L.O.C. er ked af, at de unge på Statsgymnasiet skal trækkes med analyser af hans hit. Han undskylder og kommer 4. juni hjem til Aarhus for at spille på P-scenen på Tangkrogen.

L.O.C. er ked af, at de unge på Statsgymnasiet skal trækkes med analyser af hans hit. Han undskylder og kommer 4. juni hjem til Aarhus for at spille på P-scenen på Tangkrogen. Foto: Warner Music

"Undskyld - det var ikke meningen"

Legenden L.O.C. har for længst forladt Aarhus V og ladet gymnasieeleverne sidde tilbage med analyser af hittet ’Frk. Escobar’. Det undskylder han og kommer nu tilbage til byen for at spille koncert i den kulturløse corona-tid

Af
Bente Tahmasbi Hansen

Aarhus L.O.C. missede en koncert, han skulle have spillet på Aarhus Universitet, da samfundet lukkede ned på grund af Corona for godt to måneder siden. Nu vender han tilbage 4. juni for at spille noget fra sit nye album og en række af de gode gamle hits. Det dansende publikum, der skråler med og drikker fadøl, er skiftet ud med rækker af biler på P-scenen på Tangkrogen.

"Det har jeg aldrig prøvet, og jeg havde heller ikke forstillet mig, at jeg nogensinde skulle stå på en drive in-scene. Men nu skal jeg stå på den, før corona-tiden er ovre, og det er for sent. Vi lever i skøre tider," siger han om den helt nye udfordring, det er.

"Jeg har før spillet for et siddende publikum. Drive in må være en blanding af det og en skærmproduktion. Jeg tror, det bliver enestående," siger L.O.C. med sin sædvanlige ironiske distance til sig selv. Samtidig slår han sin rå og hjertelige latter op.

Denne samtale tog sit afsæt, da vi mødte rapperen, som vandt endnu en Gaffapris i Musikhuset i februar, og siden er den fortsat på en telefonlinje. Han sidder i sin københavnske have mellem fløjtende fugle, indtil naboens hund begynder at blande sig. L.O.C. trækker indenfor, mens han forklarer, at han på P-scenen vil spille noget, som er oplagt at høre, når man cruiser i en bil. Det, mener han, må føles naturligt, når man nu sidder i sådan en ved en drive in-scene.

Nick Cave var en nar

På spørgsmålet om, hvilke numre han vil spille, svarer han, at han altid synes, det nyeste er det fedeste. Men at det gør publikum ikke nødvendigvis.

"Jeg kommer ikke udenom 'Undskyld', 'Frk. Escobar' og 'Momentet'. Hvis jeg ikke spiller dem, vil jeg skylde nogen noget. Det var de sange, der på et givet tidspunkt gjorde, at publikum og jeg mødte hinanden. Folk kommer for at høre netop de numre og i mindre grad for at se giraffen," mener han ydmygt.

Sangeren husker sin egen skuffelse over Nick Cave, der ikke spillede Liam O’Connors yndlingsnummer til en koncert.

"Jeg ventede og ventede på det nummer og syntes, at han var en nar," fastslår L.O.C. på sit flabede rapper-sprog. Det vil han ikke selv være og slet ikke på hjemmebane.

Selv om musikeren flyttede til København for 20 år siden for at bo på en sofa i et lydstudie og dyrke sin passion for musik, føler han sig meget forbundet med Aarhus. Her opholder han sig i mindst hver anden uge. Han arbejder i et studie i byen, hænger ud med sine gode gamle venner og besøger sine forældre og sin søster.

L.O.C. mener ikke, at han kan være alment dannende. Han tror snarere, at han må være en advarsel til de unge om, hvad man ikke skal gøre.

L.O.C. mener ikke, at han kan være alment dannende. Han tror snarere, at han må være en advarsel til de unge om, hvad man ikke skal gøre. Foto: Warner Music

Undskyld til de unge

Han er glad for sin opvækst i den vestlige del af byen, som da heller ikke på nogen måde har glemt ham. Hans navn har i årevis været en del af gadernes graffitiudsmykning, og på Statsgymnasiet sveder eleverne over hittet 'Frk. Escobar', som de skal analysere. Det handler om stoffer og er fra 2005, hvor rapperen var færdig med sit misbrug.

"Jeg vil gerne sige undskyld til de unge mennesker, fordi de skal trækkes med det," siger han og slår igen sin skraldlatter op.

"Måske har man valgt den tekst, fordi jeg har ramt noget med den dobbelttydighed, der er i den. Men jeg kan altså ikke være alment dannende. Jeg må snarere være en advarsel til de unge om, hvad man ikke skal gøre," griner Liam O’Connor på sin stadigt meget drengede måde.

Selv om han er blevet gråsprængt, har fået en mindre hængerøv og har rundet de 40 år, kan man mærke snothvalpen fra Aarhus V i den godmodige mand. Han mindes sin barndom og ungdom på Jernaldervej og i Bispehavekvarteret. Han kom til verden i 1979 Aarhus som søn af en lastbilchauffør, der stammer fra Irland, og danske Susan, der arbejdede hos en boghandler. Liam O’Connor mener ikke, at han har manglet noget, selv om ingenting kom af sig selv for de rappende drenge i 8210.

"Vi følte os holdt udenfor. Vi var undtagelsen. Når vi skulle spille på Huset, kunne vi ikke få nogen på gæstelisten, fordi arrangørerne var bange for, at alt, der ikke var boltet fast, ville forsvinde. Vi skulle stå på mål hele tiden," husker han. Han og gutterne gav fuckfingeren til systemet og fik på den måde noget at identificere sig med.

Breakdance i Bispehaven

"Jeg hepper helt ufatteligt meget på de unge rappere fra Aarhus V. De får intet serveret, og jeg forstår dem så godt. Det er der faktisk masser af dannelse i, og jeg har stor respekt for det," siger musikeren, der gik på Ellekærskolen og breakdancede i Bispehaveklubben. Der mødte han egypteren, Chadi Abdul-Karim, som han lavede musik sammen med, når de ikke lavede drengestreger.

"Vi tog til skolefest på Rundhøjskolen, selv om vi ikke var inviteret. Og vi lavede penge på alternative måder, men jeg stoppede, før jeg nåede det punkt, hvor jeg ville sælge mine forældres tv for at kunne købe stoffer. Simpelthen fordi det skyldte jeg dem. Jeg var et elsket barn, som fik masser af opbakning," siger han, der som dreng kørte til Sverige med sin far, fordi han så gerne ville opleve en Michael Jackson-koncert.

Der har gennem tiden været masser af drenge, der breakdancede og rappede i ungdomsklubben, men kun ganske få, der har fået stor succes i den danske musikbranche. Liam O’Connor er en af de bedst sælgende rappere i Danmark og en af de største stjerner, der har høstet et hav af priser gennem tiden. Han forklarer, at det skyldes et sammenfald af noget, han ikke ved, hvor kommer fra.

"Jeg laver musik, fordi jeg ikke kan lade være, og fordi jeg altid har villet det. Men det handler også om, hvorvidt andre kan bruge det til noget. Og så er der hele forretningsaspektet. Jeg har været kompromisløs i mine beslutninger," siger han, der på et tidspunkt stiftede sit eget pladeselskab.

Fik lov til at lave fejl

Allerede 10 år gammel havde musikeren et stærkt drive. Han sad klistret til anlægget og hørte alle vinylerne og musikprogrammet MTV, som han ikke havde på tv, men kunne fange på en radiokanal.

"Jeg har nørdet det, og jeg fik lov til at fejle nok til at det lykkedes. Desuden har min forældre støttet mig hele vejen og lært mig arbejderklasse-disciplinen," siger L.O.C.

Arbejdernes kampdag 1. maj blev i hans barndomshjem ikke brugt til at drikke øl, men til at diskutere politik og fastholde respekten for den trofaste indsats.

"Jeg er gået på scenen selv med 40 i feber. Jeg har kun aflyst et eneste job, fordi jeg lå på Riget, hvor de ville operere min hals. Der var jeg sgu nødt til at ringe og sige, at jeg altså ikke kom."

Det gør han til gengæld 4. juni på P-scenen på Tangkrogen. Liam O’Connor glæder sig til igen at komme ud.

"For tiden kan jeg ikke de to ting, jeg holder allermest af: At rejse og at spille. Så jeg har i stedet skrevet ny musik, og så har jeg været sammen med Constantin."

Den hårdkogte og fraskilte rapper savner sin tre-årige søn voldsomt, når de ikke er sammen.

Han har sørget for at bo kun 10 minutters kørsel fra ekskonen Christiane Chaumburg-Müller i 106 kvadratmeter med fladt tag fra 1960’erne. Det matcher 8210 bedre, end de 465 kvadratmeter palævilla i 2900 Hellerup, han har forladt. Og når sønnen ikke er i nærheden, er han alligevel lidt til stede.

L.O.C.'s helt store kærlighed

"Jeg har for nylig fået tatoveret et ’C’ i gotisk stil på min hånd. Jeg troede, at jeg havde tatoveringer nok, men det gik op for mig, at jeg ikke havde noget, der har med Constantin at gøre," siger Liam O’Connor.

"Constantin var bekymret for såret på min hånd og ville kysse den rask," ler den stolte far, der glæder sig over, at drengen først fylder fire til efteråret, hvor man sikkert igen kan invitere gæster og fejre det.

Men indtil da vil delefaderen bruge noget af sin alene-tid på landets drive in-scener.

"Denne her underlige tid vil få store konsekvenser for landets musikere, bookere og arrangører. Man redder scenerne, men ikke dem der skal stå på dem. Vi musikere er utroligt dårligt organiserede og har ingen til at kæmpe vores kamp," siger arbejderklassedrengen og skyder på kulturministeren:

"Joy Mogensen bør lytte mindre til ’Absolut Music Vol. 2’ og i stedet sætte sig ind i musiklivets økosystem," lyder en opfordring til kulturministeren.

L.O.C. udgav albummet 'Ekkokammer' i efteråret og skulle i år rundt på landets scener for at spille den og for at tjene penge, så han igen kan bruge tid på et udvikle noget nyt.

"Jeg klarer mig. Men nogle i branchen vil være meget pressede og træffe dårlige valg.,"siger L.O.C. og sender et sos, inden han starter bilen, for at køre til Tangkrogen.

4. juni L.O.C. live:

  • Musikken du cruiser til
  • Klokken 18.15-19.15
  • P-scenen, Tangkrogen,
  • Marselisborg Havnevej 1, 8000 Aarhus

Publiceret 03 June 2020 15:00