdigt i 2023.

Det afslørede en både stolt og glad museumsdirektør, Erlend Høyersten, torsdag på museet i selskab med bl.a. arkitekt Morten Schmidt fra Schmidt Hammer Lassen Architects, borgmester Jacob Bundsgaard (S), kulturrådmand Rabih Azad-Ahmad (R), bestyrelsesformand for Købmand Herman Sallings Fond Jens Bjerg Sørensen, museets bestyrelsesformand Carsten Fode samt James Turrell, der var med fra sit hjem i Arizona.

Projekt under forandring

Erlend Høyersten fik ideen til udbygningen i januar 2014, da han netop var tiltrådt som direktør på Aros og var, siger han i dag, imponeret over Aarhus og byens tilgang til kultur. Siden har han haft både opture og nedture over sin idé, der udmøntede sig i et decideret projektforslag i efteråret 2014, fordi det viste sig at være svært at få pengene hjem til det dengang 350 millioner kroner dyre projekt - uden moms.

Det har betydet, at projektet er blevet revideret flere gange, og at flere andre beløb har været i spil - 320 millioner kroner, 230 millioner kroner, 176 millioner kroner Nu er det landet på godt 200 millioner kroner, hvoraf Salling Fondene har doneret de 80 millioner kroner, Ny Carlsbergfondet andre 40 millioner kroner og en anonym donor 10 millioner kroner

Den resterende del finansieres mellem Aarhus Kommune og Aros. Museet får et lån fra kommunen på 25 millioner kroner, som det kan betale af gennem et forhøjet driftstilskud, som allerede nu er aftalt som en del af efterårets budgetforlig. Resten skal Aros selv hente ud af sit budget.

"Det Sixtinske Kapel"

"Det er en super god dag. Det er en kæmpedrøm, der nu bliver til virkelighed," siger han, der kalder domen for "Det Sixtinske Kapel i vor tid i Aarhus".

"Projektet er mindre end det, vi oprindeligt skitserede, men det er det blevet bedre, og vi kommer til at kunne præsentere en ekstraordinær museumsoplevelse."

Pavillonen, ”The Annual Aros Pavilion”, skal bygges på midlertidig basis. Den skal stå mellem museet og ”The Dome”. Ideen er, at der hvert år skal bygges en ny pavillon af arkitekter fra hele verden, og at den skal fungere som en midlertidig, tilbagevendende scene for forskellige former for socialt samvær, talks, koncerter, nye udstillinger og performances, fortæller Erlend Høyersten, der allerede er langt med planerne for den første pavillon.

Et massivt aftryk

Dagen var ikke bare god for Erlend Høyersten og hans folk, men også for politikerne, der er enig med museumsdirektøren i, at udbygningen kommer til at sætte et massivt aftryk ikke bare i byen, men i hele landet, ja, hele verden, som de sagde. En del af det skyldes, at den 77-årige James Turrell, der primært arbejder med styret lys og rummelighed, og hvis mest kendte og endnu ufuldendte værk er ”Roden Crater”, en uddød vulkan, der ligger i Arizona, er gået med hele vejen.

"Der er masser af ting, der endnu ikke er faldet på plads, bl.a. en lokalplan" understregede Jacob Bundsgaard, der mener, at timingen til at at flytte Aros-projektet ind i næste fase lige nu er perfekt.

"Tillykke til os. Det er en naturlig udvikling af Aros, og det sker midt i en krise, men det er lige da, at man skal investere og vise, at man tror på, at fundamentet i byen for udvikling er på plads."

Desuden er det så fint, at man for at opleve domen er nødt til at sætte sig ned og mærke sig selv og sin omverden, tilføjede han.

Marc Perera Christensen, direktør for Erhverv Aarhus, glæder sig over Aros’ næste skridt.

"Det er i den grad next level for Aros, men også for hele byen. Det kommer til at give genlyd verden over og får stor betydning for byens i forvejen stærke kultur- og turismebrand," skriver han i en pressemeddelelse.

Også Musikhusparken kommer til at tage sig anderledes ud - den skal moderniseres, og det betyder, at det gamle haveanlæg, designet af landskabsarkitekten Sven Lassen, skal væk. Det er dog ikke en del af Aros’ plan, men en naturlig følge heraf, siger borgmesteren:

"Det er oplagt at gentænke og nytænke haven. Meget af den er ikke rigtig tilgængelig. Det kommer til at ske i samarbejde med musikhuset, og finansieringen af det fortsætter vi med en dialog med flere fonde om."

Publiceret 02 July 2020 15:05